رسانه های مسئول و متعهد برای فراوری و انتشار اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ نمایند

به گزارش آناسی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به حبس شدن بعضی رسانه ها و روزنامه نگاران در طبقه بندی ها و کلیشه سازی های غربی و بی توجهی یا کم توجهی در فراوری ادبیات بومی مرتبط با روزنامه نگاری، گفت: رسانه های مسئول و متعهد برای فراوری و انتشار اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ نمایند.

رسانه های مسئول و متعهد برای فراوری و انتشار اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ نمایند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، رساله دکتری تخصصی ابراهیم رضایی دانشجوی رشته علوم ارتباطات اجتماعی با موضوع طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های ملی و اسلامی در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال دفاع شد.

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه و راهنمای این رساله در این جلسه با اشاره به ضرورت توجه رسانه ها به اخبار خوب آن را از حقوق مردم دانست و گفت: مردم حق دارند هم از وقایع مثبت و منفی اطراف خود مطلع شوند و هم اینکه امنیت روحی و روانی شان با پرداخت یک طرفه، جناحی و غیرمسئولانه و نادرست رسانه ها مختل نشود.

نصراللهی گفت: در رویکرد اخبار خوب با رعایت توازن، تعادل و امنیت روحی و روانی مردم تامین و اعتماد و مطلعی مردم افزایش و امید در آنها ارتقا می یابد.

رسانه های مسئول و متعهد برای فراوری و انتشار اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ نمایند

وی گفت: رسانه های غربی با برجسته و جریان سازی اخبار منفی ایران نگاه یک طرفه و مغرضانه با رویدادها دارند اما رسانه های مسئول و متعهد برای فراوری و انتشار اخبار خوب باید از میان راهبرد های مختلف انکار، سکوت، کوچک نمایی، واقع نمایی و بزرگنمایی در فراوری و انتشار اخبار، راهبرد واقع نمایی را اتخاذ نمایند.

نصراللهی همچنین اظهار داشت: خبر خوب، عینی، واقع گرا، مسئولانه، فرایندی، مردم محور، بصیرت افزا ، دوطرفه، منصفانه، تحقیقی، متوازن، انتقادی، امید زا، جامع و راه چاره محور است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد توضیح داد: خبر خوب توجیه گر اقدامات غلط مسئولان و گروه های سیاسی نیست بلکه هم خدمات و اقدامات مثبت مسئولان را منعکس می نماید و هم اینکه با تاباندن نورافکن بر اشکالات، مخاطرات و بحران ها، مردم و مسئولان را از آن ها مطلع و برای حل آن از زبان کارشناسان راه چاره ارائه می دهد.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران گفت: با رویکرد خبر خوب، رسانه ها باید با نگاه فرایندی هم سابقه تحریم ها و موفقیت مردم ایران در مقابله با آن را یاد اوری و هم مردم را از وضعیت فعلی مطلع نمایند، ضمن اینکه با دادن تریبون به کارشناسان و انتشار راه چارههای خروج از این شرایط ، امید واقعی را در مردم زنده نمایند.

حبس شدن بعضی رسانه ها در کلیشه سازی های غربی و بی توجهی به فراوری ادبیات بومی مرتبط با روزنامه نگاری

نصراللهی با اشاره به حبس شدن بعضی رسانه ها و روزنامه نگاران در طبقه بندی ها و کلیشه سازی های غربی ها و بی توجهی یا کم توجهی در فراوری ادبیات بومی مرتبط با روزنامه نگاری، گفت: رویکرد، راهبرد و نوع نگاه روزنامه نگاران مسلمان و مستقل به اخبار تحت تاثیر آموزه های انسانی و دینی، مردمی و اخلاقی است به همین دلیل است که اخبار خوب در گفتمان اسلامی مثل ادبیات معمول روزنامه نگاری غربی، خبرهای بد و ارزش خبری برخورد نیست.

وی اضافه نمود: اگر چه خوب و بد بودن اخبار تا حدودی از ذات رویدادها اثر می پذیرد اما با نگاه انسانی و مردم محور و تغییر در نوع رویکرد، می توان حتی خبرهای منفی را با نوع پرداخت به خبر محرک و امید زا و مطلعی بخش فراوری و منتشر کرد.

نصرالهی با اشاره به تقسیم بندی های رایج انواع خبرها گفت: همانگونه که خبرها را می توان از منظرهای مختلف مثل موضوع به سیاسی، مالی، علمی، اجتماعی و ورزشی و به لحاظ منطقه وقوع و انتشار به محلی، ملی و بین المللی تقسیم کرد، می توان اخبار را به لحاظ منافع و نتایجی که عاید مخاطبان می نماید به خوب و بد طبقه بندی و آنالیز کرد.

وی با اشاره به نسبی بودن خبر خوب گفت: تعریف خبر خوب و بد، از تجربیات، تحصیلات، دین، گرایش سیاسی و متغیرهای مختلف اثر می پذیرد؛ ممکن است خبری برای جناح، مخاطب، کشور و سازمان و نهادی خوب باشد اما همان خبر و رویداد برای جناح، سازمان و کشور دیگر خوب نباشد؛ بنابراین از منظرهای مختلف و بستگی به موضع، منظر و ذی نفعان خبر، تعاریف و مصادیق خبرخوب متفاوت است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با بیان اینکه با تغییر صندلی، موضع و نوع مخاطب خبرها هم می تواند از خوب به بد و از بد به خوب تغییر کند، اضافه نمود: خبرخوب از منظر مخاطبان عام در هر کشوری، اخبار موفقیت ها، پیشرفت ها، پیروزی ها، کامیابی های مردم و نظام همان کشور در زمینه های مختلف و همچنین در مقابل خبرهای ناکامی های دشمنان و مخالفان و گروه ها و سازمان ها و کشورهای رقیب است.

مشکل رسانه های کشور اتکاء بیش از حد و غیر منطقی به آموزه ها و شاخص های غربی در روزنامه نگاری است

وی مشکل رسانه های کشور را اتکاء بیش از حد و غیر منطقی به آموزه ها و شاخص های غربی در روزنامه نگاری عنوان نمود و اضافه نمود: رسانه های ایرانی بی احتیاج از تجربیات همکاران خود در کشورهای دیگر نیستند اما باید به شاخص های بومی در مدیریت اخبار توجه نمایند.

نصرالهی گفت: متاسفانه رسانه های داخلی اغلب در سوژه یابی و روایت منفی باتجربه و استاد هستند اما در شکار، شناسایی و روایت سوژه های مثبت و امید زا مشکل دارند.

وی ابراز امیدواری کرد رسانه ها با استفاده از نتایج رساله دکتری طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های ملی و اسلامی در رسانه ها و فراوری و پرداخت جامع، دوطرفه و عینی و راه چاره محور، امید و اعتماد را در مردم افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 431

به "رسانه های مسئول و متعهد برای فراوری و انتشار اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه های مسئول و متعهد برای فراوری و انتشار اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید