صنعت پخش به قانون و متولی تعیین احتیاج دارد

به گزارش آناسی، در تازه ترین نشست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران توانمندی های صنعت پخش و چالش های پیش روی این صنعت، ویژگی های نظام توزیع و معضلات آن مورد آنالیز نهاده شد.

صنعت پخش به قانون و متولی تعیین احتیاج دارد

مصطفی خدایی، رئیس انجمن شرکت های صنعت پخش ایران در این نشست ابتدا نگاهی به چگونگی شکل گیری و فرایند توسعه صنعت پخش در طول تاریخ داشت و ضمن ارائه تعریفی از این صنعت که در واقع واسط بین تامین نمایندگان و خرده فروشان است، چرخه عملیات آن را تشریح کرد.

این فعال اقتصادی در ادامه به نقش فناوری های روز بر توسعه صنعت پخش اشاره نمود و گفت: با توجه به گستردگی مراکز توزیع و تعداد زیاد مشتریان بدیهی است این صنعت بدون استفاده از آخرین و بهترین تکنولوژی های سخت افزاری و نرم افزاری توان توسعه و پایداری را نخواهد داشت. در این حوزه، سیستم یک پارچه اقتصادی، اداری، توزیع و فروش در سطح تمام شرکت های عضو احتیاج است. از طرفی سهولت و سرعت دسترسی به اطلاعات فروش، توزیع و انبارش را مدنظر داریم. مکانیزه کردن کلیه فرآیندهای صنعت و استقرار سیستم ERP و SAP و کنترل مستمر و مکانیزه انبارش؛ حمل بین شهری و رهگیری محصولات توزیع شده به وسیله سیستم هایی مانند GPS از دیگر موضوعاتی هستند که توجه به فناوری های جدید را برای این صنعت مهم نموده است.

او در ادامه با تشریح اهداف و برنامه های تعریف شده برای این انجمن به احتیاجهای صنعت پخش با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات پرداخت. به باور خدایی تدوین قانون نظام توزیع کشور بر اساس ماده 101 برنامه پنجم توسعه، اعطای تسهیلات بانکی با نرخ های موجه تر برای سرمایه گذاری در صنعت، بهبود شرایط کسب وکار به ویزه بهبود حاشیه سود صنعت، ایجاد رشته های دانشگاهی مرتبط و موضوعتاتی از این دست، مهم ترین مسائلی هستند که باید پیگیری و اجرایی شوند.

از نگاه رئیس انجمن شرکت های صنعت پخش ایران وجود تفکر سنتی، تغییرات زیاد مدیریتی، نداشتن استراتژی درست، کاهش قدرت خرید مردم، عدم تعهد مشتریان در پرداخت های به موقع و افزایش چک های برگشتی از چالش های اصلی این صنعت هستند.

در بخش دیگری از این نشست فعالان صنعت پخش به بیان بعضی معضلات دیگر موجود در این صنعت پرداختند. بر اساس اظهارات آنها، نبود متولی تعیین و تفسیرهای متنوع درباره این صنعت از سوی دستگاه ها و نهادهای مختلف از جمله شهرداری، معاونت های وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت و غیره صنعت پخش را اذیت نموده و از طرفی قوانین موازی نیز آسیب های جدی به این صنعت وارد می نماید. نوع برخورد سازمان تامین اجتماعی و امور اقتصادیاتی با صنعت پخش، مسئله دیگری بود که مورد توجه اعضا نهاده شد. از طرفی زنجیره ارزش در صنعت پخش به طور کامل دیده نشده و فعالیت واسطه ها و واحدهای زیرپله ای، کیفیت فعالیت واحدهای دارای هویت و شناخته شده را تحت تاثیر قرار می دهد.

در ادامه اشرف مرتضایی، مشاور کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران مروری بر نظام توزیع، خرده فورشی و چالش ها داشت. بر اساس اظهارات او وجود یک نظام توزیع کارآمد، پویا و قدرتمند یکی از لازمه های هر بازاری است. بر این اساس باید برای حل چالش های این حوزه برنامه ریزی کرد.

به گفته مرتضایی نبود شفافیت، نبود قانون جامع توزیع در کشور، قیمت گذاری دستوری، نبودهماهنگی کافی میان چرخه فراوری و توزیع، قدرت چانه زنی بالای فروشگاه های زنجیره ای، سهم پایین فروشگاه های مجازی، هزینه های بالای حمل ونقل و عدم کارایی تنظیم بازار از جمله چالش های به شمار می آید.

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در جمع بندی مباحث مطرح شده با بیان این مطلب که اهمیت صنعت پخش شناخته شده است و شرکت های عظیم سعی دارند، واحدهای پخش خود را ایجاد نمایند و یا از شرکت های عظیم فعال بهره ببرند، گفت: کمیسیون بازرگانی داخلی آمادگی دارد برای اجرایی شدن خواسته این صنعت مبنی بر ارائه نظرات خود درباره قانونی که در دست آنالیز است، پیگیری های لازم را انجام دهد. همچنین موضوعات اقتصادیاتی مطرح شده نیز از سوی نماینده اتاق ایران در جلسات مربوط به سازمان امور اقتصادیاتی، مطرح و پیگیری خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1614

به "صنعت پخش به قانون و متولی تعیین احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت پخش به قانون و متولی تعیین احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید