پیامد های وحشتناک گرم شدن بی امان اقیانوس های دنیا

به گزارش آناسی، نتیجه مطالعه ای تازه نشان می دهد: شرایط اقیانوس های ما می تواند معیاری از وخامت سلامت دنیا باشد و به یک پزشک برای حل این شرایط احتیاج داریم!

پیامد های وحشتناک گرم شدن بی امان اقیانوس های دنیا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ویک، نتیجه پژوهشی تازه نشان می دهند که اقیانوس ها در سال 2022 میلادی در زمینه افزایش دما رکورد تازه ای را ثبت کردند و این چهارمین سال پیاپی است که رکوردشکنی می نمایند. گرمایش بی امان می تواند عواقب اکولوژیکی بدی داشته باشد.

شرایط اقیانوس ها چگونه است؟

عالی نیست. نتیجه مطالعه ای تازه در خصوص گرمایش اقیانوس ها که در نشریه Advances in Atmospheric Sciences منتشر شده نشان می دهد که شرایط اقیانوس های ما می تواند معیاری برای میزان گیری سلامت دنیا باشد و با قضاوت براساس مشاهدات به روز شده درباره اقیانوس ها ما به یک پزشک برای ارائه راه چاره و درمانی برای آن شرایط احتیاج داریم.

شبکه خبری سی ان ان گزارش می دهد که دمای اقیانوس ها به شکلی چشمگیر مورد توجه دانشمندان است، زیرا نسبت به سایر شاخص های محیطی شرایط تغییرات آب و هوایی را نشان می دهد چرا که برخلاف هوا و جو اقیانوس ها کم تر در معرض تغییرات آب و هوایی و فصلی قرار دارند.

چرا اقیانوس ها گرم می شوند؟

اقیانوس ها در نتیجه مستقیم تغییرات آب و هوایی ساخته دست بشر در حال گرم شدن هستند. روزنامه گاردین شرح می دهد که در واقع، دریا های سیاره زمین بیش از 90 درصد از گرمای اضافی محبوس شده به وسیله گاز های گلخانه ای را از دهه 1970 میلادی جذب نموده اند.

لیندا راسموسن پژوهشگر بازنشسته در انستیتو اقیانوس شناسی اسکریپس به واشنگتن پست می گوید: اقیانوس ها حاوی اندازه زیادی آب هستند و در مقایسه با سایر مواد حرارت زیادی برای تغییر دمای آب ضروری است. با این وجود، دانشمندانی که بر روی پژوهش تازه کار نموده اند می گویند چرخه های انرژی و آب زمین به علت انتشار گاز های گلخانه ای به وسیله فعالیت های انسانی تغییرات گسترده ای را در سیستم آب و هوای زمین ایجاد نموده اند.

مایکل مان یکی از نویسندگان این گزارش و استاد دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: تا زمانی که به هدف صفر خالص از نظر انتشار آلاینده ها برسیم گرمایش ادامه خواهد یافت و ما به رکوردشکنی ها درباره محتوای گرمای اقیانوس ها ادامه خواهیم داد.

گرم تر شدن اقیانوس برای زندگی دریایی چه معنایی دارد؟

اقیانوس های گرم تر می توانند منجر به بروز مجموعه ای از مسائل از جمله انقراض گونه ها تا آسیب های زیرساختی شوند. باید اشاره نمود که آب گرم تر دارای اکسیژن کم تری است که برای زیست بوم دریایی و جوامع ماهیان مضر است. گرم شدن هوا هم چنین می تواند باعث گردد که بعضی از منطقه ها اقیانوس ها نمک بیش تری نسبت به منطقه ها دیگر داشته باشند. زمانی که آب گرم تبخیر می گردد نمک بیش تری بر جای می گذارد و زمانی که در منطقه ها دیگر باران می بارد آب شیرین تر می گردد. مطالعه انجام شده این پدیده را شور ها شورتر و شیرین ها شیرین تر می شوند نامیده است.

کورتیس دویچ استاد علوم زمین در دانشگاه پرینستون پس از انتشار نتیجه پژوهش های خود در خصوص ارتباط بین تغییرات آب و هوایی و حیات دریایی در سال 2022 میلادی به نیویورک تایمز گفته بود: قدرت بزرگ مسئولیت بزرگی را به همراه دارد. ما در خصوص قدرت خود می آموزیم، اما نه در خصوص مسئولیتی که در قبال نسل آینده و در قبال حیات تمام جاندارانی که میلیون ها سال در سیاره زمین با آنان سهیم بوده ایم.

راسموسن شرح می دهد که بعضی از پربارترین و متنوع ترین زیست بوم های دریایی مانند صخره های مرجانی و جنگل های کلپ نسبت به دما بسیار حساس هستند. به طور خاص صخره های مرجانی می توانند سفید شوند به این معنا که مرجان ها جلبک های زوکسانتلا (Zooxanthellae) (یک سلول جلبکی که به وسیله همزیستی درون سلول های جانوران بی مهره ویژه ای زندگی می نماید) بیرون می نمایند و این باعث سفید شدن مرجان ها می گردد. مرجان ها می توانند از سفید شدن زنده بمانند، اما با روند گرمایش فعلی سازگاری برای مرجان ها دشوارتر می گردد.

گرم تر شدن اقیانوس برای انسان چه معنایی دارد؟

یکی دیگر از پیامد های گرم تر شدن اقیانوس ها بالا آمدن سطح آب دریا ها است که شهر ها و جزایر ساحلی را تهدید می نماید. این بدان خاطر است که گرما باعث می گردد ذرات آب از هم دورتر شده و در نتیجه منبسط شوند. بعضی از شهر های فلوریدا پیش تر به عنوان منطقه ها در معرض خطر برای وقوع سیل در سالیان آینده تشخیص داده شده اند.

هم چنین، گرمای سطح اقیانوس ها طوفان ها و ایجاد آب و هوای شدید را تشدید می نماید به این معنی که با افزایش دمای آب سیاره زمین می تواند در انتظار طوفان های شدیدتری باشد. مان می گوید این شرایط می تواند منجر به تشدید بیش تر و سریع تر طوفان ها گردد، زیرا باد ها دیگر آب سرد زیرسطحی را فراوری نمی نمایند و شرایط تشدید می گردد.

او می افزاید: تا زمانی که به هدف انتشار صفر خالص آلاینده های کربنی نرسیم این گرمایش ادامه خواهد یافت و ما کماکان به رکوردشکنی ها در زمینه محتوای گرمای اقیانوس ها مانند امسال ادامه خواهیم داد. با افزایش دما عواقب آن بدتر خواهد شد. با این وجود، دانشمندان می گویند که گرمایش احتمالا تا سال 2100 میلادی غیر قابل برگشت است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2314

به "پیامد های وحشتناک گرم شدن بی امان اقیانوس های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیامد های وحشتناک گرم شدن بی امان اقیانوس های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید