نخستین تصویر از لکه خورشیدی

به گزارش آناسی، تلسکوپ خورشیدی DKIST که عظیم ترین رصدخانه خورشیدی دنیا است، اولین تصویر خود را از یک لکه خورشیدی منتشر کرد. جزییات چشمگیر این عکس، قدرت بصری این رصدخانه را برجسته می نماید.

نخستین تصویر از لکه خورشیدی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ایرنا، محققان روز آدینه این تصویر را به همراه مقاله جدیدی در خصوص ویژگی های مکانیکی ، ابزار رصدی و اهداف علمی این تلسکوپ خورشیدی که در هاوایی واقع شده است، در مجله Solar Physics منتشر کردند.

لکه های خورشیدی، لکه های تاریکی بر روی سطح خورشید هستند که بر اثر فعالیت های شدید مغناطیسی که مانع از انتقال گرما می شوند، به وجود می آیند. این لکه ها به علت کاهش درجه حرارت سطح خورشید در آن ناحیه ها به وجود می آیند.

در این تصویر جدید، دیده می گردد که گاز گرم و خنک از لبه این لکه خورشیدی به بیرون فوران می نماید.

الگوی تشعشع هنگامی ایجاد می گردد که گاز گرم بالا رونده و گاز خنک پایین رونده در امتداد خطوط این میدان مغناطیسی شیب دار، کشیده می شوند.

فعالیت خورشیدی در طول یک چرخه خورشیدی 11 ساله، دچار فراز و نشیب می گردد. زمانی که بیشترین میزان فعالیت خورشیدی وجود داشته باشد، لکه های خورشیدی بیشتری بر سطح خورشید نمایان می گردد.

تلسکوپ خورشیدی DKIST، تصویر این لکه خورشیدی را در ماه ژانویه امسال میلادی (2020) اندکی پس از آن گرفت که خورشید به کمترین میزان فعالیت خود در انتها سال میلادی 2019 رسید.

محققان انتظار دارند که خورشید در اواسط سال 2025 به حداکثر فعالیت خود برسد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1477

به "نخستین تصویر از لکه خورشیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین تصویر از لکه خورشیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید