سوپ مرغی چشیده ام که مپرس!

به گزارش آناسی، سوپ مرغ معمولا به اسم یک اشتهاآور در ابتدای وعده غذایی سرو می گردد و به علت سادگی تهیه اش گهگاه به سرماخورد ه ها هم توصیه می گردد با کمی نان ترد آن را میل نمایند. بعضی برای خوشمزه تر شدن به این سوپ، خامه اضافه می نمایند. ولی اگر مقدار انرژی غذای دریافتی برایتان اهمیت دارد، بهتر است از افزودن هر ماده غذایی پرانرژی نظیر

سوپ مرغی چشیده ام که مپرس!

سوپ مرغی چشیده ام که مپرس!

نویسنده:سارا حسنلو

پای گوشت سفید و سبزیجات را به سفره تان باز کنید

سوپ مرغ معمولا به اسم یک اشتهاآور در ابتدای وعده غذایی سرو می گردد و به علت سادگی تهیه اش گهگاه به سرماخورد ه ها هم توصیه می گردد با کمی نان ترد آن را میل نمایند. بعضی برای خوشمزه تر شدن به این سوپ، خامه اضافه می نمایند. ولی اگر اندازه انرژی غذای دریافتی برایتان اهمیت دارد، بهتر است از افزودن هر ماده غذایی پرانرژی نظیر خامه خودداری کنید و اگر سوپ ساده به تان توصیه شده، بهتر است در مصرف روغن خساست به خرج دهید و سوپتان را رقیق سرو کنید. سعی کنید به این سوپ، آب لیمو یا آب نارنج تازه بزنید و از ریختن آب لیمو در هنگام پخت پرهیز کنید؛ چون حرارت پخت، ویتامین C موجود در آن را از بین می برد...

موادلازم(برای چهارنفر)

جو

2 لیوان

مرغ

نصف سینه

گوجه فرنگی

رنده شده 2 لیوان

سیب زمینی خرد شده

1 لیوان

کدو سبز خرد شده

1 لیوان

پیاز

1 عدد

جعفری خرد شده

4 قاشق غذاخوری

نمک و زردچوبه

به اندازه دلخواه

طرز تهیه

ابتدا پیاز را خرد نموده و با کمی روغن تفت دهید. جویی را که از قبل خیسانده اید به آن اضافه نموده و به اندازه نصف ظرفی که می خواهید در آن سوپ بپزید، آب اضافه کنید. سپس نمک و زردچوبه را اضافه نموده و گوشت مرغی را که از قبل پخته اید (مرغ را ریش ریش کنید) به مواد دیگر بیفزایید. بعد از 20 دقیقه، به آن سبزیجات به جای مانده را اضافه نموده و در آخر، جعفری خرد شده را بریزید و بلافاصله آن را از روی حرارت برداشته و سرو کنید.

گوجه، ضدسرطان

خوردن یک گوجه فرنگی میانه (با وزن میانه 85 گرم) بالغ بر 36 درصد احتیاج روزانه به ویتامین C را تامین می نماید. نباید فراموش کنید که میزان این ویتامین در اثر پخت، افت چشمگیری پیدا خواهد نمود اما لیکوپن (دیگر آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی) بر اثر حرارت قابل جذب تر شده و به این ترتیب، بهتر و بیشتر می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند؛ زیرا این ترکیب از اثرات زیانبار افزایش LDL یا همان کلسترول بد می کاهد.

نکته دیگر اینکه مطالعات نشان داده است مردانی که به طور مرتب از این سبزی استفاده می نمایند، کمتر محتمل است به سرطان پروستات مبتلا شوند و به این علت است که نوشیدن حتی آب این سبزی در میان روز به آقایان پیشنهاد می گردد.

سینه مرغ، سرشار از کارنیتین

سینه مرغ سرشار از ترکیبی پروتئینی موسوم به کارنیتین است. می دانید کارنیتین چه مزایایی دارد؟ مطالعات نشان داده است که این ترکیب در بدن ما به سوخت و ساز چربی ها یاری نموده و دفع سموم و مواد شیمیایی (از جمله داروها) را از کبد تسهیل می نماید. توصیه می گردد افرادی که از رژیم غذایی پرچرب استفاده می نمایند بیشتر این منابع غذایی را در برنامه غذایی شان بگنجانند. هر 100 گرم سینه مرغ 150 میلی گرم کارنیتین دارد که برای یک فرد بزرگسال میزان مناسبی است. بنابراین بهتر است همواره در سوپ مرغتان از گوشت سینه بهره ببرید.

سیب زمینی، سبزی پرکالری

سیب زمینی در مقایسه با سایر سبزیجات کالری بالایی دارد؛ به طوری که با خوردن 100 گرم از آن 80 کالری انرژی وارد بدن می گردد اما پتاسیم آن هم بالاست؛ به طوری که این میزان از سیب زمینی 320 میلی گرم پتاسیم دارد.

در ضمن این سبزی آهن هم دارد (البته در ناحیه زیر پوست) و به این علت، وقتی آن را خام پوست می کنید ممکن است ضخیم پوست کندنش موجب ضایع شدن این ماده معدنی گردد. نکته ای که درباره سیب زمینی باید به خاطر داشت آن است که اگر قسمتی از آن سبز باشد (به علت وجود ترکیبی به نام سولانین) باید آن را دور ریخت؛ زیرا در صورت دریافت سولانین (عامل رنگ سبز سیب زمینی)، اختلالات سیستم گوارشی و عصبی در کمین شما خواهند بود.

پیاز، عامل ضدعفونی

خوردن پیاز موجب می گردد که کمتر به بیماری های عفونی و حتی سرماخوردگی مبتلا شویم. جالب است بدانید نتایج آنالیز ها حاکی از این مطلب اند که خوردن یک پیاز میانه (تقریبا 90 گرمی) تا حدودی احتیاج روزانه یک فرد بزرگسال را به پتاسیم تامین می نماید؛ زیرا در هر 100 گرم از آن 160 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. به علاوه، این سبزی دارای آنتی اکسیدانی از گروه فلاونوییدهاست که به کویرستین معروفیت دارد. خوردن پیاز، چهار بار در هفته، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را هم کم می نماید زیرا ترکیب یاد شده، خاصیت کاهندگی LDL را داشته و برای کسانی که به علت چربی خون بالا محتمل است به حملات قلبی دچار شوند، مفید است.

جعفری، سرشار از ویتامین C

جعفری در مقایسه با سایر سبزی های برگ سبز موجود در سبزی خوردن، ویتامین C بالاتری دارد. به این علت است که توصیه می گردد در خاتمه پخت به غذا اضافه گردد اما به علت آن که میزان کمی از آن به غذا اضافه می گردد و تنها یک طعم دهنده است، نمی توان در غذا به آن خاصیتی را نسبت داد؛ مگر آن که در کنار سایر سبزیجات در سبزی خوردن به همراه یک وعده غذایی میل گردد.

جو، دریای آهن

جو یکی از منابع گیاهی آهن است و خوردن 100 گرم از آن 25 درصد احتیاج خانم ها و 50 درصد احتیاج آقایان را به این ماده معدنی تامین می نماید. از این رو، کسانی که به کم خونی دچارند یا گیاه خوارند، بهتر است از این غله استفاده نمایند. این غله به دیابتی ها هم توصیه می گردد زیرا کربوهیدرات موجود در آن به آهستگی جذب شده و باعث می گردد افت قند دیرتر اتفاق بیفتد.

کدو، کم کالری و پرخاصیت

کدوسبز به علت فیبر بالایی که دارد، کالری کمی به بدن می رساند و از این رو، مصرفش برای کسانی که باید کالری محدودی دریافت نمایند، بسیار مناسب است. مطالعات نشان داده است هر 100 گرم کدوسبز 18 کالری انرژی دارد و در عین حال، بتاکاروتن بالایی دارد (اما به پای کدوی حلوایی نمی رسد.)

این سبزی به علت فیبر بالایی که دارد برای کسانی که به چربی خون دچارند و یا قندشان از حد نرمال فراتر رفته توصیه می گردد. نباید فراموش کنید که این سبزی در هر 100 گرم، 360 میلی گرم پتاسیم دارد که برای کسانی که به فشار خون بالا دچارند و باید بیماری شان را کنترل نمایند، میزان قابل ملاحظه ای است.

ماندگی و کهنگی

یادتان نرود که نه در تهیه سوپتان از اجزای مانده بهره ببرید، نه آن قدر سوپ بپزید که مجبور باشید هر روز از آن میل کنید. در صورتی که زیاد سوپ پختید، آن را در یخچال نگذارید. بهتر است در ظرفی دربسته توی فریزر قرار داده و نهایتا ظرف یک ماه آن را میل کنید. یادتان نرود که تنها یک بار می توانید آن را گرم کنید، نه بیشتر؛ زیرا حرارت دادن چندباره آن، از ارزش غذایی اش خواهد کاست.

همراه این غذا بخورید

با این سوپ اگر تمایل داشتید می توانید از نان (مخصوصا نان ترد) بهره ببرید تا به این ترتیب، اندازه دریافت نانتان با این غذا کمتر گردد و بعد از خوردن سوپ به مسائل گوارشی دچار نشوید. نباید فراموش کنید که نان های ترد احساس سیری بیشتری در شما ایجاد خواهند کرد زیرا احتیاج به جویدن بیشتری دارند.

اگر دیابت دارید

اگر دیابت دارید، بهتر است از سیب زمینی و جوی کمتری بهره ببرید و به جای آن از جوانه گندم، کدو سبز و گوجه فرنگی بیشتری بهره ببرید یا حتی به آن لوبیا سبز بیفزایید. اگر فشار خون دارید، نمک کمتری به آن اضافه کنید و کرفس سوپتان را بیشتر کنید و به جای گوشت مرغ، گوشت ماهی را جایگزین کنید و حتما آب لیمو و آب نارنج بیشتری در حین مصرف، به آن بزنید.

اگر اضافه وزن دارید

اگر اضافه وزن دارید، توصیه می گردد از میزان سیب زمینی و جوی مصرفی آن کم نموده و به آن کرفس، کدو و گوجه فرنگی بیشتری بیفزایید تا به این ترتیب از اندازه کالری دریافتی کاسته گردد.

اگر سرما خورده اید

در صورتی که سرماخورده اید، توصیه می گردد به سوپتان پیاز و شلغم بیشتری اضافه کنید.

منبع: http://salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1918

به "سوپ مرغی چشیده ام که مپرس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوپ مرغی چشیده ام که مپرس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید