جاذبه های گردشگری آگرا ، هند Agra

به گزارش آناسی، آگرا به عنوان محل زندگی و شهر تاج محل، یکی از مناطق هفتگانه دنیای باستان، یکی از پرطرفدارترین شهرها و یک مقصد توریستی دنج به شمار می رود . این شهر در ایالت یرازش، در شمال هندوستان در فاصله 200 کیلومتری دهلی واقع شده است.این شهر که به عنوان پایتخت امپراطوری مغول به کار رفته است و آنرا به شهر باشکوهی در هند تبدیل نموده است، دارای بسیار زیادی بقعه و مقبره و بناهای با شهرت و عظمت فراوان است. در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی آگرا بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری آگرا ، هند Agra

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

تاج محل (Taj Mahal)

تاج محل ، به عنوان نماد عشق شاه دنیا به همسرش شناخته شده است. ساختار معماری این بنای باشکوه جزء عجایب هفت گانه است و الهام گرفته از معماری ایرانی و مغول است و از مرمر سفید ساخته شده است. تاج محل از افتخارات مردم این سرزمین است و به عنوان میراث دنیای یونسکو اعلام شده است.

قلعه سرخ آگرا

قلعه آگرا که به حصار سرخ و لعل قلعه نیز مشهور است (لعل به زبان هندی به معنی قرمز است)، توسط اکبر امپراتور بزرگ گورکانی ساخته شد. حیاط پر پیچ و خم، مسجد و تالار اختصاصی قلعه عظمت امپراتوری گورکانیان هند را منعکس می نماید. مسجد موتی (موتی به معنی مروارید) و برج یاسمین نشان دهنده مهارت صنعتگران و معماران آن روزگار هند هستند.این بنا را با قلعه دیگری که به همین نام قلعه سرخ یا Red Fort مشهور بوده و در دهلی است نباید اشتباه گرفت.

مقبره اعتمادالدوله

این آرامگاه عظیم واقع در شهر آگرا، به دستور نوردنیا (همسر دنیاگیر) برای پدرش میرزا قیاس باغ (ملقب به اعتمادالدوله) بنا شد و نام آرامگاه نیز از لقب وی گرفته شده است. دیوارهای آرامگاه از مرمر سفید که در جای جای آن سنگ های نیمه قیمتی به کار رفته، ساخته شده است. درون آرامگاه قبرهای پدر و مادر نوردنیا در کنار یکدیگر قرار دارند.

فاتح پور سیکری آگرا

فاتح پور سیکری نام منطقه ای در آگرا است که زمانی پایتخت شکوفای امپراطور مغولی به نام اکبر بوده است ، و امروزه به یک مکان دیدنی آگرا ، برای گردشگران و توریست ها مبدل شده است . این منطقه در سال 1585 به دلیل نزدیکی به منطقه راجاپوتانا و کمیابی آب در آن ، متروکه شد . پایتخت دوباره به آگرا انتقال یافت ، و شهر همانند یک شهر روح زده متروکه رها شد . نام فاتح پور سیکری در بسیاری از موارد ، فتح آباد ذکر شده است و از کلمه فتح به معنای پیروزی ریشه گرفته است .

مسجد نگینا آگرا

مسجد نگینا در سال 1635 به دستور پادشاه شاه دنیا مختص بانوهای دربار ساخته شد. بنای این مسجد از سنگ مرمر سفید بوده و بانوان دربار از محوطه داخلی و خارجی مسجد تردد می کردند. در این مسجد دو راهرو عمیق با نمایی که از سه قوس تشکیل شده وجود دارد، همچنین این مسجد دارای 3 گنبد پیازی شکل است که گنبد مرکزی از دو گنبد دیگر ارتفاع بیشتری دارد.در پایین مسجد نیز بازاری به نام مینا بازار نیز برای بانوان دربار ساخته شده بوده است. در راستای دیوار شرقی مسجد، دیوان خاص واقع شده است که مخصوص سران و بزرگان بوده است که در آن موقع تخت افسانه ای و طاووس شاه دنیا که به الماس کوه نور مزین بوده، در این دیوان قرار داشته است. امروزه این بنای تاریخی و شگفت انگیز یکی از مکان های دیدنی آگرا محسوب می گردد.

مسجد جامع آگرا

این مسجد که در مقابل قلعه آگرا قرار گرفته است یکی از دیدنی های مهمی است که در این منطقه وجود دارد این مسجد معروف در سال 1648 ساخته شده است و جالب است بداند که در آن 10 سنگ نوشته پارسی به چشم می خورد که به لحاظ تاریخی دارای ارزش بالایی است. در ساخت این بنا از مرمر و ماسه سنگ قرمز استفاده شده است همچنین دارای تزیینات کاشی رنگی است که دارای جذابیت است.

مقبره اکبر شاه (Akbars Mausoleum)

از دیگر شاهکارهای معماری آگرا به لحاظ ظرافت خاص در طراحی ، تزیین این بنا با مرمر سفید و سنگ ماسه سرخ ، سرسرای خاص جلوی مقبره که با گچکاری های زیبا مزین شده و چهار باغی که اطراف این مقبره است، می باشد.

کاخ دنیاگیر آگرا

کاخ دنیاگیر یک بنای تاریخی بسیار زیبا می باشد که یکی از مکان های دیدنی آگرا محسوب می گردد . اعتقاد بر این است که این کاخ توسط امپراطور اکبر برای پسرش دنیاگیر ساخته شده است و بزرگترین اقامتگاه خصوصی در قلعه آگرا می باشد . بعد از مرگ امپراطور اکبر ، تاج و تخت به دنیاگیر رسید و در نهایت او در کاخ اقامت می نمود . کاخ دنیاگیر یکی از اولین سازه هایی است که از محلی کاملا نظامی به کاربرد دیگری به عنوان کاخ مجلل تغییر کرد .از نظر معماری ، کاخ دنیاگیر معماری ترکیبی از سبک هندی و آسیای مرکزی دارد ، تضادی به سبک معمولی مغول که در زمان شاه دنیا ایجاد شده بود . یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه در این کاخ با شکوه ، اثر نقاشی فضای داخلی آن است که یک قطعه نادر از مکتب نقاشی بوندلا ، یک نوع منحصر به فرد از نقاشی زینتی در هند می باشد .

باغ مهتاب آگرا

این باغ در شمال تاج محل و در مقابل رودخانه یمونا واقع شده و به شکل یک مربع با اضلاع 300 متر است. باغ مهتاب آخرین باغ از 11 باغی است که توسط مغولان ساخته شده و به دست امپراطور مغول، بابور، شکل گرفته و نقش قابل توجهی را در مجموعه تاج ایفا می نماید. گفته می گردد که باغ توسط دیواری مرکب از آجر، گچ و آهک که با ماسه سنگ قرمز پوشیده شده بود، احاطه می شده و گنبدهای هشت ضلعی در گوشه های آن وجود داشته است. معبد دالیت در نزدیکی ورودی همین باغ واقع شده است. در نامه ای از طرف اورنگ زیب به شاه دنیا در سال 1652 از این باغ یاد شده است.

مقالات بیشتری بخوانید :

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 442

به "جاذبه های گردشگری آگرا ، هند Agra" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری آگرا ، هند Agra"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید