معرفی جاذبه های گردشگری بابل

به گزارش آناسی، جاذبه های گردشگری بابل بیشتر به دلیل قرار دریافت در استان مازندران و نزدیکی آن به دریای خزر از دیدگاه طبیعی در میان گردشگران شناخته شده است.

معرفی جاذبه های گردشگری بابل

از سفر با تور پاتایا نوروز لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

جاذبه هایگردشگری بابل از جمله بی نظیرترین جاذبه های گردشگری شمال کشور است که هر ساله گردشگرانبسیار زیادی از داخل و خارج به این شهرستان سفر می نمایند. در این شهرستان مرتفع ترینییلاق حوزه مرکزی استان مازندران، آبشارهای مرتفع و مختلف، چشمه های آب گرم ومعدنی واقع شده است. بهترین زمان برای مسافرت به این منطقه از کشور فصول بهار وتابستان می باشد.

مسجد چهارسوق بابل

این بنا در چهار سوق محله بازار شهرستان بابل واقع شده و در دورهصفویه ساخته شده و در سال 1211 ه-.ق به دست حاجی حسین نامی تجدید بنا شده است. بنایکنونی شامل صحنی کوچک و شبستانی جنوبی است. در دیواره این مسجد، سنگ نوشته ای مورخ1211 ه-.ق نصب نموده اند که متضمن اشعاری در وصف بانی و مسجد است.

آبشار تیر کن(هفت آبشار)

آبشار تیرکن در استان مازندران واقع است. این آبشار در روستای تیرکن،در مراتع کالبکوشت و بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده است. آبشار ارتفاعی در حدود 9متر دارد. این منطقه شامل 7 آبشار کوچک است که به آبشارهای تیرکن شهرت دارند. برایرسیدن به آبشار باید ایتدا به روستای تیرکن رفت که جهت آسفالته دارد و از آنجا تامجموعه آبشارها در حدود 2 ساعت پیاده روی در شیب ملایم است. آبشار اصلی که بهآبشار تیرکن شهرت دارد حوضچه کوچکی ایجاد نموده است. مجموعه آبشار در جهتی به طول 3کیلومتر در دل جنگلهای درازکلا واقع شده اند. برای دسترسی به روستای تیرکن ابتدابه بابلکنار، سپس درازکلا، جاده سمت راست پادگان و سپس روستای تیرکن خواهد بود.

مرتعکالبکوشت به مساحت حدود 200هزار متر مربع یکی از مراتع بسیار زیبای روستای تیرکن میباشد از جنوب به ونوشکتی و پلنگ کلی، از شمال به کراتکتی و نسوم سره، از غرب بهخال بن و از شرق به پلنگ کلی محدود می گردد و راههای ارتباطی جنگلی به این مرتع از4 جهت میسر است.

گونه های درختی مناطق جنگلی مرتع کالبکوشت به ترتیب کمیت رویشعبارتند از: کهلو، ممرز، توسکا، کراد، ازگل، انجیلی، افرا، وولی، نمدار، ملج، شیردار،…کهگونه های ملج نمدار و وولی به دلیل بیماری کرم درختخوار از بین رفته اند. از جملهعوامل بروز این کرم شیوع نوعی علف به نام نخش علف(علف بد) بوده است که با اشغالشمال ایران از سوی روس ها در دهه های گذشته شیوع یافت و آنها از این علف وارداتیبه عنوان قوت اسبان استفاده می کردند که بذر آن به سبب رشد سریع و سرطان گونه تقریباتمام جنگلهای مناطق شمال کشور را فرا گرفته است.

روستایشیاده

این روستا در استان مازندران و شهرستان بابل در منطقه بندپی غربی واقعه شدهویک منطقه گردشگری است.در انجا یک سقاخانه که برای زیارت و شفای درد مردم است.افراد زیادی هر هفته روز آدینه به آنجا می فرایند و ضمناً یک سقاخانه قدیمی کهمتعلق به سادات شیاده میباشدو در حدود بیش 100 سال قدمت دارد و انجا یک مکان زیارتیو تاریخی است. آنجا یک منطقه جنگلی بسیار زیبا و دارای یک سد ابی خاکی می باشد و مردماین منطقه بیشتر به کار دامداری وکشاورزی مشغول هستند.

البته در زمانهای گذشتهسادات زیادی در آن محل بودند. شیاده های زیادی در آنجا زندگی می کردند. بخاطر شغلشانبه شهر مهاجرت کردند. لازم بذکر است که یک سید که از شجره طیبه سادات جلیل القدر واز نوادگان امام الهمام علی ابن الحسین زین العابدین و سیدالساجدین اقای سیدعبدالله حسینی (میرزاپور) اجداد ایشان جند قرن پیش از عراق به طهران آمدند تعدادیاز طهران رینه وسپس به منطقه ییلاقی سنگچال رفتند واز آنجا به روستای شیاده آمدند.

این سید جلیل القدر در حدود 80 سال پیش به منطقه بند پی شرقی بخش فیروزجاه رستایآری کوچ کردند. اکنون قبرش در روستای آری میباشد. ایشان بخاطر جدش مردم اعتقاد زیادیبه او داشتند و برای شفای بیماری خودشان از او درخواست اجابت می کردند و مشکلاتمردم حل می شد. هنوز بزرگان و پیران منطقه فیرزجاه از معجزات جدش که خودشان دیدندنقل می نمایند.

پارک جنگلیبابلکنار

پارک جنگلی بابلکنار دارای 760 هکتار مساحت می باشد. در فاز اول اینپروژه 40 هکتار آن به بهره برداری رسیدهاست. پارک جنگلی طبیعت بابل کنار از سوی معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی گردید این پارک زیباجزء محدوده جنگلی روستای درونکلا شرقی است.

در دل این پارک دهکده ای کوچک قراردارد با نام بزچفت. طبیعت بابلکنار با دارا بودن مساحتی بیش از 716 هکتار و وجودچشمه ای کوچک در دل خود و انبوه درختان زیبا و سایر امکانات گردشگری همچون امکاناتبسیار خوب و وسیع این محیط طبیعی از جمله راه و جاده آسفالت، وسایل بازی بچه ها،آبخوری های بهداشتی، آلاچیق، سرویس های بهداشتی، نمازخانه و… طی چند سال به مکانیشناخته شده در استان مازندران و حتی خارج از آن تبدیل شده که با آمدن فصل بهار وتابستان انبوه مسافران و گردشگران را روانه منطقه تفریحی توریستی و کوهپایه ای بابلکنار زیبا می کند.

دریاچه کامیکلا

دریاچه کامیکلا در بخش بندپی غربی شهرستان بابل و در اطراف کوه های البرزواقع شده است. دریاچه کامی کلا دارای چشم انداز کوه و جنگل می باشد. این دریاچه فصلیاست و در مرداد ماه عموما خشک می گردد اما در سایر فصل ها خصوصا بهار با وجود آب وچشم انداز جنگلی بسیار زیباست. با دوربین و موسیقی می توانید در این منطقه زیبا باطبیعت پیوندی دو چندان داشته باشید. همانطور که گفته شد دریاچه کامیکلا در بندپیغربی است.

روستای فیلبند

روستای فیلبند یکی از زیبا ترین روستا های مناطق جنوبی بابل و آمل است که جهتدسترسی به آن از جاده هراز، 25 کیلومتری جنوب آمل به سمت شرق و به سمت سنگچال جدامی گردد. آب و هوای این روستا به گونه ای است که پیش بینی های هواشناسی در خصوص آناصلا قابل اعتماد نیست و در یک روز ممکن است شاهد چندین پدیده جوی باشید و تنها بهفاصله چند ساعت هم برف هم باران و هم آفتاب را ببینید.

فیلبند مرتفعترین روستای ییلاقی حوزه مرکزی مازندران است که در جنوب بابل در بخش بندپی غربیواقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2700 مـتر است. این روستا بر فراز ابرها واقع شده است به نحوی که اغلب روزها ابرها همچون دریایی آبی و آرام تا بی کرانهها چشم را می نوازد و خیره می کند اما زمانی هم که ابر و مه وجود نداشته باشد و هوا به طور کاملصاف و آفتابی باشد، می توان از این روستا که در بلندترین نقطه منطقه است به تماشایمناظر اطراف پرداخت که در نوع خود بسیار لذتبخش است.

آبگرم ازرود

آبگرم ازرود بابل که در منابع اینترنتی آب معدنی آرزو نیز ثبت شده است، در روستایآری در بخش بندپی شرقی و سی و سه کیلومتری در جنوب شرقی بابل در میان یک دره زیبایجنگلی و در کنار رودخانه قرار گرفته که مجموعه طبیعی بی نظیری را با ترکیبی جالبعرضه می کند. آب معدنی فیروزه ای رنگ در دل جنگل های سبز منظره ای را خلق نمودهکه در دیگر نقاط کمتر دیده شده است.

آب با جوشش از دل زمین استخر کوچکی را پدیدآورده که به خاطر ترکیبات گوگردی برای بیماری های پوستی، روماتیسم و درد مفاصل بسیارمفید است. جاده دسترسی به آن از شهر بابل، جاده شهید صالحی شروع می گردد و پس از طیمسافت 30 کیلومتر به آبادی گلوگاه مرکز بخش بند پی می رسد و با عبور از پل سجادرودوارد جاده دهستان فیروزجاه شده و پس از طی حدود 30 کیلومتر وارد روستای زیبا و سنتیآری می گردد که آب معدنی زیبا را در خود جای داده است که با مجموعه اطراف خود یکیاز بهترین جاذبه های توریستی و طبیعی شهرستان بابل به شمار می رود.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1406

به "معرفی جاذبه های گردشگری بابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری بابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید