(تصاویر) رانا پلاس 6 دنده پانوراما رونمایی شد
به گزارش آناسی، با حضور وزیر صمت و هیئت همراه، نمایندگان مجلس، مقامات دولتی و خبرنگاران گروه صنعتی ایران خودرو در شرکت نیرو محرکه استان قزوین رانا پلاس 6 دنده پانوراما را معرفی کرد و مشخصات آن را اعلام کرد.
به گزارش اسب بخار، ظرفیت فراوری 400 دستگاه گیربکس 6 دنده دستی در روز در شرکت نیرو محرکه فراهم شده و از این هفته هم فراوری روزانه شش دستگاه رانا پلاس پانوراما با این سیستم انتقال قدرت شروع می گردد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، در سال 1400 نسخه جدید رانا پلاس وارد بازار خواهد شد و مشتریان می توانند تا از این سدان ملی کلاس B استفاده کنند.
مشخصات فنی رانا پلاس 6 دنده پانوراما:
این خودرو به جای استفاده از پیشرانه TU5 با نسخه جدید و یا همان TU5 پلاس فراوری می گردد. این پیشرانه نمونه بومی EC5 به حساب می آید و به فناوری CVVT (زمان بندی متغییر سوپاپ ها) مجهز است. همچنین پمپ روغن متغییر، سیستم جرقه زنی قوی تر، پاشش سوخت متفاوت و… سبب شده تا پیشرانه 1.6 لیتری رانا پلاس 6 دنده پانوراما مصرف سوخت کمتری را نسبت به نمونه های فعلی داشته باشد و از سویی با استهلاکی کمتر در این خودروی مالی نصب گردد. ایران خودرو رانا پلاس جدید 110 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد و به عبارت ساده تر 5 اسب بخار بیشتر را با 8 نیوتن گشتاور بالاتر نسبت به نمونه های قبلی فراوری می نماید.
یکی از ویژگی های اصلی این خودرو استفاده از جعبه دنده 6 سرعته دستی است که توان پیشرانه TU5 پلاس را به چرخ های جلوی رانا پلاس جدید می رساند. این جعبه دنده در سرعت های فراتر از 100 کیلومتر بر ساعت حدود 20 درصد دور موتور کمتری را بر پیشرانه اعمال می نماید و بیشینه سرعت این خودرو را افزایش داده است. همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش نفوذ صدا به کابین، مصرف سوخت کمتر و شتاب بهتر از ویژگی های جعبه دنده 6 سرعته دستی است که بر روی رانا پلاس پانوراما با پیشرانه TU5 پلاس دیده می گردد.
در ایران خودرو رانا پلاس 6 دنده پانوراما به جای استفاده از فرمان هیدرولیک، از فرمان کمکی برقی (EPS) استفاده شده و سبب شده تا در کنار حساسیت دقیق تر و نرمی بیشتر سامانه فرمان پذیری، استهلاک این بخش به همراه اتلاف انرژی کاهش پیدا کند. همچنین حذف پمپ هیدرولیک از محفظه موتور رانا پلاس جدید فضای تعمیراتی مناسبی را برای خودرو فراهم نموده و از سویی شاهد هستیم که چیدمان پیشرانه نیز در این خودرو به خاطر نصب موتور TU5 پلاس تغییر نموده است.
در بحث اصول سازه و کابین، رانا پلاس پانوراما ساختاری مشابه به پژو 207 i صندوق دار پانوراما دارد و اتصال های مربوطه به ستون های A و B و C تغییر پیدا نموده است. آنتن رادیویی این سدان کلاس B به انتهای سقف رفته و با الگوی سقف شیشه ای و شیشه جلوی مشابه به خانواده پژو 207 i پانوراما در رانا پلاس جدید طرف هستیم.
ویژگی ها و امکانات رانا پلاس جدید:
در بحث امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت خاصی میان رانا پلاس های فعلی و نسخه جدید وجود ندارد. در اصل می توان گفت که ایران خودرو رانا پلاس جدید بیشتر در بحث فنی و ساختاری متفاوت از نسخه های قبلی این خودروی ملی است و می توان در معرفی اجمالی این خودروی کلاس B به موارد زیر اشاره نمود:
پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر و 16 سوپاپ، زمان بندی هوشمند سوپاپ ها (CVVT)، پمپ روغن متغییر، 110 اسب بخار، 150 نیوتن متر، جعبه دنده 6 سرعته دستی، فرمان کمکی برقی، دیفرانسیل جلو، جایگاه های تاشو عقب، سقف پانوراما ثابت با سایه بان دستی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، شیشه ها و آینه های برقی، کروز کنترل، تهویه دستی، بلوتوث، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه، ترمز ABS، EBD و BA و دو کیسه هوا
منبع: فرارو