خبرنگاران سامانه ماسک راهی برای مهار کرونا است

به گزارش آناسی، تهران- خبرنگاران- رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: سامانه ماسک با قابلیت های بسیار راهی برای مهار کرونا است و دستگاه های دیگر با ارائه داده و حفظ محرمانگی می توانند از این طرح و اجرای آن حمایت کنند.

خبرنگاران سامانه ماسک راهی برای مهار کرونا است

محمود فتوحی امروز - سه شنبه - در نشستی که با حضور عوامل راه اندازی سامانه ماسک در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گشت، افزود: مجری این طرح دانشگاه صنعتی شریف و تیم دکتر شریفی است و استفاده کننده این سامانه وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا محلی است که در حال حاضر مدیریت کنترل بیماری کرونا برعهده آنها است البته با توجه به قابلیت های فراوان این سامانه برای مهار کرونا، دستگاه های دیگر می توانند با ارائه داده با حفظ محرمانگی از این طرح و اجرای آن حمایت کنند.

وی با تاکید بر کاربرپسند بودن طرح ماسک اظهارداشت: با گستره وسیعی از مردم روبرو هستیم که قرار است از این نرم افزار استفاده کنند. با ایجاد این توانایی و اشتیاق در مردم، بهترین استفادها از این طرح برای ارائه مسئولیت اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه این دانشگاه پس از شیوع کرونا در حد ظرفیت خود و با استفاده از ظرفیت ها برای مهار این بیماری گام های مهمی برداشته است، افزود: در حال حاضر بیشتر حجم قراردادهایی ارتباط با صنعت دانشگاه شریف مربوط به حوزه سلامت است. همچنین پروژه تحویل داده و مدلسازی شیوع کوید 19 و توسعه آن با استفاده از تصویربرداری قفسه سینه، مدیریت سیستم آموزش برخط برای آموزش و پرورش و طراحی سامانه ماسک از دیگر پروژهای اجرایی دانشگاه است.

فتوحی از آغاز پروژه مرکز تاب آوری در این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه صنعتی شریف در حال بررسی پروژه ای به نام مرکز تاب آوری است که سیستم سلامت را بررسی می کند.

وی گفت: باوجود اینکه مسایل ما از دیگر کشورهای جهان متفاوت است، شیوع کرونا نشان داد که می توانیم بحران را در کشور کنترل کنیم.

سامانه ماسک وظیفه اطلاع رسانی و آمار شیوع کرونا را بر عهده دارد

علی شریفی سرپرست تیم طراحی سامانه ماسک نیز در مورد تقسیم بندی مناطق براساس رشد کرونا با استفاده از این نرم افزار، رفع نیاز افرادی که در مخاطره هستند و چشم انداز نهایی این نرم افزار گفت: نرم افزار ماسک وظیفه اطلاع رسانی و آمار شیوع کرونا در مناطق مختلف را بر عهده خواهد داشت.

وی افزود: یک نقشه از موارد و مناطق آلوده از محل زندگی کاربر در اختیار وی قرار می گیرد. در زمان شیوع یک ویروس و ایجاد حالت اپیدمی آگاهی در مورد اینکه چه کسانی با افراد آلوده در ارتباط بوده اند از اهمیت بالایی برخوردار است. افراد دیگر نیز باید آگاهی های لازم را دریافت کرده و این جز با وجود یک اپلیکیشن و ابزارهای مرتبط با آن امکانپذیر نخواهد شد.

سرپرست تیم طراحی نرم افزار ماسک با بیان اینکه این اپلیکیشن از روش ها و متدهای امتحان شده در کشورهایی نظیر چین و کره جنوبی استفاده شده است، گفت: از دیگر قابلیت های این نرم افزار، دادن آگاهی های لازم در مورد این ویروس به کاربران و نقشه شیوع این ویروس در نزدیکی محل اقامت کاربر است. بدین ترتیب کاربر با اطلاع از نزدیکی این ویروس در محل اقامت و منطقه این موضوع را جدی تر دنبال خواهد کرد.

شریفی گفت: اگر یکی از افراد با فرد مبتلا تماس داشته باشد و این موضوع توسط وزارت بهداشت نیز تائید شده باشد، این موضوع با کمک روش هایی نظیر بلوتوث، GPS و یا QR Code با حفظ محرمانگی و حریم خصوصی به افراد در تماس با وی اطلاع رسانی خواهد شد.

از دیگر مسائل مطرح شده در جلسه می توان به دقت در استانداردسازی ورودی ها و داده ها طبق پروتکل های تعیین شده، وارد کردن اطلاعات و داده های صحیح برای دریافت خروجی بدون خطا، قرار دادن کیو آرکد در سیستم های بانکی بجای خودپردازها، مکان های شهری، وسائط نقلیه عمومی و اصناف، دریافت اطلاعات استاندارد شده تحت پروتکل و حفظ محرمانگی از سازمان های ذیربط، شناسایی مناطق پرخطر و ریسک پذیر و فاصله گذاری هوشمند با استفاده از نرم افزار ماسک اشاره کرد.

علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، علیرضا رییسی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار و عبدالرسول همتی رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیردار در این نشست حضور داشتند.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1065

به "خبرنگاران سامانه ماسک راهی برای مهار کرونا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سامانه ماسک راهی برای مهار کرونا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید