آشنایی با گل عینک ، خواص و مضرات آن

به گزارش آناسی، گل عینک اغلب به عنوان یکی از مواد موجود در چشم شویه ها، قطره چشم و یا کمپرس چشم کاربرد دارد. اما این احتمال نیز وجود دارد که مصرف این گیاه منجر به عفونت، حساسیت و سایر مسائل چشمی گردد. گل عینک حاوی ترکیباتی به نام تانین هاست که معلوم شده خواص ضدالتهابی دارند.

آشنایی با گل عینک ، خواص و مضرات آن
گل عینک یا گل خوش گیاهی است علفی یک ساله به ارتفاع 30 سانتی متر، دارای ساقه محکم، افراشته و در پایین اندکی منشعب می باشد. برگ های این گیاه متقابل، بدون دمبرگ، سبز چمنی، تخم مرغی یا تخم مرغی کشیده، دندانه دار و بدون کرک می باشد.

گل های این گیاه به رنگ سفید، بنفش مایل به آبی یا مایل به قرمز بوده و درون گل آذین های سنبله مانند در محور برگ های بالایی قرار دارند. هر گل دارای چهار پرچم و یک تخمدان فوقانی است. میوه کپسولی مستطیل و باریک با لبه های مژه دار بوده، که حاوی دانه های متعدد و شیاردار می باشد.

از گیاه گل دار برای مصارف دارویی استفاده می گردد.

بدین صورت که گیاه کامل در فصل گل دهی جمع آوری شده و آن را خشک می نمایند.

از ویژگی های این گیاه، بدون بو و دارای مزه تلخ و شور بوده، که نیمه انگل می باشد.

محل رویش گل عینک - گل خوشمحل رویش این گیاه قاره اروپا می باشد.1

گل عینک در ایرانگل عینک، در ایران در آذربایجان در میگردداغ وجود دارد، واریته ای از آن که دارای ساقه های بلندتر است در دامنه های البرز، دره لار، دره گرماب، درہ کرج و درجنوب ایران در ارتفاعات کوه دنا یافت می گردد.2

ترکیبات گل عینک - گل خوش:ترکیبات این گیاه شامل مونوترپن های ایریدوییدی که خود شامل او کوبین، کاتالپول، اوفروزید، ایکسوروزید، ورونیکوزید، ورپروزید، موسانوزید، لادروزید. لیگنان هایی از قبیل دهیدرو دی کوئیفریل -4- بتا - D - گلوکوزید. فلاونوییدهایی شامل مشتقات 7 - 0 - گالاکتوزیدی و رامنو گالاکتوزیدی اپیژنین، کریزواریول و لوته اولین و تانن ها است.1

خواص درمانی گل عینکسال های زیادی است که گل عینک کاربرد طبی دارد و درمانی طبیعی برای مسائل چشمی مانند آب آمدن از چشم، خستگی در اثر نوشتن زیاد یا کار زیاد با چشم یا در اثر بادهای شدید، هم چنین ضعف دید چشم و ورم ملتحمه است. این گیاه شامل یک ماده تلخ، یک ماده رزینی، یک استانس و او فراستانیک اسید است. خواص معروف این گیاه برای ناراحتی های چشم احتمالا مربوط به وجود ماده رزینی معطّری است که در گیاه وجود دارد.گل عینک معمولا به عنوان یکی از مواد موجود در چشم شویه ها، قطره چشم و یا کمپرس چشم به کار می رود.این گیاه به صورت لوسیون برای برطرف اختلالات عمومی چشم به شکل حمام چشم مصرف می گردد، اما باید دقت کردکه مصرف این گیاه ممکن است منجر به عفونت، حساسیت و سایر مسائل چشمی گردد.2

فواید گل عینک برای سلامتیمطالعاتی که روی فواید گل عینک اجرا شده بسیار محدود هستند. تنها تحقیقی که در دسترس است شامل مطالعه کوچکی در سال 2000 می گردد که روی مؤثر بودن گل عینک در درمان ورم ملتحمه چشم متمرکز شده بود.در این مطالعه 65 فرد دچار ورم ملتحمه با قطره های چشمی حاوی گل عینک که به صورت یک تا پنج وعده در روز انجام شد درمان شدند.

در آزمایشات بعدی که هفت روز و چهارده روز بعد از آغاز درمان انجام شد، معلوم شد 56 بیمار به طور کامل درمان شده بودند. یازده بیمار نیز در علائم خود مانند قرمزی، تورم و احساس سوزش بهبودهایی حاصل نموده بودند و یکی از بیماران، به اندازه کمی دچار تشدید علائم شده بود.

در مطالعه ای جدیدتر نیز که روی سلول های گرفته شده از لایه سطحی قرنیه چشم انسان انجام شد، محققان دریافتند عصاره گل عینک دارای خاصیت ضدالتهابی است. این یافته نشان می دهد گل عینک می تواند اختلالات چشمی مرتبط با التهاب را درمان کند اما برای تائید قطعی این یافته به تحقیقات گسترده تری احتیاج است.3

مضرات گل عینکقطره چشم گل عینک ممکن است برای عده ای مضر باشد مثلاً افرادی که لنز استفاده می نمایند یا عمل آب مروارید انجام داده اند، جراحی لیزر داشته اند و یا پیوند قرنیه انجام داده اند. بعلاوه این قطره را نباید بدون مشورت با پزشک مصرف کنید، چون بعضی از محصولات ممکن است استریل نبوده و برای مصرف داخل چشم مناسب نباشند.

گل عینک در صورت خورده شدن ممکن است عوارضی مانند یبوست، سر درد، بی خوابی، تهوع و یا مسائل تنفسی به جا بگذارد.

برای تقویت سلامت چشم ها با راهکارهای طبیعی، جایگزین های دیگری نیز وجود دارد. مثلاً اگر دچار خستگی چشم هستید، می توانید ورزش های مناسب چشم را در طول روز انجام دهید.

برای درمان سندرم خشکی چشم که شایع ترین مشکل چشمی در تمام دنیاست، می توانید مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش دهید. تحقیقات پیشین نشان داده اند امگا 3 که به نام اسید گاما لینولنیک نیز شناخته می گردد می تواند علائم ناشی از خشکی چشم را تسکین دهد.

شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد راهکارهای طبیعی خاصی می توانند به افزایش قدرت بینایی یاری نمایند. بعضی پژوهش ها حاکی از آن هستند که لوتئین می تواند عملکرد بینایی را در افراد سالم و افرادی که مشکل تباهی لکه زرد ناشی از افزایش سن دارند، تقویت کند. لوتئین که به صورت مکمل نیز موجود است به طور طبیعی در میوه ها و سبزی های دارای رنگ سبز تیره، نارنجی و زرد وجود دارد.

تحقیقات نشان داده سیاه گیله نیز می تواند به درمان آب سیاه یاری نموده و از مسائل چشمی مرتبط با دیابت و فشار خون بالا جلوگیری کند. گیاه جینکوبیلوبا نیز به درمان گلوکوم یاری می نماید.4

مطالعات اجرا شده در این بارهبا توجه به مطالعات اجرا شده درباره خاصیت های درمانی گل عینک تعیین شد که 65 نفر از افرادی که مشکل ورم ملتحمه داشته اند و از قطره گل عینک روزانه یک تا پنج قطره استفاده نموده اند درمان موفقیت آمیزی داشته اند.

در آزمایش بعدی که بعد از 7 تا 14 روز از آغاز بیماری اجرا شده بود تعیین شد که 56 بیمار کاملا درمان شده اند و 11 بیمار به جای مانده در علائمی مثل قرمزی، تورم و احساس سوزش بوبود یافته اند و فقط یکی از بیماران به اندازه خیلی کم دچار تشدید علائم شده بود.

در مطالعه ای دیگر که بر روی سلول های گرفته شده از لایه سطحی قرنیه چشم انسان اجرا شده، محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره گل عینک خاصیت ضد التهابی دارد و این موضوع نشان داد که می توان اختلالات چشمی در ارتباط با التهاب را با یاری آن درمان کرد ولی احتیاج به تحقیقات بیشتری در این ضمینه وجود دارد.5

پی نوشت:

1.www.safiresalamat.com

2.www.golemanoto.ir

3.www.article.tebyan.net

4.www.saednews.com

5.www.harpy.ir

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1978

به "آشنایی با گل عینک ، خواص و مضرات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گل عینک ، خواص و مضرات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید