چه داستانی پشت قبرستان صخره ای پانتالیکا در سیسیل وجود دارد؟

به گزارش آناسی، قبرستان عجیب پانتالیکا در سیسیل ایتالیا

در سفر به سیسیل ایتالیا اگر به دنبال این هستید تا دیدن از جاذبه های باستانی و تاریخی را با کمی فعالیت بدنی و کوهنوردی همراه کنید قبرستان صخره ای پانتالیاکا را در لیست جاذبه های خود قرار دهید. مطمئنا دیدن از این قبرهای ماقبل تاریخی برایتان جالب است چون این قبرها با تصوری که از قبرستان دارید فرق دارند و کاملا خاص و منحصربفردند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره قبرستان پانتالیکا حرف بزنیم و ببینید چه داستانی در شکل گیری آن وجود دارد.

چه داستانی پشت قبرستان صخره ای پانتالیکا در سیسیل وجود دارد؟

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

پانتالیکا (Pantalica) حدود 3 هزار سال قبل، شهری پررونق بود و در سال های 1250 تا 650 قبل از میلاد دوران طلایی خود را می گذراند. این محل که امروز در دره رودخانه آنوپو در میان رشته کوه های ایبلی قرار گرفته است به گفته تاریخدانان یکی از بزرگ ترین تمدن های شرق سیسیل بوده است. احتمالا علت انتخاب این ناحیه برای تاسیس شهر، تپه ها و زمین های صخره ای آن است که باعث می گردد نسبت به دشت های هموار در امنیت بیشتری باشد و شهر در مواقع تهاجم، بهتر از خودش دفاع کند. باستان شناس ایتالیایی به اسم پائولو اورسی در اوایل دهه 1900 در این محل حفاری هایی را انجام داد تا به آثار باستانی برسد و از این تمدن، شناخت بیشتری پیدا کند. این محل نه تنها تاریخ بلندی که طبیعتی چشم نواز دارد و شنا در آب خنک رودخانه اش بعد از کوهنوردی حسابی می چسبد. مدت ها قبل از اینکه تمدن های دیگر شکل بگیرند جنوب شرقی سیسیل، هم در دشت های ساحلی و هم در کوه های ناهموار، ساکنانی داشت این را می گردد از آثار باستانی پیدا شده در این ناحیه و قبرستان باستانی اش فهمید. قبرستان درست مثل چندین هزار غار صنوعی است، غارهایی که توسط آدم های آن موقع برای دفن مرده ها حفاری شده است. این قبرستان از حدود 5 هزار غار بر دل صخره های طبیعی تشکیل شده است. این قبرها که بین قرن های 13 تا 8 قبل از میلاد حفاری شده اند درست در کناره های صخره قرار دارند و چشم اندازهای زیبایی را به وجود آورده اند. حفاری این قبرها زمانی برایمان جالب تر می گردد که بدانیم در خصوص زمانی حرف می زنیم که هنوز یونان باستان شکل نگرفته بود، هنوز آهن اختراع نشده بود و مردم تازه با برنز آشنا شده بودند.

چه کسانی در این محل زندگی می کردند؟

تاریخدانان درباره اینکه چه کسانی در این محل زندگی می کردند فقط یک نظریه دارند. این محل در ابتدا توسط مردم اولیه سیسیل برای سکونت انتخاب شد ولی پادشاهی Sicels بعدها آن ها را به مکان دیگری منتقل کرد. این محل سال ها قبل از اینکه مهاجمان عرب آن را برای زندگی انتخاب نمایند متروکه و دوباره در دوران قرون وسطی به مکان مذهبی تبدیل شد؛ این را وجود سه کلیسا کوچک قرون وسطایی تایید می نماید، کلیساهایی که نقاشی های دیواری جذابی دارند. اسم پانتالیکا یک اسم بیزانسی است و اسم اصلی آن در گذر پیچ و خم تاریخ از یادها رفته است. قبرستان صخره ای پانتالیکا به همراه شهر سیراکیوس که در 40 کیلومتری آن است در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. در این ناحیه چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می نماید هزاران قبری است که بر روی دیواره های سنگ آهکی صخره ها حفر و در 5 محل جداگانه در سراسر تپه ها و دره پراکنده شده اند.

اگر در سیسیل راهی بازدید از این قبرستان ماقبل تاریخی شدید باید از 5 ناحیه مختلف بازدید کنید. قبرها نسبتا کوچکند و در اشکال مربع، مستطیل و لوزی در دل صخره های سنگ آهکی حفاری شده اند. قبرستان فیلیپورتو یکی از 5 قبرستان این محل است که بیش از 1000 قبر دارد اما احتمالا تماشای قبرستان شمالی برایتان جذاب تر است. قبرستان شمالی بیش از 1000 قبر دارد که شیوه حفاری آن ها به شکل کندوی عسل است و اشکال منظمش که ردیف در کنار هم قرار گرفته اند واقعا چشمگیر است. قبرستانی که در سمت جنوب قرار گرفته دسترسی راحت تری دارد و احتمالا اولین قبرستان این محل است که از آن دیدن می کنید. به غیر از این قبرستان بناهای تاریخی دیگری هم در این دره پیدا می گردد؛ یکی از مهمترین بناها، سازه ای سنگی است که به نظر می آید در 1100 سال قبل از میلاد، قصر و یا عبادتگاه بوده است. قدیمی ترین بنا هم در بخش شمال غربی قبرستان وجود دارد که در قرن 11 و 12 قبل از میلاد ساخته شده است.

چگونه به پانتالیکا برویم؟

برای رسیدن به قبرستان پانتالیکا دو راه اصلی وجود دارد؛ دو شهر در نزدیکی این دره هست که برای دیدن قبرستان باید به آنجا بروید: شهر سورتینو و شهر Ferla که هر دو جهتهای مناسبی به این محل دارند. راهی که از شهر Ferla پیش رویتان است به خوبی نشانه گذاری شده و کوهنوردی آسانتری به سمت دره دارد. این جهت برای کسانی مناسب است که می خواهند بدون اینکه سختی کوهنوردی را به جان بخرند خیلی سریع به قبرستان برسند. اما اگر از شهر سورنیتو به سمت قبرستان بروید درسته که جهت سخت تر است اما چشم اندازهای بکری را می بینید. در ابتدای جهت، یک چشمه کوهستانی می بینید که آب خنک و گوارایی دارد و در ادامه جهت در میان جنگلی با درختان سرسبز و بلند به یک راه آهن قدیمی برمی خورید. در این جهت حدود 4 ساعت کوهنوردی و پیاده روی درانتظارتان است و باید کفش های محکم کوهنوردی، چراق قوه برای رد کردن تونل های تاریکی و آب کافی داشته باشید. حتی اگر به آثار باستانی و سایت های تاریخی هم علاقه ندارید برای دیدن زیبایی های این منطقه از این قبرستان تاریخی دیدن کنید چون با دیدن آن حس می کنید جاذبه ای خاص و ویژه را کشف نموده اید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 687

به "چه داستانی پشت قبرستان صخره ای پانتالیکا در سیسیل وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه داستانی پشت قبرستان صخره ای پانتالیکا در سیسیل وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید