بخاری با منبع سوخت طبیعی برای نقاط محروم تجاری سازی می گردد

به گزارش آناسی، مهدی رضایی مجری طرح انرژی زیست توده در پژوهشگاه نیرو در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: بومی سازی بخاری های پلت سوز با راندمان بالا را با کارفرمایی ستاد انرژی معاونت علمی و فناوری در پیش گرفتیم.

بخاری با منبع سوخت طبیعی برای نقاط محروم تجاری سازی می گردد

وی با بیان اینکه همچنین مجری این طرح پژوهشگاه نیرو بود، گفت: بخشی از اعتبارات این طرح را ستاد در اختیار پژوهشگاه قرار داد و ما هم این طرح را اجرایی کردیم.

به گفته وی، این طرح اکنون با بودجه نهایی پژوهشگاه به اتمام رسیده است.

رضایی خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر شاهد بخش های از کشور هستیم که از نعمت گاز محروم بوده زیرا در مناطق دور افتاده یا صعب العبور هستند.

وی با بیان اینکه دسترسی به این مناطق سخت است، گفت: در بعضی از این مناطق به عینه دیده ایم که فصول سرمای این مناطق بیش از مناطق دیگر است؛یعنی شاید بیش از 6-7ماه از سال در این مناطق سرد باشد.

به گفته وی، دولت برای اینکه به این مناطق سوخت رسانی کند سهمیه ای را در نظر می گیرد که این در قالب سوخت مایع یا کپسولهای گاز است.

وی با تاکید بر اینکه این سهمیه ها کفاف این مدت را نمی دهد، گفت : به همین دلیل این خانوار به سمت استفاده از منابع طبیعی و قطع درختان یا روش های سنتی و غیر بهداشتی همچون سوزاندن فضولات دامی برای گرمایش استفاده می نمایند.

رضایی با بیان اینکه این روش ها مشکلاتی برای محیط زیست و سلامت افراد به وجود می آورد، گفت: از سوی دیگر در این مناطق از بخاری هایی استفاده می گردد که راندمان پایینی دارند که این آلودگی زیادی برای محیط ایجاد می گردد و امکان نشت گاز منواکسید کربن نیز در محیط وجود دارد.

وی گفت: همین دلایل باعث شد که پروژه ساخت بخاری عایدات سوز در راستای تامین گرمایش این مناطق کلید بخورد.

وی با بیان اینکه بخاری پلت سوز آماده بهره برداری صنعتی است، گفت: ما می توانیم در این بخاری تنوع سوختی داشته باشیم. یعنی در فضای مسکونی از ضایعات چوب و در فضای عمومی همچون کارگاه ها از ضایعات چوب و زائدات محصولات کشاورزی استفاده گردد.

رضایی گفت: تست های این بخاری گرفته شده و در مقایسه با نمونه خارجی از نظر کمی فراوری آلاینده نتایج خوبی بدست آوردیم .

وی با بیان اینکه 16درصد از خانوار ایران به گاز دسترسی ندارند، گفت: این محصول آماده فراوری انبوه است و 760هزار خانوار نیازمند به این محصول هستند.

مجری طرح انرژی زیست توده مطرح نمود: این بخاری ها قابلیت این را دارند که آب را نیز گرم نمایند و در اختیار خانوار قرار دهند.

وی در مورد صادرات گفت: به کشورهای همسایه افغانستان،عراق، کشورهای افریقایی و... می توان صادرات داشت.

وی گفت: این بخاری به محض سرمایه گذاری در آستانه تجاری سازی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگاران، این طرح در رویداد تجاری سازی طرح های فناورانه پژوهشگاه نیرو ارائه شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1427

به "بخاری با منبع سوخت طبیعی برای نقاط محروم تجاری سازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخاری با منبع سوخت طبیعی برای نقاط محروم تجاری سازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید