ویزای کانادا: تحصیل رایگان در کانادا 2022 ، شرایط و مدارک

به گزارش آناسی، در این مطلب قصد داریم تا امکان تحصیل رایگان در کانادا در سال 2022 را مورد آنالیز قرار داده و در خصوص شرایط و مدارک مورد احتیاج این طرح صحبت کنیم. اینکه آیا واقعاً امکان تجربه تحصیل رایگان در کانادا همچون دانشگاه های دولتی آلمان و فرانسه وجود دارد و یا اینکه در حد یک فرضیه بوده و پایه و اساسی در واقعیت ندارد!

ویزای کانادا: تحصیل رایگان در کانادا 2022 ، شرایط و مدارک

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله کانادا با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

وقتی که صحبت از مهاجرت تحصیلی رایگان به کانادا می گردد، خیلی از افراد این طور فکر می نمایند که شرایط تحصیل رایگان در کانادا برای تمامی دانشجویان بین المللی به طور پیش فرض فراهم بوده و همه می توانند از این مزیت استفاده نمایند.

با اینکه بخش زیادی از بودجه سالانه سیستم آموزشی کشور کانادا به وسیله دولت فدرال تامین می گردد، باز هم مبلغی تحت اسم شهریه تحصیلی از دانشجویان بومی و بین المللی دریافت می گردد. با این تفاوت که هزینه سالانه تحصیل دانشجویان بین المللی بین 2 تا 3 برابر بیشتر از شهروندان کانادایی و افراد دارای اقامت دائم این کشور است.

شاید این سوال برای شما مطرح گردد که پس چرا بعضی از افراد حرف از تحصیل رایگان در کانادا می زنند و چگونه می گردد به اسم یک ایرانی به این مهم دست پیدا کرد؟

با ما همراه باشید تا در ادامه شرایط نو تحصیل کم هزینه و رایگان در کشور کانادا را با یکدیگر آنالیز کنیم.

تحصیل رایگان در کانادا

به اسم یک دانشجوی بین المللی، فرقی نمی کند که قصد تحصیل حضوری و یا تحصیل آنلاین در کانادا را داشته باشید، چون در هر صورت، به طور پیش فرض مشمول پرداخت شهریه و هزینه تحصیل در این کشور آمریکای شاقتصادی هستید.

به طور پیش فرض هر دانشجوی بین المللی و متقاضی تحصیل در کانادا ملزم به اثبات داشتن توانایی اقتصادی کافی برای پوشش هزینه های زندگی دانشجویی در طول یک سال بوده و در حال حاضر مبلغ مورد احتیاج و تصویب شده در هر سال بین 10 تا 12 هزار دلار کانادا است.

اما این بدین معنی نیست که به طور کلی تحصیل رایگان در کشور کانادا محال بوده و به هیچ وجه قابل دستیابی نیست؛ بلکه شما می توانید با انتخاب رشته های تحصیلی مقرون به صرفه در کانادا، هزینه های خود را تا حدی مدیریت کنید و یا اینکه از همان ابتدا به سراغ گزینه مجذوب کننده و البته چالش برانگیزی به نام بورسیه تحصیلی بروید.

در حال حاضر، تنها گزینه در دسترس و قابل دستیابی برای تجربه تحصیل رایگان در کانادا، استفاده از یکی از انواع بورسیه تحصیلی کانادا است. از این رو شما باید به طور همزمان برای اخذ پذیرش دانشگاهی و دریافت یاری هزینه، فاند و یا همان بورسیه تحصیلی دانشگاه اقدام کنید.

معمولاً اولویت ارائه یاری هزینه و بورسیه تحصیلی با شهروندان بومی و افراد دارای اقامت دائم کشور کانادا است و به همین دلیل سهمیه دانشجویان بین المللی در این بخش کمتر بوده و رقابت زیادی بر سر دریافت آن در بین دانشجویان بین المللی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا وجود دارد.

اغلب بورسیه های تحصیلی کانادا به دانشجویان دارای شایستگی تحصیلی، پژوهشی، هنری و یا ورزشی اختصاص یافته و با داشتن رزومه تحصیلی و سوابق کاری معمولی نمی توان توقع دریافت بورسیه و تحصیل رایگان در کشور کانادا را داشت.

به طور کلی شرایط مورد احتیاج برای درخواست بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان در کانادا شامل موارد زیر می گردد:

  • نمره زبان بالا در یکی از آزمون های زبان آکادمیک تافل، آیلتس، PTE، سلپیپ و یا دولینگو
  • معدل تحصیلی GPA بالا (معمولاً معدل آخرین مدرک تحصیلی نظیر دیپلم، کارشناسی یا ارشد مدنظر قرار می گیرد و نباید کمتر از 17 باشد)
  • بالا بودن نمرات دروس اصلی و رزومه تحصیلی درخشان
  • وجود فعالیت های فوق برنامه و انواع پژوهش، مقاله علمی و سوابق کاری مرتبط با زمینه تحصیلی
  • نبود شرط سنی و گپ تحصیلی (بستگی به مقررات دانشگاه و یا سازمان بورسیه دارد و ممکن است دامنه ای بین 22 تا حداکثر 30 سال برای مقاطع کارشناسی و ارشد و حداکثر 35 سال برای مقاطع دکترا و پست دکترا باشد)
  • آمادگی دانشجو برای انجام انواع مصاحبه حضوری و آنلاین بورسیه تحصیلی کانادا
  • ارائه برنامه تحصیلی، اهداف کاری آینده و انگیزه نامه کامل برای توجیه و ارائه دلایل قانع نماینده به دپارتمان بورسیه در داشتن پتانسیل لازم برای استفاده از مزیت تحصیل رایگان در کانادا
  • ارائه دو تا سه توصیه نامه از اساتید قبلی دانشگاه (برای مقاطع تکمیلی)
  • نبود هیچگونه نقص در مدارک و اطلاعات ارائه شده در پرونده پذیرش و درخواست بورسیه تحصیلی
  • هماهنگی کامل سوابق و پرونده تحصیلی دانشجو با رشته انتخابی و بورسیه مورد نظر
  • ارائه نمرات آزمون های بین المللی نظیر GRE، ACT و یا GMAT (در صورت درخواست دانشگاه)
  • ارائه نامه تمکن اقتصادی بانکی (برای دریافت پذیرش اولیه از طرف دانشگاه، در صورت پیروزیت دانشجو در اخذ بورسیه تحصیلی فول فاند، احتیاجی به ارائه نامه تمکن به سفارت کانادا نیست)
  • ارائه برگه عدم سوءپیشینه و آزمایش مدیکال

باید به این نکته توجه داشته باشید که تعداد فرصت های در دسترس بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان در کانادا برای مقاطع تکمیلی ارشد و دکترا بسیار بیشتر از مقطع کارشناسی است و ممکن است برای دریافت فاند تحصیلی کارشناسی در کشور کانادا با چالش های بسیار بیشتری روبرو شوید.

یکی از موارد بسیار مهم در فرایند اخذ یاری هزینه تحصیلی و تحصیل رایگان در کانادا این است که در تمامی مراحل آمادگی کامل برای انجام مصاحبه بورسیه و ویزای تحصیلی داشته باشید و با اشراف به تمامی اطلاعات برنامه و انگیزه نامه تحصیلی، قدم به این مرحله بگذارید، چون هرگونه تناقض در اطلاعات ارائه شده به صورت کتبی و شفاهی ممکن است موجب شک بخش پذیرش و یا کنسولگری گردد و موجب عدم پیروزیت شما در این مرحله بسیار حساس گردد.

موضوع مهم دیگر در رابطه با تحصیل رایگان در کشور کانادا این است که تمامی فاندها و یاری هزینه های دانشگاهی در این کشور به صورت کامل و فول فاند نبوده و ممکن است بنابر طرح موسسه و دانشگاه و نوع رشته و مقطع تحصیلی شما تنها برای هزینه چند ترم تحصیلی را پوشش دهد.

برای مثال، اگر یک دانشجوی بین المللی پیروز به دریافت بورسیه تحصیلی فول فاند از یک دانشگاه کانادایی در مقطع کارشناسی گردد، می تواند بدون احتیاج به پرداخت شهریه و هزینه خوابگاه، تمام طول دوره تحصیلی خود که بالغ بر 4 سال می گردد را به صورت رایگان در این کشور بگذراند.

در بعضی موارد ممکن است بورسیه مورد نظر شامل پوشش هزینه های جانبی تحصیل و برگشت محدود به کشور مبدا در هر سال هم گردد. در مقابل، بورسیه تحصیلی نیمه تنها هزینه چند ترم تحصیلی دانشجو را پوشش داده و ممکن است شامل هزینه های خوابگاه و تجهیزات معمول دانشگاهی نگردد.

از این رو شما باید تا زمان موافقت دانشگاه با پذیرش تحصیلی و دریافت جواب بورسیه منتظر بمانید تا بفهمید یاری هزینه شما شامل چه مواردی می گردد، اینکه آیا احتیاج به بودجه جداگانه برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی در کشور کانادا خواهید داشت و یا بورسیه شما فول فاند بوده و به شما امکان تحصیل رایگان در کانادا را می دهد.

بعلاوه گفتنی است که امکان انجام کار دانشجویی برای حداکثر 20 ساعت در هفته برای شما در کانادا وجود دارد و شما می توانید بخشی از هزینه های معمول تحصیل و زندگی در این کشور را از این طریق پوشش دهید.

تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

همان طور که در مطلب تحصیل پزشکی در کانادا به این موضوع اشاره کردیم، رشته پزشکی یکی از گران ترین و پرهزینه ترین رشته های تحصیلی در کشور کانادا است و نمی توان به سادگی به سراغ تحصیل رایگان پزشکی در کانادا رفت.

در واقع شهریه تحصیل در این رشته در دانشگاه های مختلف کانادا، به طور میانگین از مبلغ 27 هزار دلار تا 72 هزار دلار در سال متغیر است و این تفاوت فاحش هزینه به علت نوع دانشگاه و نوع رشته تحصیلی اتفاق می افتد.

شما می توانید در صورتی که دارای رزومه تحصیلی درخشان و نمرات بالای تحصیلی هستید، برای یکی از انواع بورسیه تحصیلی پزشکی کانادا از جمله Vanier اقدام نموده و تحصیل رایگان پزشکی در این کشور را تجربه کنید.

به طور پیش فرض شما باید برای درخواست پذیرش و بورسیه پزشکی کانادا موارد زیر را ارائه دهید:

  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی در زمینه زیست شناسی و رشته های مرتبط با پزشکی
  • داشتن معدل GPA با میانگین نمره 3.5 تا 4.5 از آخرین مدرک تحصیلی
  • برخورداری از نمره زبان آیلتس آکادمیک بالای 7
  • داشتن نمره قابل قبول از آزمون های بین المللی MCAT و یا CASPer
  • توصیه نامه اساتید دانشگاه
  • ارائه مقاله و پژوهش های معتبر و قابل استناد
  • انگیزه نامه قوی دانشجو
  • ترجمه رسمی ریزنمرات تحصیلی و دانشگاهی
  • ارائه نمرات آزمون GMAT و یا GRE برای مقاطع تکمیلی

در صورتی که به علت وجود رقابت و پیچیدگی زیاد بر سر دریافت بورسیه پزشکی، پیروز به دریافت آن برای تجربه تحصیل رایگان در کانادا نشوید، می توانید به صورت جداگانه برای نامه پذیرش دانشگاهی و ویزای تحصیلی اقدام نموده و با حضور در کشور کانادا، از وام دانشجویی برای یاری هزینه بهره ببرید.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که این نوع از وام ها دارای بهره کمی هستند و شما باید حتماً به صورت قسطی نسبت به بازپرداخت آنها در اسرع وقت اقدام کنید. برای همین نباید این تصور را داشته باشید که وام دانشجویی مثل بورسیه دانشگاهی احتیاجی به پرداخت قسط و بازپرداخت ندارد!

در نهایت باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که رنکینگ و مقدار معروفیت دانشگاه کانادایی در مقدار هزینه های تحصیل سالانه شما تاثیر بسزایی دارد و در صورت انتخاب یک دانشگاه به اصطلاح مبه وسیله در کانادا (رده بالا در مقایسه با دانشگاه های ایران)، حداقل بین 5 تا 10 هزار دلار در مقدار شهریه سالانه شما تفاوت داشته و می تواند در زمینه صرفه جویی در هزینه ها به شما یاری شایانی کند.

در نهایت به شما توصیه می کنیم که پیش از هر اقدامی برای تحصیل رایگان در کانادا، به خوبی در خصوص جوانب این امر تحقیق کنید و با ارزیابی شرایط تحصیلی و اقتصادی خود و البته استفاده از یک مشاوره تخصصی تحصیلی، برترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1848

به "ویزای کانادا: تحصیل رایگان در کانادا 2022 ، شرایط و مدارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزای کانادا: تحصیل رایگان در کانادا 2022 ، شرایط و مدارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید