تغییر کشت های معمول به زراعت گیاهان دارویی با شیوع کرونا

به گزارش آناسی، خبرنگاران/خوزستان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: شیوع ویروس کرونا و توسعه وسیع طیف درمان های گیاهی، موجب رشد سریع تقاضا برای داروهای گیاهی شده که باعث تغییر نوع کشت از زراعت های معمول به کشت ارزشمند گیاهان دارویی شده است.

تغییر کشت های معمول به زراعت گیاهان دارویی با شیوع کرونا

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و بازی بیشتر بدانید.

تورج نوروزی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: استان خوزستان، قطب فراوری گیاهان دارویی کشور با امکان فراوری بیش از 50 گونه دارویی باارزش و مهم دارویی است و نقش بسیار موثری در تامین گیاهان دارویی مورد احتیاج بازار داخلی و صادراتی کشور دارد.

وی اضافه کرد: صنعت گیاهان دارویی نقش ارزشمندی در ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری منابع و مالی شدن فراوری محصولات کشاورزی دارد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مزایای گیاهان دارویی گفت: از مزایای بی تعداد دیگر گیاهان دارویی می توان به صندلی بی بدیل در پیشگیری از بیماری و تامین سلامت و بهداشت، مصرف در صنایع دارویی، بهداشتی، آرایشی و غذایی اشاره نمود. بعلاوه شیوع ویروس کرونا و توسعه وسیع طیف درمان های گیاهی، موجب رشد سریع تقاضا برای داروهای گیاهی شده که باعث تغییر نوع کشت از زراعت های معمول به کشت ارزشمند گیاهان دارویی شده است.

نوروزی با اشاره به مقدار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خوزستان توضیح داد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان خوزستان در سال 98 یک هزار و 250 هکتار بود که از این سطح مقدار 21 هزار تن انواع گیاهان دارویی به دست آمد و خوزستان رتبه سوم کشوری در فراوری گیاهان دارویی را به دست آورد.

وی گفت: با حمایت های اجرا شده از متقاضیان توسعه گیاهان دارویی در سال 99، ارائه مشاوره فنی، برگزاری کارگاه های آموزشی، معرفی فراورینمایندگان به شرکت های متقاضی کشت قراردادی، تامین نهاده های یارانه ای و رایگان و پرداخت تسهیلات مقرون به صرفه قیمت به کشاورزان فراورینماینده و ساماندهی و تشکیل تعاونی تخصصی فراورینمایندگان گیاهان دارویی انجام شد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان خوزستان نسبت به سال 98، با 36 درصد رشد به یک هزار و 700 هکتار افزایش یافت و از این سطح، 28 هزار تن محصول با رشد 33 درصد نسبت به سال 98 به دست آمد.

نوروزی با اشاره به مقدار سرمایه گذاری در کشت گیاهان دارویی در سال گذشته توضیح داد: برای کشت گیاهان دارویی در سال 99 در استان خوزستان، 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری شد و ارزش محصول به دست آمده در این سال بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال بوده است. پیش بینی می گردد با توجه به استقبال اجرا شده از توسعه گیاهان دارویی، در امسال بیش از 500 هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی اضافه گردد.

وی با بیان اینکه 24 شهرستان در خوزستان گیاهان دارویی کشت می نمایند، گفت: در حال حاضر بهره برداران در حال کشت گیاهان دارویی هستند و از شهرستان های مهم فراورینماینده گیاهان دارویی می توان از دزفول، ایذه، باغملک، شوش، شوشتر و کارون نام برد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اسم کرد: گیاهان دارویی کشت شده در سال 99 در استان خوزستان، شامل بیش از 25 محصول بوده است که مهمترین آن ها آلوئه ورا، آویشن، بابونه، بادرنجبویه، به لیمو، چای ترش، رزماری، استویا، گل گاوزبان، گل محمدی، ماریتیغال، مورد معطر، مورینگا، موسیر و نعناع فلفلی بوده اند.

نوروزی اضافه کرد: با توجه به اینکه مقدار مصرف گیاهان دارویی درون استان خوزستان در حال حاضر حدود 5 هزار تن است و سایر محصولات فراوریی به صورت خام فروشی به استان های دیگر کشور یا مقاصد صادراتی ارسال می گردد، از متقاضیان سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی برای سرمایه گذاری در استان خوزستان استقبال گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1828

به "تغییر کشت های معمول به زراعت گیاهان دارویی با شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر کشت های معمول به زراعت گیاهان دارویی با شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید