برترین استان ها برای سرمایه گذاری را بشناسید ، معرفی استان های ناموفق در جذب نظر سرمایه گذاران

به گزارش آناسی، مرکز پژوهش های مجلس در تازه ترین گزارش خود از بهبود شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران اطلاع داد. در این میان برترین عملکرد را از نظر امنیت سرمایه گذاری استان های هرمزگان، سمنان و مازندران دارند.

برترین استان ها برای سرمایه گذاری را بشناسید ، معرفی استان های ناموفق در جذب نظر سرمایه گذاران

به گزارش خبرنگاران، یکی از شاخص های مهم در اقتصاد، امنیت سرمایه گذاری است. این شاخص ملاکی برای فعالان مالی برای انتخاب محل سرمایه گذاری است. نمودارها نیز نشان می دهد، کشورهایی که فضای سرمایه گذاری را برای فعالان مالی امن می نمایند با افزایش سرمایه گذاری و رشد مالی روبرو می شوند.

در چنین شرایطی تازه ترین گزارش پایش امنیت سرمایه گذاری در ایران که به وسیله مرکز پژوهش های مجلس تهیه شده، نشان می دهد که شاخص های مرتبط با امنیت سرمایه گذاری در ایران بهبود یافته است. طبق این اطلاعات اندازه این شاخص از6.82 به 6.10واحد رسیده که نشان می دهد شرایط امنیت سرمایه گذاری در فضای مالی کشور بهتر شده است. هرچقدر این عدد به 10نزدیک گردد به معنای بدتر شدن شرایط و هر چقدر به سمت صفر برود، به معنای بهبود شرایط است.

در این شاخص 7نماگر مهم شامل عملکرد دولت، تعریف و تضمین حقوق مالکیت، فرهنگ وفای به عهد، صداقت و درستی، ثبات اقتصادکلان، شفافیت و سلامت اداری، ثبات و پیش بینی پذیری مقررات و رویه های اجرایی و مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض در قالب اندازههای عددی محاسبه می شوند.

امن ترین استان ها

طبق آخرین محاسبات اجرا شده استان های هرمزگان، سمنان و مازندران برترین عملکرد را از نظر امنیت سرمایه گذاری داشته اند؛ درحالی که طبق گزارش قبلی استان های سمنان، خراسان جنوبی و هرمزگان در جایگاه مناسب ترین استان ها قرار داشتند. استان هرمزگان به طور متناوب در میان استان هایی است که از نظر شاخص های امنیت سرمایه گذاری برترین عملکرد را در کل کشور دارد.

نامناسب ترین استان ها

محاسبات مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام و تهران در رتبه های آخر شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران قرار گرفته اند و این روند به طور متناوب در همه دوره ها در حال تکرار است. همانگونه که مرکز پژوهش های مجلس استدلال نموده است.

برترین و بدترین نماگرها

از میان 7نماگر مهم که شرایط امنیت سرمایه گذاری در ایران را نشان می دهد، نماگر مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض، طبق روال گذشته مناسب ترین شرایط را در میان همه شاخص ها داشته است؛ اما نماگری با عنوان عملکرد دولت با آنکه رو به بهبود است اما همچنان به عنوان نامناسب ترین نماگر ارزیابی شده است. ادامه این روند می تواند پیغام ها و تحلیل های قابل توجهی برای تصمیم گیران و سیاستگذاران داشته باشد. نماگر ثبات اقتصاد کلان نیز در جایگاه چهارم قرارگرفته است.

مقایسه آخرین نماگرهای امنیت سرمایه گذاری در سال 1401

نماگر

زمستان

پاییز

تابستان

بهار

میانگین 4 فصل

عملکرد دولت

7.45

8.22

8.33

8.01

8

تعریف و تضمین حقوق مالکیت

6.65

7.5

7.38

7.2

7.18

فرهنگ وفای به عهد، صداقت و درستی

6.1

6.67

6.9

6.75

6.61

ثبات اقتصاد کلان

5.98

7.52

7.42

7.68

7.15

شفافیت و سلامت اداری

5.98

6.95

6.81

6.18

6.48

ثبات و پیش بینی پذیری مقررات و رویه های اجرایی

5.93

6.77

6.78

6.7

6.55

مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض

4.65

5.23

5.06

4.49

4.86

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2403

به "برترین استان ها برای سرمایه گذاری را بشناسید ، معرفی استان های ناموفق در جذب نظر سرمایه گذاران" امتیاز دهید

3 کاربر به "برترین استان ها برای سرمایه گذاری را بشناسید ، معرفی استان های ناموفق در جذب نظر سرمایه گذاران" امتیاز داده اند | 2.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین استان ها برای سرمایه گذاری را بشناسید ، معرفی استان های ناموفق در جذب نظر سرمایه گذاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید