جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 12 بهمن ماه 99

به گزارش آناسی، شاخص کل صبح امروز کار خود را با فرایند صعودی 21 هزار واحدی آغاز کرد و شرایط درست مثل روز گذشته سبز و صعودی بود، اما بعد از گذشت چند دقیقه برخی نماد ها فرایند نزولی در پیش گرفتند و شاهد برقراری تعادل در نقشه بورس و برابری در تعداد نماد های سبز و قرمز هستیم. بعد 30 دقیقه از آغاز بازار، فرایند صعودی شاخص کل چهار هزار واحد تعدیل شده و شاهد رشد 17 هزار واحدی آن هستیم. تا اینجای کار نماد های شستا، فارس، تاپیکو، شپنا، وغدیر، فملی و وتجارت بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل گذاشته اند. در ساعات اولیه، شاخص کل 1.36 درصد و شاخص هم وزن 49 صدم درصد رشد نموده که نشان می دهد امروز هم شرایط برای نماد های عظیم بهتر است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 12 بهمن ماه 99

تعادل بین نمادهای مثبت و منفی

به گزارش خبرنگاران، صبح امروز از مجموع 330 نماد بورسی معامله شده در بورس، 176 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو هستند و 154 نماد فرایند نزولی دارند. همچنین در بازار فرابورس از مجموع 213 نماد معامله شده، شاهد کاهش قیمت سهام در 115 نماد هستیم و 98 نماد با رنگ سبز به تابلو آمده اند. این مورد نشان می دهد تعداد نماد های سبز و قرمز امروز نزدیک به یکدیگر است و احتمالا امروز بازار نسبتا متعادل تری را ببینیم.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه 12 بهمن ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در ابتدای معاملات شرایط متعادلی دارد و صندوق های ETF همچنان پرمعامله هستند، اما این بار خبری از افزایش قیمت واحد های صندوق پالایش نیست. این صندوق با عقب نشینی 2.3 درصدی در محدوده 9 هزار و 500 تومان معامله می گردد در طرف مقابل دارا یکم فرایند صعودی نسبی در پیش گرفته و یک درصد افزایش قیمت دارد. دیگر صندوق های ETF سهامی عموما قرمزرنگ هستند و به مدار نزولی افتاده اند. صف خرید پیاپی فرآورده های نفتی در ابتدای معاملات امروز متوقف شده و شپنا با رشد سه درصدی، شتران نزدیک به قیمت روز گذشته و شبریز و شبندر با کاهش دو درصدی در حال معامله هستند. در گروه خودرویی ها، خساپا سه درصدی صعودی است، خودرو و خگستر نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند و دیگر نماد ها عموما قرمزرنگ هستند. در گروه فلزات اساسی فولاد و فملی به مدار نزولی افتاده و تا اینجای کار دو درصدی ارزش سهام خود را از دست داده اند. محصولات شیمیایی فرایند یکسانی ندارند. کلر، شکبیر و تاپیکو از معدود نماد های سبزرنگ هستند، شتوکا و شاروم صف فروش دارند و شپدیس، شگویا و فارس نزدیک به قیمت دیروز معامله می شوند. گروه بانک ها و موسسات اعتباری به رنگ سبز تیره درآمده و این یعنی کمتر از یک درصد قیمت سهام وبلمت و وبصادر افزایش پیدا نموده است. در بازار امروز هولدینگ ها از جمله شستا، حمل و نقل از جمله حکشتی، سیمانی ها و قند و شرکت از معدود گروه های سراسر سبزرنگ و در طرف مقابل دارویی ها، استخراج کانه های فلزی، بیمه ها و هتل و رستوران از معدود گروه های سراسر قرمزرنگ هستند.

سبقت صف های فروش از صف های خرید

در نیمه معاملات امروز با ادامه پیدا کردن فرایند نزولی نماد های شاخص ساز، صف های فروش از صف های خرید سبقت دریافتد. طوری که تا خاتمه معاملات شاهد تشکیل صف فروش برای 196 نماد یعنی 30 درصد بازار سرمایه بودیم. در طرف مقابل حدود 130 نماد یعنی 20 درصد بازار صف خرید داشتند. با وجود اینکه تعداد صف های خرید تقریبا یک و نیم برابر صف های فروش بود، اما این دو گروه ارزش یکسانی داشتند. طوری که هم صف های خرید و هم صف های فروش حدود هزار و 170 میلیارد تومان بودند.

تاصیکو؛ سنگین ترین صف خرید بورس

نماد تاصیکو متعلق به شرکت سرمایه گذاری صدر تامین امروز در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید قرار داشت. ارزش صف خرید این نماد تا خاتمه معاملات به 125 میلیارد تومان رسید. کویر با صف خرید 84 میلیارد تومانی و کلوند با صف خرید 65 میلیارد تومانی در رتبه دوم و سوم قرار داشتند. از جمله دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز می توان به قثابت، سیتا، سدور، فنوال، سپیدار، رافزا، کلر، غگیلا، چخزر و ثالوند اشاره نمود.

کدما؛ سنگین ترین صف فروش بورس

کدما برای چندمین روز متوالی همچنان در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش بازار سرمایه قرار گرفته است. حدود سه هزار سهامدار شرکت معدنی دماوند امروز 2.6 میلیون سهام خود را به ارزش 67 میلیارد تومان به فروش گذاشتند و تا خاتمه معاملات خریداری برای آن پیدا نشد. سمگا با صف فروش 51 میلیارد تومانی و شتوکا با صف فروش 34 میلیارد تومانی در رتبه های دوم و سوم این فهرست قرار دارند. گدنا، غدام، حتوکا، غگرجی، کسرام و وسخراج از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز بودند.

شاخص بورس به رشد چهار هزار واحدی اکتفا کرد

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز یکشنبه 12 بهمن ماه با رشد سه هزار و 840 واحدی به رقم یک میلیون و 250 هزار و 992 واحد رسید. در ابتدای روی شاخص کل 20 هزار واحد رشد نموده بود، اما در ادامه با فرایند نزولی شاخص ساز ها این رقم کاهش پیدا کرد. تا خاتمه معاملات شاخص کل 31 صدم درصد رشد کرد و شاخص هم وزن 10 صدم درصد کاهش را پشت سر گذاشت. موضوعی که نشان می دهد امروز شرایط شرکت های کوچک سخت تر بود. شستا، تاپیکو، شپنا، وغدیر، وتجارت و فارس امروز بیشترین اثر مثبت و فولاد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز یکشنبه 12 بهمن ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

دوران خوشی های پالایش به خاتمه رسید. امروز صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم بعد از یک هفته رشد چشمگیر و رسیدن به قیمت پذیره نویسی، فرایند نزولی در پیش گرفت و هفت درصد ارزش خود را از دست داد. دارا یکم هم امروز منفی شد و سه درصد کاهش قیمت را پشت سر گذاشت. دیگر صندوق های ETF هم امروز شرایط مساعدی نداشتند و هر کدام با رنگ قرمز به تابلو بورس آمدند. فرآورده های نفتی یکی از عوامل قرمز شدن پالایش بودند. امروز شپنا با رشد یک درصدی بسنده کرد، شتران سه درصد کاهش قیمت داشت و شبریز و شبندر به صف فروش رسیدند. در گروه خودرو و ساخت قطعات، خساپا کمی صعودی و خودرو کمی نزولی بود. دیگر نماد ها اغلب قرمزرنگ بودند و در بینشان چند نماد سبزرنگ به چشم می خوردند که از جمله آن ها می توان به خرینگ اشاره نمود. امروز گروه هولدینگ ها همگی سبزپوش شدند و شستا چهار درصد رشد کرد. در گروه بانک ها، وبصادر و وبلمت نزدیک به قیمت روز گذشته به کار خود خاتمه دادند. وتجارت به صف خرید رسید و دیگر نماد ها عموما قرمزرنگ بودند. محصولات شیمیایی به جز تاپیکو، پاکشو و کلر که صف خرید داشتند، اغلب فرایند نزولی در پیش دریافتد. سیمانی ها، دارویی ها و حمل و نقل از معدود گروه های سبز بازار امروز به حساب می آیند.

افزایش ارزش معاملات روزانه به 18 هزار میلیارد تومان

معامله گران بورس امروز بیش از 13 میلیارد سهام و اوراق اقتصادی را درقالب یک میلیون و 600 هزار معامله به ارزش 14 هزار و 312 میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر دریافت معاملات سه هزار و 811 میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 18 هزار و 123 میلیارد تومان می رسد که نسبت به روز های گذشته افزایش قابل توجهی داشته و اتفاق امیدوارکننده ای به نظر می رسد. امروز شستا، شپنا، خساپا، وتجارت، شتران، خودرو و خگستر به ترتیب پرتراکنش ترین نماد های بورس بودند. این فهرست در بازار فرابورس در اختیار نماد های سپیدار، زملارد، وسپهر، چخزر، ذوب، بپیوند و آریا بود.

خروج 244 میلیارد تومان پول از بورس

آنالیز تغییر مالکیت سهام حقیقی و حقوقی در بازار امروز نشان می دهد شرکت های حقوقی رقمی حدود 244 میلیارد تومان سهام از سهامداران حقیقی خریدند و شاهد خروج این مقدار پول از بازار بودیم. امروز عمده خروج پول حقیقی در نماد های شبندر، وسپهر، وپاسار، بوعلی، کاوه، آریان، شبهرن، وخارزم، امین و ثشاهد رخ داده و در طرف مقابل در نماد های شستا، شپنا، سفارس، تاپیکو، اوان، شکبیر، پاکشو، داسوه، ریشمک و وتجارت شاهد ورود پول حقیقی بودیم.

منبع: فرارو
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1606

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 12 بهمن ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 12 بهمن ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید