قرص کلسیکر چیست؟ (موارد مصرف

به گزارش آناسی، قرص کلسیکر (Calcicare) از مکمل های کلسیم است که به تقویت استخوان ها و دندان ها و جلوگیری از پوکی استخوان یاری شایانی می نماید. افزایش بیش از حد کلسیم، سردرد، افزایش میزان کراتینین خون، درد معده، استفراغ و بروز عفونت ادراری بعضی از عوارض مصرف این داروست.

قرص کلسیکر چیست؟ (موارد مصرف

خبرنگاران | سرویس سلامت - در شرایطی که بدن یک فرد با کمبود شدید کلسیم روبرو باشد، پزشک مصرف داروها و مکمل های حاوی کلسیم را پیشنهاد می نماید. قرص کلسیکر یکی از این مکمل هاست که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.

کلسیم از مواد ضروری و مورد احتیاج بدن است. می توان گفت بیشترین مقدار کلسیم در استخوان ها و دندان ها وجود دارد و کمبود آن موجب مسائلی مثل ضعیف و شنماینده شدن استخوان ها و یا پوکی استخوان می شود. بد نیست این را هم بدانید که مصرف کلسیم به همراه ویتامین D باعث جذب بهتر آن می شود. خوشبختانه منابع غذایی حاوی کلسیم به وفور در دسترس است. این منابع شامل لبنیات، ماهی، لوبیا سفید و چشم بلبلی، کلم پیچ، شیر سویا، شلغم، کنجد، بادام، پرتقال، انجیر و... می شود. گفتنی است که مصرف بیش از اندازه سیگار، چای و قهوه موجب کاهش میزان جذب کلسیم در بدن می شود. به همین دلیل است که افراد سیگاری معمولا دندان های سالمی ندارند.

قرص کلسیکر چیست؟

قرص کلسیکر از مکمل های کلسیم است که به تقویت و استحکام استخوان ها و دندان ها و جلوگیری از پوکی استخوان یاری شایانی می نماید. از آنجایی که دریافت کلسیم کافی به وسیله مکمل ها نقش حیاتی در حفظ استحکام استخوان ها دارد پیشنهاد می شود افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند و یا افرادی که ذاتا تراکم استخوان پایینی دارند از این مکمل طبق نظر پزشک استفاده نمایند. در مواردی از این مکمل در جهت حفظ سلامت مادر و جنین در دوران بارداری هم استفاده می شود. این مکمل حاوی کلسیم، منیزیم، روی، کلسی تریول و ویتامین D است.

علاوه بر حفظ سلامت استخوان ها مصرف این مکمل حاوی کلسیم، موجب بهبود شرایط سیستم فراوری مثل شده و با تقویت سیستم ایمنی و یاری به بازسازی بافت ها، به سلامت پوست یاری می نماید.

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های تجاری -
موارد مصرف

جبران کمبود ویتامین دی و یاری به بهبود پوکی استخوان

رفع کردن مسائل مربوط به استخوان

عوارض افزایش بیش از حد کلسیم، سردرد، افزایش میزان کراتینین خون، درد معده، استفراغ، بروز عفونت ادراری
اختلال دارویی داروهای ضد اسید، ترکیبات حاوی ویتامین D، استامینوفن، آلندرونات، آمیلوراید، آملودیپین، آسکوربیک اسید، آسپرین

مقدار و نحوه مصرف قرص کلسیکر

بهتر است میزان دقیق مصرف این مکمل توسط پزشک مشخص شود. به طور معمول روزانه یک الی دو عدد از این قرص مصرف می شود. بهترین زمان مصرف مکمل های کلسیم یک ساعت بعد از غذا همراه با یک لیوان پر آب است.

نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص کلسیکر باید بدانید

  • مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی باید زیر نظر پزشک باشد.
  • فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است بعضی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
  • در صورتیکه با مصرف کلسیکر دچار سرگیجه، خواب آلودگی و افت فشار خون شدید بهتر است از انجام کارهایی مثل رانندگی که به دقت و توجه بالا احتیاج دارند اجتناب کنید.
  • همانند دیگر داروها و مکمل ها مصرف خودسرانه مکمل کلسیکر هم به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • در صورت داشتن سابقه حساسیت دارویی قبل از مصرف این مکمل دارویی پزشک را در جریان قرار دهید.
  • در خصوص نحوه صحیح قطع مصرف کلسیکر با پزشک معالج مشورت کنید.
  • مکمل را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • در صورتی که پس از مصرف دارو علائم مربوط به کمبود کلسیم همچنان ادامه داشت یا بدتر شد مصرف مکمل را قطع نموده و با پزشک مشورت کنید.
  • در صورت داشتن سابقه حساسیت دارویی قبل از مصرف کلسیکر پزشک را در جریان قرار دهید.
  • اگر دچار هیپرکلسمی هستید و یا علایم مسمومیت با ویتامین دی را دارید نباید از این مکمل بهره ببرید.
  • این مکمل را بیش از مقدار تجویزشده مصرف نکنید.
  • مکمل کلسیکر برای زنان، مردان و بچه ها مناسب است.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این مکمل را داشته اید، نظرات و دیدگاه های خود را در این باره با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1594

به "قرص کلسیکر چیست؟ (موارد مصرف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص کلسیکر چیست؟ (موارد مصرف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید