بچه ها را به خوردن سبزیجات تشویق کنید

به گزارش آناسی، قبل از پرداختن به دلایل عمده بی اشتهایی بچه ها بر این موضوع تاکید می گردد که رشد سریع نوزادان در سال دوم و سوم نسبت به سال اول زندگی که وزن تولدشان به سه برابر افزایش می یابد.

بچه ها را به خوردن سبزیجات تشویق کنید
از آنجا که سبزیجات دارای خواص فراوانی به خصوص برای بچه ها هستند در این جا چند راه چاره را به شما معرفی می کنیم تا کودک شما به خوردن این گروه غذایی تمایل بیشتری نشان دهد. در کنار یک سبزی آشنا، یک سبزی نو به کودک بدهید.

1. بچه ها را در تهیه غذا شرکت دهید : بچه ها را به فروشگاه مورد نظر برده و به آنها اجازه دهید تا سبزیجات را خودشان انتخاب نمایند. آنها را در امور شستشوی سبزیجات، پوست کندن آنها و بعلاوه در انتخاب روش پخت مشارکت دهید. بگذارید آنها سبزیجات را لمس نموده و بو نمایند. با انجام این کارها خواهید دید که چطور آنها نسبت به غذایی که خود در تهیه آن مشارکت داشته و احساس مالکیت در آن می نمایند را با میل و علاقه می خورند.

2. از سبزیجات تفریح بسازید : اگر سبزیجات را به اشکال متفاوت درآورده و با آنها تفریح ایجاد کنید خواهید دید که چگونه بچه ها نسبت به خوردن آنها تمایل بیشتری از خود نشان میدهند و راستا غذا از بشقاب به دهان چقدر راحت تر طی می گردد.

3. بچه ها را مجبور به خوردن سبزیجات نکنید: هیچوقت سعی نکنید کودک خود را مجبور نموده تا غذایش را تا پایان بخورد.

متخصصان می گویند اگر کودک را مجبور به خوردن غذایی کنید منجر به ممانعت وی از خوردن به آن غذا می گردد و این مورد نه تنها برای بچه ها بلکه برای بزرگسالان نیز صدق می نماید.

4. در کنار یک سبزی آشنا، یک سبزی نو به کودک بدهید: هیچوقت سعی نکنید بشقاب کودک را از سبزیجاتی پر کنید که برای وی نا آشناست و یا آنها را دوست ندارد. هر دفعه یک سبزی ناآشنا را در کنار یک سبزی آشنا به کودک بدهید. با این کار، کودک، هم شانس امتحان کردن سبزی نو را دارد و هم اگر آن را دوست نداشت مطمئن هستید که چیزی برای خوردن دارد که گرسنه نماند.

5. تسلیم نشوید: اگر چند بار سعی نموده اید به کودک خود سبزیجات مختلف از جمله هویج یا اسفناج بدهید ولی هر بار با صورت درهم کشیده وی روبرو شده اید، تسلیم نشوید. بچه ها با افزایش سن، ذائقه شان نیز تغییر می نماید. آنها قبل از این که از غذایی خوششان بیاید باید چندین مرتبه آن را امتحان نمایند. به بچه ها خود بر چسب ایراد گیر نگذارید چرا که با انجام این کار آنها با همین عنوان به زندگی خود ادامه می دهند شما بهتر است به جای این کار دوباره و دوباره سعی کنید به روش های مناسبی به آنها غذا را ارائه کنید، مطمئن باشید دیر یا زود آنها تسلیم می شوند.

6. سبزیجات را به صورت بستنی چوبی و یا اسموتی درآورید: سیب مینی و هویج را به صورت پوره درآورده آنها را با میزانی ماست و آب پرتقال مخلوط نموده و در پایانی آنها چوب بستنی فرو نموده و درون فریزر قرار دهید. مخلوط میوه و سبزیجات را درون اسموتی ها نیز می توانید امتحان کنید.

7. سبزیجات را سرخ کنید: گاهی اوقات بچه ها سبزیجات را به خاطر اینکه بد پخته شده و یا له شده دوست ندارند. در این صورت، سبزیجات سرخ نموده را امتحان کنید. تجربه نشان داده بسیاری از بچه ها از سبزیجات سرخ نموده به خاطر این که روی آنها ترد شده و درونشان پخته می شوند استقبال خوبی می نمایند. سعی کنید سبزیجات را با کمی روغن زیتون مخلوط نموده و قبل از سرخ کردن میزانی پنیر پارمسان نیز روی آنها بریزید.

8. به کودک سبزیجات را با سس بدهید: هیچوقت سعی نکنید سبزیجات را درون سس های مایونز و یا خامه ای فرو کنید. استفاده از سس های سالم مانند سس هایی که با انواع ماست تهیه می شوند گزینه های مناسبی هستند. بچه ها عمل فرو بردن سبزیجات مانند هویج درون سس را دوست دارند.

9. سبزیجات را در دسترس کودک قرار دهید: زمانی که کودک شما گرسنه است اگر سبزیجات در دسترس وی باشد تمایل بیشتری به خوردن آن خواهد داشت. سعی کنید سبزیجات را تا حد ممکن در دسترس قرار دهید. بهتر است آنها را در ردیف جلویی یخچال قرار داده تا هر وقت کودک در یخچال را باز کرد و در پی غذا بود آنها را ببیند.

10. برای بچه ها الگوی خوبی باشید: اگر خودتان کلم بروکلی نمی خورید معمولا متقاعد کردن کودک شما به خوردن این سبزی کار سختی است. اگر شما سبزیجات را با میل کامل بخورید مطمئن باشید بچه ها نیز آنها را با میل کامل می خورند. اگر شما سبزی خور خوبی نیستید این کار را به فرد دیگری مانند پدر یا مادربزرگ بسپارید چرا که گاهی اوقات بچه ها از دیگران بهتر از پدر یا مادر خود حرف شنوی دارند.

قبل از پرداختن به دلایل عمده بی اشتهایی بچه ها بر این موضوع تاکید می گردد که رشد سریع نوزادان در سال دوم و سوم نسبت به سال اول زندگی که وزن تولدشان به 3برابر افزایش می یابد (یعنی حدود 9تا 11 کیلوگرم) و بعلاوه افزایش قدی بین 25 تا 30 سانتی متر نسبت به قد زمان تولد خود دارند، بسیار کاهش می یابد و این تفاوت سرعت وزن گیری و افزایش قد طبعا در اندازه احتیاج آنها به میزان انرژی و مواد مغذی و حجم غذای خورده شده آنها نیز تاثیر گذاشته و کم غذایی آنها را موجب می گردد که نباید با بی اشتهایی یا کم اشتهایی اشتباه گرفته گردد؛ اگر شما عزیزان به ریشه یابی علل به وجود آورنده بی اشتهایی پی برده و این عوامل را از پیش پای خود بردارید، خواهید دید که چه ساده، فرایند رشد و بالندگی بچه در چارچوب ظرفیت های ژنتیک بهتر از سابق خواهد شد و علاقه او به غذاهای مختلف نمود خواهد یافت.

منبع: آشپزی و تغذیه بچه ها، فاطمه تقدسی نیا،صص54-50، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1964

به "بچه ها را به خوردن سبزیجات تشویق کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها را به خوردن سبزیجات تشویق کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید