مقدمه ای بر گردشگری فرهنگی

به گزارش آناسی، گردشگری فرهنگی به توریسمی گفته می گردد که تمامی یا بخشی از انگیزه آن علاقه به فرآورده های تاریخی، هنری و یا میراث فرهنگی و سبک زندگی مقصد گردشگری (جامعه، منطقه، گروه یا مؤسسه بازدید شده) است.

مقدمه ای بر گردشگری فرهنگی

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا لحظه آخری ارزان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

این نوع گردشگری، پدیده ای جدید نیست و از ایام باستان انگیزه ای برای سفر، اگرچه برای عده ای معدود و انگشت شمار بوده است. تورهای اشراف زادگان قرن هجدهم، زمانی بخش مهمی از تحصیلات و آموزش نجیب زادگان بودند. امروزه تمایل افراد به سفر برای شناخت دیگر فرهنگ ها، روندی جهانی است. اما تنها از دهه هشتاد قرن بیستم، گردشگری فرهنگی به عنوان توریسمی مجزا از توریسم تفریحی شناخته شد.

آنالیز تعاریف ارائه شده از توریسم فرهنگی حاکی دو نگرش اساسی نسبت به توریسم فرهنگی است: رویکرد توصیفی(مکان یا بنا) و رویکرد تجربی یا مفهومی(انگیزه گردشگران)؛ از این رو بعضی مفاهیم، بر جاذبه های بازدید شده و بعضی دیگر بر انگیزه های گردشگران، تأکید می کنند. بنابراین توریسم فرهنگی را می توان بر اساس دو رویکرد مبتنی بر فرآورده و مبتنی بر فرآیند مورد آنالیز قرار داد.

تعریف مبتنی بر فرآیند، رویکرد توصیفی بوده و بر انواع جاذبه های بازدید شده توسط گردشگران تأکید می کند. تعریف ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری، نمونه ای از این تعریف می باشد:

توریسم فرهنگی به بخشی از صنعت گردشگری اطلاق می گردد که بر جاذبه های فرهنگی تأکید می کند. این جاذبه ها متنوع بوده و اجراهای زنده، موزه ها، نمایش و جاذبه ها را در بر می گیرد. در مناطق توسعه یافته، جاذبه های فرهنگی، موزه ها، نمایش ها، ارکسترها و دیگر اجراهای موسیقی و در مناطق کمتر توسعه یافته، مراسم و امور مذهبی، صنایع دستی و عملکردهای فرهنگی را شامل می گردد

رویکرد مبتنی بر فرآورده، در زمینه تحقیقات کمی مرتبط با توریسم فرهنگی بسیار مفید بوده و محققان را قادر به تشخیص، شمارش و مصاحبه با گردشگران در جاذبه های فرهنگی می کند. مشکل این رویکرد این است که عموم تعاریف ارائه شده، مبتنی بر فرهنگ والا می باشند؛ در حالی که اشکالی از فرهنگ پایین در حال توسعه است. گردشگران در کنار جستجوی فرهنگ والا طی بازدید از یک موزه و مشاهده نمایش، در فرهنگ پایین یا انبوه و درک محیط و جو مقصد و امتحان غذاهای محلی شرکت می کنند. رویکرد تجربی یا مفهومی بر تجربه و انگیزه مسافران تأکید می کند.

انجمن اروپایی آموزش و تفریح گردشگری، توریسم فرهنگی را به عنوان جابه جایی افراد به قصد مشاهده جاذبه های فرهنگی به منطقه ای دور از سکونتگاه خود، با هدف گردآوری اطلاعات و کسب تجارب برای ارضای نیازهای فرهنگی تعریف می کند. توریسم فرهنگی، فعالیتی است که افراد را به کشف یا تجربه سبک های گوناگون زندگی دیگر افراد قادر ساخته و سنت های اجتماعی، مذهبی و اصول و عقاید نا آشنای فرهنگی را در بر می گیرد.

رویکرد تجربی یا مفهومی نسبت به توریسم فرهنگی از این جهت حائز اهمیت است که بر خلاف رویکرد توصیفی، فهرستی از فعالیت های فرهنگی را ارئه نمی کند، بلکه امکان تغییر و اصلاح فعالیت های فرهنگی مذکور را فراهم می سازد. به علاوه، از آنجایی که اغلب توریسم ها را می توان به سبب تعامل با وجوهی از دیگر فرهنگ ها، توریسم فرهنگی تلقی نمود، توجه به انگیزه سفر، بسیار حائز اهمیت است. تنها با بازدید از یک موزه، گردشگر، توریست فرهنگی نخواهد بود، بلکه بایستی تمایل به شناخت فرهنگ دیگر، مورد توجه قرار گیرد. از این رو ارائه تعریف دقیقی از توریسم فرهنگی ضروری به نظر می رسد؛ علی رغم اینکه رویکرد توصیفی به لحاظ کمی بسیار کارآمد و مفید است، اما به سبب محدودیت های آن، رویکرد مفهومی، مناسب تر به نظر می رسد.

توریسم فرهنگی به بخشی از صنعت گردشگری اطلاق می گردد که تمام یا بخشی از انگیزه افراد در آن اکتشاف یا تجربه راه ها و سبک های گوناگون زندگی و عقاید دیگر افراد، درک سنت های اجتماعی، سنت های مذهبی و میراث ناآشنای فرهنگی است. از این رو توریسم فرهنگی واژه ای کلی و شامل توریسم میراث فرهنگی، توریسم تاریخی، توریسم هنر و توریسم قوی می باشد.

اگرچه توریسم فرهنگی، پدیده ای جدید نیست، اما تنها پس از پی بردن به مضرات توریسم انبوه در فرهنگ ها و جوامع توجه بسیاری را بر انگیخت. این نوع گردشگری، به عنوان بخشی از بازار توریسم جدید، مدعی ارتقای پایداری از طرق احترام گذاشتن به فرهنگ ها و جوامع میزبان می باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 732

به "مقدمه ای بر گردشگری فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدمه ای بر گردشگری فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید