باکتری های مفید

به گزارش آناسی، این یک باور غلط است که باکتری ها همواره برای بدن انسان مضر هستند. باکتری هایی وجود دارند که برای بدن مفید هستند و به افزایش سلامتی یاری می نمایند. در این مقاله به بحث درباره باکتری های مفید می پردازیم.

باکتری های مفید

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

این یک باور غلط است که باکتری ها همواره برای بدن انسان مضر هستند. باکتری هایی وجود دارند که برای بدن مفید هستند و به افزایش سلامتی یاری می نمایند. در این مقاله به بحث درباره باکتری های مفید می پردازیم.

باکتری ها موجودات زنده تک سلولی و میکروسکوپی هستند که در زیستگاه و هر سطحی شامل دستگاه گوارش انسان ها وجود دارند. اگر چه باکتری ها معمولاً با بیماری ها مرتبط هستند ولی تعدادی از آن ها هم وجود دارند که می توانند برای سلامت ما مفید باشند.

در شروع قرن بیستم نشانه هایی از وجود باکتری های مفید در بدن انسان ها کشف شد. این باکتری های مفید پروبیوتیک ها نامیده می شوند و به دستگاه ایمنی برای مقابله با بیماری های خاص یاری می نمایند.

در ادامه مقاله فهرستی از تعدادی از این باکتری های مفید به همراه فواید و منابع آن ها ارائه شده است.

لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس

لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس یک باکتری اسید لاکتیک میله ای شکل است که در روده ، دهان و واژن انسان ها و حیوانات یافت می شود. بیشتر گونه های باکتری ها قادر هستند در روده زنده بمانند زیرا نسبت به صفرا و آنزیم های گوارشی مقاوم هستند. گونه های مختلف این باکتری ها در محل های گوناگون یافت می شوند.

لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به کاهش تأثیر مسائل معده و روده و عفونت واژن و تقویت دستگاه ایمنی یاری می نماید. این باکتری بعلاوه عدم تحمل لاکتوز را از بین می برد.

منابع لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس عبارتند از کپسول های پروبیوتیک ، ماست و شیر

باسیلوس سوبتیلیس

باسیلوس سوبتیلیس باکتری میله ای شکل است که اغلب در خارج از بدن انسان و عمدتاً در خاک یافت می شود. تحقیقات نشان می دهند که باسیلوس سوبتیلیس در روده انسان هم وجود دارد. معروف ترین مورد استفاده از این باکتری به سال 1941 باز می شود که ارتش نازی از آن برای درمان اسهال خونی در اردوگاه های نظامی آفریقای شمالی استفاده کردند.

باسیلوس سوبتیلیس به مقابله با اسهال یاری می نماید.

منابع باسیلوس سوبتیلیس عبارتند از دانه سویا ، شیر ، بستنی ، ماست و پنیر

انیمالیس بیفیدوباکتریوم

این نوع باکتری میله ای شکل در روده بزرگ انسان یافت می شود ولی در خارج از بدن انسان هم می تواند رشد کند. انیمالیس بیفیدوباکتریوم خاصیت متصل کردن خود به دیوار ه روده و به موجب آن محدود کردن مواد مغذی در دسترس برای باکتری های مضر را داراست.

انیمالیس بیفیدوباکتریوم به فرآیند گوارش و از بین بردن علایم سندروم روده تحریک پذیر یا یبوست مزمن یاری می نماید.

منابع انیمالیس بیفیدوباکتریوم عبارتند از مکمل های پروبیوتیک ، ماست ، بستنی ، شیر و پنیر.

استرپتوکوک ترموفیلوس

استرپتوکوک ترموفیلوس باکتری پروبیوتیک است که به دسته اسید لاکتیک تعلق دارد. یکی از اصلی ترین خواص استرپتوکوک ترموفیلوس آن است که در محیط های گرم از بین نمی رود و توانایی این را دارد که تا دمای 212 درجه فارنهایت مقاومت کند. از اینرو، استرپتوکوک ترموفیلوس حتی بعد از گرما دادن شیر هم زنده باقی می ماند.

استرپتوکوک ترموفیلوس به تقویت دستگاه ایمنی و حفظ سلامت روده یاری می نماید.

منابع استرپتوکوک ترموفیلوس عبارتند از پنیر موزارلا ، ماست و شیر

روتری لاکتوباسیلوس

روتری لاکتوباسیلوس باکتری متعلق به دسته اسید لاکتیک است که در روده انسان یافت می شود ولی در همه انسان ها وجود ندارد. بر خلاف بعضی از باکتری هایی که در بدن انسان برای مدت زمان خاص وجود دارند و بعداً از بین می فرایند، روتری لاکتوباسیلوس بدن انسان را ترک نمی نماید. روتری لاکتوباسیلوس بعلاوه در شیر مادر هم یافت می شود. روتری لاکتوباسیلوس به تقویت دستگاه ایمنی یاری می نماید و دارای خواص ضد گاز است.

منابع روتری لاکتوباسیلوس عبارتند از کپسول ها ، ماست ، شیر مادر و پنیر

علاوه بر این ها، باکتری های دیگری هم وجود دارند که برای انسان ها و بعلاوه محیط زیست مفید هستند.

استفاده از باکتری های مفید در محیط زیست

ریزوبیوم

ریزوبیوم نیتروژن را با اکسیژن ترکیب می نماید تا آمونیاک فراوری کند آمونیاک برای انجام فرآیند فتوسنتز لازم است.

متانوتروف

متانوتروف از مس موجود در محیط زیست برای متابولیزه کردن متان استفاده می نماید. متان گاز گلخانه ای خطرناکی است که در نتیجه فرآیندهای صنعنی و تجزیه مواد زاید آزاد می شود.

باکتری نفت خوار

این باکتری از نفت تغذیه می نماید. از باکتری نفت خوار برای پاکسازی فضاهایی که به خاطر نشت نفت آلوده شده اند استفاده می شود.

پزشکان مصرف پروبیوتیک ها بعد از دوره درمان با آنتی بیوتیک ها را توصیه می نمایند زیرا، آنتی بیوتیک ها علاوه بر از بین بردن باکتری ها باعث از بین رفتن بعضی باکتری های مفید روده هم می شوند. باکتری های پروبیوتیک بعلاوه به درمان ورم مخاط روده بزرگ ، کاهش فشار خون ، کاهش کلسترول و حتی بهبود جذب مواد معدنی در بدن یاری می نمایند. بعلاوه، گفته می شود که این باکتری ها برای افرادی که از آلرژی رنج می برند مفید هستند.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1945

به "باکتری های مفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکتری های مفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید