درخواست مشارکت سفرا برای معرفی میراث ناملموس

به گزارش آناسی، به گزارش خبرنگاران نشست سفرای کشورهای آسیای غربی و مرکزی با رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره همکاری های فی مابین با هدف ارتقای میراث فرهنگی ناملموس عصر روز 24 دیماه در موزه ظروف کاخ سعدآباد برگزار گردید.

درخواست مشارکت سفرا برای معرفی میراث ناملموس

در این برنامه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: سازمان یونسکو همه ساله شاهد مشارکت چشمگیر کشورهای این منطقه در اجلاس ها، گردهمایی و رویدادهای علمی است. شاهد این ادعا 4 رویداد بین المللی در سال 2014 است که در آن کشورهای منطقه ما حضوری فعال داشتند.

وی گفت: اجلاس کمیته میراث جهانی که در نیمه اول سال گذشته در قطر برگزار گردید و در آن آثار ارزشمندی به ثبت رسید از جمله این برنامه ها است.

طالبیان ادامه داد: ایران همیشه کوشیده سهمی در تحقق اهداف مرکز داشته باشد از جمله دستاوردهای ایران ثبت 17 اثر میراث جهانی پیوستن به کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به عنوان چهلمین عضو، ثبت 10 عنصر میراث ناملموس، به ثمر رساندن پرونده چند ملیتی نوروز و ... است.

وی مطرح نمود: هر سال شاهد مطرح شدن مسئله ای جدید برای فعالیتی نو هستیم. از سویی تجلیات این میراث متعدد هستند به طوری که پرداختن به همه آنها مستلزم صرف زمان زیاد، تحمل هزینه های سنگین و بکارگیری نیروهای پرتعداد است. از سویی مشاهده می کنیم که این میراث به خاطر طبیعت متحرکی که دارد بین ملل دست به دست می گردد و به عنصری تبدیل شده که اقوام، همانندی ها و ناهمانندی های خود با دیگران را از طریق آن می سنجند. این ویژگی دوم به شکل گیری مقوله ای می انجامد که از آن به عنوان میراث فرهنگی ناملموس مشترک یاد می گردد.

وی گفت: یونسکو هم نتوانسته به تنهایی و بدون مشارکت کشورهای عضو، همه امور این حوزه را پوشش دهد. به عنوان مثال ثبت جهانی دیگر مانند سالهای 2009 و 2010 با شتاب انجام نمی گردد و طبق آخرین تصمیم گیری ها، سهمیه یک پرونده در سال کوچکتر شده و به تدریج به شکل دو ثبت در سه سال مطرح می گردد. این در حالی است که می دانیم ثبت تنها یکی از چندین فعالیتی است که در شاخه پاسداری از میراث ناملموس مطرح می گردد.

طالبیان یادآور شد: مرکز میراث ناملموس تهران آماده ارائه خدمات به کشورهای حوزه آسیای غربی و مرکزی است. بنابراین از شما دعوت می کنم که به این مرکز بپیوندید چرا که طرح های مفصلی در این ارتباط تدارک دیده شده و متخصصان، تشکل ها و ارگانهای کشور شما می توانند با ما همکاری داشته باشند آن هم در زمینه معرفی دست اندرکاران حوزه میراث ناملموس برای تکمیل بانک اطلاعات دیجیتالی منطقه، ارائه عکس، فیلم و سایر اقلام برای نمایش در وب سایت، اعلام نیازهای کشورهای منطقه برای برگزاری کارگاههای آموزشی، نگارش مقاله های علمی برای چاپ در نشریه تخصصی و...

طالبیان بار دیگر خطاب به سفرای حاضر در این نشست گفت: اطمینان دارم که ظرفیت موجود به شرط مشارکت همه شما می تواند به معرفی هر چه موثرتر منطقه آسیای غربی و مرکزی به جهانیان بیانجامد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1084

به "درخواست مشارکت سفرا برای معرفی میراث ناملموس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست مشارکت سفرا برای معرفی میراث ناملموس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید