مواد مغذی شاه بلوط

به گزارش آناسی، شاه بلوط، از جمله رایج ترین سبزیجاتی است که اغلب در چین مصرف می گردد و در نقاط مختلف دنیا در دست رس است. مقاله زیر شرح بیشتری در خصوص مشخصات تغذیه ای این سبزی ارائه می دهد.

مواد مغذی شاه بلوط

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

شاه بلوط، از جمله رایج ترین سبزیجاتی است که اغلب در چین مصرف می گردد و در نقاط مختلف دنیا در دست رس است. مقاله زیر شرح بیشتری در خصوص مشخصات تغذیه ای این سبزی ارائه می دهد.

شاه بلوط گیاهی است که معمولاً در میان خانواده های چینی یافت می گردد. اگر چه این سبزیجات فصلی هستند و در جاهای بسیار کمی در ایالات متحده برداشت می شوند، اما شاه بلوط کنسرو شده را می توان در طول سال در جنوب شرق آسیا خریداری نمود، زیرا این گیاه بخش جدایی ناپذیر از پخت و پز آسیایی است. برترین روش، آب پز یا بخار پز کردن این میوه است. با این شیوه از دریافت چربی هم خبری نیست.

مواد مغذی شاه بلوط

میزان دقیق مواد مغذی در هر وعده شاه بلوط (62 گرم) در زیر نمایش داده شده است:

مواد معدنی

با وجودی که این سبزی حاوی مواد معدنی از جمله کلسیم، مهمیم و فسفر می باشد، اما میزان پتاسیم آن بسیار بالا است. صرف یک وعده شاه بلوط برابر با نصف فنجان حاوی 362 میلی گرم پتاسیم است. از سوی دیگر، میزان فسفر و مهمیم در آن به ترتیب به میزان 1ر39 میلی گرم و 6ر13 میلی گرم می باشد. مهمیم در بدن ما دست به کارهای شگفت انگیزی می زند: باعث تسکین عضلات می گردد و در انتقال تکانه های عصبی به طرف مغز، عصب ها و نخاع شرکت دارد. کلسیم در یک واحد از شاه بلوط نسبت به دیگر سبزیجات کم است (8ر6 میلی گرم). این سبزی هم چنین شامل مواد معدنی مانند روی، مس و منگنز به میزان نا چیز است.

پروتئین

پروتئین قابل توجهی در این سبزی وجود ندارد. به این علت است که میزان پروتئینی که در این سبزی یافت می گردد، تنها 9ر0 میلی گرم در هر وعده می باشد.

ویتامین ها

ویتامین ها به میزان نا چیز در این سبزی یافت می شوند. نصف فنجان شاه بلوط تنها 5ر2 میلی گرم ویتامین C دارد. ویتامین های B مانند تیامین، ویتامین B6، نیاسین و ریبو فلاوین، فقط 1 میلی گرم از کل 62 گرم را تشکیل می دهند. با این حال، میزان کولین، و ویتامین B کمپلکس در آن به طور قابل توجهی بالا است و حدود 4ر22 میلی گرم در هر وعده است.

چربی ها

چه باور کنید چه نه، اما چربی اشباع در این سبزی صفر است. بنا بر این، این یک خبر خوب برای کسانی است که می خواهند وزن کم نمایند و مواد غذایی سالم و غیر چرب را در رژیم غذایی خود اضافه نمایند. خوب، آیا شما یکی از کسانی هستید که فکر می کنید سبزیجات فاقد چربی های سالم هستند. با این حال، یک تجزیه و تحلیل دقیق ثابت می نماید که این سبزی دارای اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و اسیدهای چرب ضروری امگا 6 می باشد. این چربی های اشباع نشده موجب سلامت قلب و عروق شده و حتی می تواند باعث جلو گیری از بیماری های وحشتناک مانند سرطان گردد.

(میوه شاه بلوط فاقد کلسترول غذایی است و این یک نقطه قوت محسوب می گردد. جالب است بدانید نتایج پژوهش های متعدد نشان داده است که مصرف یک مشت از این میوه در روز می تواند میزان کلسترول بد خون را 9 تا 19 درصد کاهش دهد. می پرسید چرا؟ به خاطر این که میوه شاه بلوط حاوی چربی های اشباع نشده است که با کلسترول بد مقابله می نماید.)

کربو هیدرات ها

میزان کربو هیدراتی که در این سبزی یافت می گردد بالا است. محتوای کربو هیدرات در هر وعده (62 گرم) 15 گرم است. میزان فیبر در نصف فنجان شاه بلوط 9ر1 گرم است. فیبرهای موجود در آن به دفع راحت بدن یاری می نمایند و برای همین، احساس سنگینی و مسائل گوارشی را بر طرف می نمایند. از آن جایی که این سبزی سرشار از کربو هیدرات است، قطعاً از یک رژیم غذایی کم کربو هیدرات حذف می گردد.

چه میزان کالری در شاه بلوط وجود دارد

این سؤالی است که غالباً به وسیله متخصصین سلامت، به خصوص گیاه خواران پرسیده می گردد. در حال حاضر، از آن جایی که این گیاه عاری از چربی های نا سالم است، میزان کالری آن در هر وعده به طور طبیعی کم است. به همین علت است که نصف فنجان شاه بلوط تنها حاوی 1ر60 کالری است.

(به عقیده متخصصان خوردن چند عدد میوه شاه بلوط بعد از ورزش مفید است. این میوه، میوه ورزشکاران است. این میوه دو برابر بیشتر از موز فراوری انرژی می نماید، به خاطر این که سرشار از گلوسید است. گرفتگی و کوفتگی عضلات در حین و بعد از ورزش یک امر رایج است، اما این مشکل هم حل شدنی است. ورزشکاران عزیز بدانند که پتاسیم و مهمیم موجود در این میوه گرفتگی عضلات را بر طرف می نماید. البته بهتر است از مصرف این میوه قبل از جلسات ورزشی خود داری کنید، به خاطر این که فیبرهای موجود در آن ممکن است باعث نفخ گردد.)

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1937

به "مواد مغذی شاه بلوط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد مغذی شاه بلوط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید