در خصوص غذای ملی چین چه می دانید؟

به گزارش آناسی، اردک پکنی | Peking Duck

چین کشوری بسیار پهناور و وسیع است و تنوع زبانی، فرهنگی و غذایی زیادی در این کشور دیده می گردد. هر منطقه و استان در چین آشپزی و غذای مخصوص به خود را دارد و انواع نودل، برنج سرخ شده، مینچی، دامپلینگ و …به روش های مختلف تهیه می گردد. با این حال، یک غذا در چین وجود دارد که به عنوان غذای ملی چین شناخته می گردد و به دلیل طعم خاص و نحوه پختش محبوبیت بسیار زیاد پیدا نموده است. برخلاف تصوری که شاید همه ما داشته باشیم این غذای ملی هیچ ارتباطی با نودل و سوپ های شل و رقیق چینی ندارد. این غذا یک غذای کاملا گوشتی و کبابی به نام اردک پکنی یا مرغابی پکنی است و همان طور که از اسمش معین است با گوشت اردک تهیه می گردد. طرز تهیه خاص و نحوه کباب کردن اردک باعث شده تا اردک پکنی در سرتاسر دنیا محبوبیت پیدا کند و به انتخاب اول توریست ها در سفر چین تبدیل بگردد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این غذای لذیذ و خوش طعم بیشتر صحبت کنیم.

در خصوص غذای ملی چین چه می دانید؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

تاریخچه غذای ملی چین

اردک پکنی در اصل غذای پادشاهان چینی بوده است و غذایی فاخر و اشرافی به حساب می آمده است. خاستگاه اصلی غذای اردک پکنی به سلسله پادشاهی یوآن در پکن برمی گردد و به مشخصه اصلی اش پوسته نازک، ترد و برشته اردک است. در حقیقت، پوست اردک در این غذا آنقدر محبوبیت دارد و خوشمزه است که گاهی حتی ممکن است تنها پوست اردک سرو گردد و گوشت آن خورده نگردد! در طریقه سنتی، اردک پکنی معمولا همراه با پیازچه، پنکیک، سس لوبیای شیرین و خیار سرو می گردد. چینی ها از روزگاران قدیم همواره اردک کبابی را مصرف می کردند. در دوران پادشاهی یوآن چندین نوع اردک کبابی وجود داشت و در آن موقع شائویازی نامیده می شد. تا سال 1330 این غذا آنقدر محبوب شده بود که به عنوان یکی از غذاهای رسمی آشپزخانه سلطنتی به شمار می رفت، اما در دوران پادشاهی سلسله مینگ بود که نام اردک پکنی به این غذا داده شد.

شهرت دنیای اردک پکنی

به تدریج اردک پکنی در بین اقشار مرفه و ثروتمند جامعه چین محبوبیت و شهرت زیادی پیدا کرد و در جشن ها و مراسم های رسمی این غذا طبخ می شد. اما این غذای خوشمزه و لذیذ راه خود را از طبقات بالای جامعه به همه اقشار و مردم باز کرد و به یکی از غذاهای اصلی در مناسبت های مختلف تبدیل شد. در قرن بیست اردک پکنی در سرتاسر چین بسیار محبوب شده بود و به یکی از پرطرفدارترین غذاهای چین برای توریست ها و گردشگران خارجی تبدیل شده بود. در حال حاضر، دو رستوران مشهور پکن به نام های کوانجود (Quanjude) و بیانیفنگ (Bianyifang) به دلیل اردک کبابی های بسیار لذیذ و خوشمزه شان محبوبیت دنیای پیدا نموده اند.

رستوران کوانجود یکی از مشهورترین رستوران پکن است و در سال 1864 تاسیس شده است. یانگ کوآنرن، صاحب رستوران سیستم خلاقانه ای را برای تهیه اردک پکنی ابداع کرد که به سرعت باعث شهرت و محبوبیتش در چین شد. او تنوری درست کرد که در آن اردک ها به صورت آویزان شده کباب می شدند. در حقیقت، این رستوران نقش بسیار مهمی در دنیای شدن این غذا داشته است.

از طرفی، رستوران بیانیفنگ هم به خاطر استفاده از طرز تهیه سنتی و اصیل چینی شهرت دارد و اردک ها را طبق دستور تهیه اولیه در تنورهای دربسته کباب می نماید.

طرز تهیه اردک پکنی

وقتی این غذا را می بینید یک اردک درسته کبابی می بینید و شاید به نظرتان بیاید که درست کردن این اردک خیلی ساده است. اما اصلا این طور نیست و اتفاقا برعکس، روش سنتی تهیه اردک پکنی بسیار پیچیده و مفصل است. ابتدا سرآشپز باید یک اردک پکنی سفید بسیار مرغوب را انتخاب کند؛ انتخاب اردک خوب شرط اول در طعم و کیفیت خوب این غذاست. بعد از کندن پرها با استفاده از پمپ های مخصوص بین پوست بیرونی و گوشت اردک هوا دمیده می گردد تا پوست از گوشت کاملا جدا بگردد. این کار در ترد و برشته شدن پوست کباب شده تاثیر زیادی دارد و باعث خوشمزه شدن پوست اردک می گردد. طرز کباب کردن اردک پکنی هم اصول و قواعد خاص خود را دارد و باید در یک فر دربسته یا تنور هیزمی که هیچ گونه دودی ندارد کباب گردد. با این حال، امروزه هر سرآشپزی ممکن است اردک پکنی را به روش خاص خود تهیه کند و اندکی در دستور تهیه آن تغییر ایجاد کند.

نحوه سرو اردک پکنی

علاوه بر طرز تهیه، سرو و خوردن اردک پکنی هم آداب و رسوم خاص خود را دارد. غذای ملی چین یا همان اردک پکنی معمولا در سه مرحله خورده می گردد. در اولین مرحله، پوست در شکر و سس سیر قرار می گیرد تا طعم و مزه ای فوق العاده پیدا کند. مرحله بعد، نوبت سرو گوشت اردک همراه با پیازچه، پنکیک چینی و سس لوبیای شیرین است. البته سبزیجات دیگر مثل حلقه های خیار هم می تواند در کنار این غذا سرو گردد. مرحله بعد هم استفاده از باقی مانده چربی، تمیز کردن استخوان ها و گوشت است که گاهی برای تهیه آب مرغ هم از آن ها استفاده می گردد. اردک پکنی یک غذای لذیذ و بسیار خوشمزه است که تاریخچه ای اشرافی و سلطنتی دارد. امروزه این غذا در سرتاسر دنیا شناخته شده است و به عنوان غذای ملی چین شهرت پیدا نموده است. به توریست ها و گردشگرانی که به چین و پکن سفر می نمایند پیشنهاد می گردد حتما این غذای لذیذ را در یکی از مشهورترین رستوران های پکن امتحان نمایند و با غذای ملی چین آشنا بشوند.

منبع: worldatlas.com

منبع: الی گشت
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 411

به "در خصوص غذای ملی چین چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خصوص غذای ملی چین چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید