جدیدترین اتفاقات مهم در مبادلات میان چین و ایران

به گزارش آناسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، در دنیا امروز که یکجانبه گرایی متداول شده و سیاست زورگویی پابرجاست، چین و ایران مشترکا از نظام چندجانبه گرایی دفاع می نمایند و روابط دوجانبه خود را روز به روز پیش می برند. روز دوشنبه 4 شهریور دو رویداد مهم در رفت و آمدها بین چین و ایران رخ داد: وزیر امور خارجه ایران از چین دیدار کرد و شبکه چینی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شد.

جدیدترین اتفاقات مهم در مبادلات میان چین و ایران

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

محمدجواد ظریف پس از سفر خود به پاریس، وارد پکن شد و همین روز وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین با او مصاحبه کرد.

وانگ یی گفت چین در مساله هسته ای ایران از تمام تلاشها برای حفظ برجام پشتیبانی و درخواستهای منطقی ایران را درک می نماید. چین بر این باور است ایران تا زمانی که به اجرای برجام ادامه می دهد، باید دستاورد مناسبی حاصل کند. چین به عنوان یک کشور مسئول، آماده است به اجرای برجام ادامه دهد تا در جهت کاهش تنش در منطقه خلیج فارس نقش سازنده ای ایفاء کند.

آقای ظریف در توییتر به زبان چینی نوشت: مصاحبههای مفصل و سازنده ای با دوست خوبم وزیر امور خارجه (چین) وانگ یی داشتم. ما در مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی نظرات مشترکی داریم. من یک نقشه راه 25 ساله برای تحکیم مشارکت استراتژیک جامع بین ایران و چین و یاری مثبت به ابتکار کمربند و جاده پیشنهاد کردم.

پیشتر، وزیر امور خارجه ایران در پاریس محل برگزاری نشست سران گروه هفت با مانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه مصاحبه نموده بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی فارسی در روز سه شنبه 5 شهریور، آقای ماکرون که همراه با دونالد ترامپ در نشست خبری در اجلاس سران کشورهای گروه هفت صحبت می کرد گفت با رئیس جمهور آمریکا موافق است که ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته ای دست پیدا کند و شرایط کنونی به هیچ وجه نباید ثبات منطقه را تهدید کند.

ماکرون غیر از این اظهارات تکراری همچنین گفت شرایط برای دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی آماده شده و اظهار امیدواری کرد که در چند هفته آینده این دو با هم دیدار نمایند.

ترامپ که چندی پیش در توئیتر خود در این باره ضد ماکرون حرف زده بود، نیز گفت: ملاقات با رئیس جمهور حسن روحانی ظرف چند هفته آینده به نظر واقعگرایانه می آید، من احساس خوبی دارم.

واقعیت آن است که چین و ایران دو کشور دوست هستند؛ ما در قبال دوستان برخورد صادقانه داریم، فریبکاری و کلاهبرداری جایی ندارد.

در روز سفر ظریف به چین، در ادامه مبادلات محبت آمیز چین و ایران، یک اقدام عملی دیگر انجام شد: شبکه چینی زبان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) رسماً راه اندازی شد.

در هر صورت، چین و ایران به تقویت تعاملات انسانی ادامه می دهند و روحیه جاده ابریشم را به نسلهای بعدی منتقل خواهند کرد؛ امیدواریم رسانه های دو کشور در این زمینه نقش مثبتی ایفا نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 326

به "جدیدترین اتفاقات مهم در مبادلات میان چین و ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین اتفاقات مهم در مبادلات میان چین و ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید