فناوری شارژ سریع PD (پاور دلیوری) چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

به گزارش آناسی، در زمینه شارژ سریع فناوری های متعددی وجود دارد که البته بعضی از آن ها به شدت محبوب تر هستند. فناوری شارژ سریع PD (پاور دلیوری) یکی از همین فناوری های به شدت محبوب است که بیشتر گوشی های اندرویدی از آن بهره می برند. اما این فناوری دقیقا چه مزایایی دارد و چرا تا این حد محبوب شده است؟ در این مطلب به آنالیز این مطلب می پردازیم.

فناوری شارژ سریع PD (پاور دلیوری) چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

فناوری شارژ PD چیست؟

این فناوری در اصل USB PD نام دارد. بخش USB که تعیین است و احتیاجی به شرح ندارد و انواع و اقسام گجت ها از آن استفاده می نمایند. اما بخش PD مخفف عبارت Power Delivery است. اما پاور دلیوری چیست و چه کاری انجام می دهد؟ به طور کلی وظیفه اصلی آن افزایش سرعت شارژ نسبت به فناوری USB معمولی است. شارژ PD برای این کار از فرمت USB-C استفاده می نماید که این روزها بسیاری از گجت ها از آن بهره می برند. USB-C هم در حال حاضر به کانکتور استاندارد در انواع و اقسام دستگاه ها تبدیل شده و به همین دلیل حتی آیفون های نو هم قرار است با این پورت راهی بازار شوند.

این فناوری از حداکثر سرعت 240 وات هم پشتیبانی می نماید اما طبیعتا برای بهره گیری از این سرعت باید شارژر و گوشی چنین قابلیتی داشته باشند. به همین دلیل شارژرهایی که از این فناوری استفاده می نمایند، ابتدا احتیاج شارژ دستگاه موردنظر را آنالیز می نمایند و سپس بر اساس این احتیاج، سرعت مورداحتیاج را ارائه می دهند.

چرا این فناوری شارژ اهمیت زیادی دارد؟

اما چرا این فناوری شارژ تا این حد مورد توجه قرار گرفته است؟ همانطور که گفتیم، در این زمینه رقابت زیادی در جریان است و چندین فناوری شارژ در حال رقابت با یکدیگر هستند. در ادامه به دلایل اهمیت زیادی فناوری شارژ سریع PD می پردازیم.

این فناوری انحصاری نیست

یکی از مهم ترین مسائل بیشتر فناوری های مربوط به شارژ سریع، انحصاری بودن آن ها است. همانطور که گفتیم بیشتر شرکت ها برای گوشی های خود فناوری های انحصاری شارژ سریع توسعه می دهند. حتی مثلا فناوری Quick Charge کوالکام که مختص به یک شرکت خاص نیست، ولی صرفا گوشی های دارای چیپست های این شرکت می توانند از آن بهره ببرند. از سوی دیگر خود کوالکام هم باید سازگاری گوشی با این فناوری را تایید کند و به همین دلیل حتی اگر یک گوشی از چیپست این شرکت استفاده کند، لزوما از فناوری Quick Charge پشتیبانی نمی نماید. همین موضوع استفاده از شارژر یکسان برای گوشی های مختلف را بسیار سخت می نماید.

زیرا مثلا حتی اگر گوشی قدیمی و نو شما از سرعت شارژ 33 وات پشتیبانی نمایند، لزوما شارژر سازگار با گوشی قدیمی نمی تواند گوشی نو را با حداکثر سرعت شارژ کند. همین احتیاج به تعویض شارژر برای گوشی های مختلف، منجر به افزایش قابل توجه حجم زباله های الکترونیکی می شود. اما فناوری شارژ سریع PD چنین مسئله ای ندارد. از یک شارژر سازگار با این فناوری می تواند برای گوشی های دارای این قابلیت بهره ببرید و حتی اگر شارژر موردنظر قدرتمند باشد، در صورت پشتیبانی لپ تاپ از این فناوری می توانید از شارژر موردنظر برای شارژ کردن لپ تاپ هم بهره ببرید.

بنابراین به لطف این فناوری، احتیاج کمتری به استفاده از شارژرهای نو پیدا می کنید و در نتیجه حجم زباله های الکترونیکی مربوط به شارژرها هم کاهش پیدا می نماید. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم از جمله دلایل کوشش اتحادیه اروپا برای اجباری کردن استفاده از پورت USB-C در انواع و اقسام گجت ها به همین کاهش اندازه زباله های الکترونیکی برمی شود.

این فناوری ایده های مجذوب کنندهی را عملی نموده است

همانطور که احتمالا می دانید، توان خروجی شارژر با واحد وات اندازه گیری می شود که عدد نهایی حاصل ضرب اندازه ولتاژ در جریان (با واحد آمپر) است. در این زمینه استانداردهای مختلف روینمودهای متفاوتی را برای افزایش سرعت عملی نموده اند.

به عنوان مثال کوالکام برای اینکه بتواند سرعت شارژ بالاتری را به دست کاربر برساند، اندازه ولتاژ را افزایش می دهد. اما در طرف مقابل هلدینگ BBK که صاحب برندهایی مانند وان پلاس، اوپو و ریلمی است، برای این کار اندازه آمپر را بیشتر می نماید. هرکدام از این رویکرد ها مزایا و معایب خود را دارند اما در کل بهتر است اندازه ولتاژ و جریان برق گام به گام افزایش پیدا کند تا به توان مورداحتیاج گجت مقصد برسد.

به همین دلیل فناوری شارژ سریع PD در این زمینه از ولتاژها و جریان های برق متفاوتی پشتیبانی می نماید. به لطف همین رویکرد، اگر شارژر موردنظر از توان 50 وات پشتیبانی می نماید ولی سرعت شارژ گوشی 30 وات است، این فناوری می تواند بر اساس توان مورداحتیاج گوشی، همان سرعت 30 وات را در اختیار آن قرار دهد.

بار دیگر باید خاطرنشان کنیم این فناوری از حداکثر سرعت 240 وات پشتیبانی می نماید و به همین دلیل گجت های پرمصرفی مانند لپ تاپ های گیمینگ هم به بهره گیری از آن روی آورده اند. بنابراین اگر گجت های مختلف شما از این فناوری پشتیبانی نمایند، مثلا می توانید از شارژر لپ تاپ مبتنی بر شارژ سریع PD برای شارژ کردن تمام آن ها بهره ببرید و شارژر موردنظر برترین سرعت شارژ را برای آن ها ارائه می نماید.

آیا محبوبیت این فناوری رو به افزایش است؟

بعد از پرداختن به مزایای این فناوری، سوال اصلی این است که آیا فناوری شارژ سریع PD در بین دریایی از فناوری های مشابه به محبوبیت زیادی رسیده است؟ خوشبختانه در این زمینه کوشش های خوبی صورت می گیرد. به عنوان مثال بر اساس قوانین گوگل، گوشی هایی که می خواهند از سرویس های نرم افزاری این شرکت استفاده نمایند باید از این فناوری بهره ببرند و اگر این کار را انجام دهند، باید شرح منطقی برای گوگل ارائه نمایند. بنابراین با توجه به این موضوع، عملا اکثریت گوشی های اندرویدی با این فناوری سازگار هستند.

از سوی دیگر باید به لپ تاپ ها اشاره کنیم که روز به روز توجه بیشتری به این فناوری نشان می دهند. البته در حال حاضر فقط تعداد اندکی از لپ تاپ های گیمینگ می توانند از حداکثر سرعت این فناوری یعنی سرعت 240 وات بهره ببرند. اما در هر صورت تعداد لپ تاپ های مبتنی بر این فناوری رو به افزایش است و حتی این فناوری به مک بوک ها هم راه پیدا نموده است.

چگونه می توانیم از فناوری شارژ سریع PD استفاده کنیم؟

برای بهره گیری از این فناوری، طبیعتا باید شارژر، کابل و دستگاه موردنظر از آن پشتیبانی نمایند. بنابراین اگر این تعیینه اهمیت زیادی برای شما دارد، قبل از خرید این موارد باید به این نکته توجه کنید. به غیر از شارژرها، بعضی از هاب های USB هم از این تعیینه پشتیبانی می نمایند. در این صورت در کنار پورت موردنظر عبارت PD درج می شود که نشان می دهد پورت موردنظر می تواند توان خروجی مناسبی را در اختیار گجت قرار دهد.

روی هم رفته پیدا کردن شارژرهای سازگار با این فناوری بسیار راحت است و کافی است قبل از خرید به تعیینات شارژر موردنظر توجه کنید.

آینده فناوری شارژ سریع PD

این فناوری در ابتدا تعیینات و ویژگی های گیج نماینده ای داشت ولی روز به روز امکانات مجذوب کننده تری دریافت کرد و حالا تعداد زیادی از شرکت ها به بهره گیری از آن روی آورده اند. بنابراین در کنار فناوری های اختصاصی شارژ سریع، این فناوری هم معروفیت بیشتری پیدا می نماید و مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2352

به "فناوری شارژ سریع PD (پاور دلیوری) چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری شارژ سریع PD (پاور دلیوری) چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید