فرصت سفر به این 10 منطقه در حال نابودی را از دست ندهید!

به گزارش آناسی، شرایط جوی باعث ایجاد بعضی تغییرها در زیست بوم کره زمین شده و ازاین رو، بعضی منطقه ها و جاذبه های گردشگری در خطر نابودی قرار دارند. اگر شما مشتاق سفرهای ماجراجویانه و مشاهده حیات وحش، جاذبه های طبیعی یا آثار باستانی این منطقه های در حال نابودی از نزدیک هستید، فرصت را از دست ندهید!

فرصت سفر به این 10 منطقه در حال نابودی را از دست ندهید!

1. قطب جنوب

سفر دریایی به قطب جنوب یکی از جالب ترین نوع سفرهای ماجراجویانه است که تعداد کمی پیروز به تجربه آن می شوند. به علت تغییرات جوی و گرم شدن کره زمین، قطب جنوب تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته و ازاین رو، این احتمال وجود دارد تا در آینده چنین قاره ای وجود نداشته باشد. طی سال های اخیر، دمای این منطقه 3 درجه سانتی گراد گرم تر شده و کوه های یخی در حال ذوب شدن هستند. حتی نسل گونه های جانوری بومی این ناحیه مانند پنگوئن ها و فک فیلی در خطر انقراض قرار دارند. اگر شما نیز علاقه مند به سفر به قطب جنوب هستید، حتما در انتخاب کشتی مسافرتی مطابق با شرایط طبیعی منطقه دقت کنید.

2. ونیز

طبق گزارش های رسمی، شهر ونیز در حال غرق شدن است! به عبارت دیگر، سطح آب دریا به تدریج در حال بالا آمدن بوده و این مسئله باعث می شود تا این شهر شناور برای همواره زیر آب مدفون شود. ولی خوشبختانه هنوز فرصت کافی برای بازدید از یکی از دروازه های رومانتیک اروپا باقی است. برای داشتن تجربه ای به یادماندنی از ونیز بهتر است تا گردش خود را با قایق سواری در کانال بزرگ (Grand Canal) آغاز نموده و سپس از کلیسای جامع سنت مارک (Basilica di San Marco) بازدید کنید. اگر در فصل جشنواره های اروپا به ونیز سفر نموده اید، حتما سری به اپرای A Masked Ball هم بزنید!

3. سفر به دریای مرده (Dead Sea)

دریای مرده یا دریای نمک در غرب کشور اردن قرار گرفته است و به علت مقدار زیاد نمک در آب، هیچ جانور یا گیاهی در آن به طور دائمی زندگی نمی کند؛ ازاین رو، به این نام خوانده می شود. دریای مرده علاوه بر جاذبه جهانگردی به علت برخورداری از غلظت نمک بالای آب و گل و لای حاوی مواد معدنی، نوعی مرکز درمانی طبیعی نیز به شمار می رود. طبق گفته های کارشناسان، این منطقه آبی محصور در میان خشکی نیز در حال تبخیر بوده و تا 40 سال آینده به طور کامل از بین خواهد رفت. پس در صورت سفر به کشور اردن، فرصت بازدید از دریای مرده و صخره های کویری اطراف آن را از دست ندهید.

4. جنگل های ابری کاستاریکا

جنگل های ابری کاستاریکا، یکی از جاذبه های طبیعی منحصربه فرد این کشور است. از ویژگی های این جنگ های انبوه می توان به رطوبت بالا، پوشش ابر غلیظ و تنوع زیستی شگفت انگیز اشاره نمود. ولی افزایش دما و جنگ زدایی باعث بالاتر رفتن ابرها شده و منطقه ها جنگلی بالای کوه به شدت در معرض نابودی قرار دارند. اگر این امکان برای شما وجود دارد، حتما با استفاده از یک سایبان در جنگل مه گرفته Monteverde پیاده روی نموده و از آوای زیبای پرندگان و مشاهده ارکیده های وحشی، پروانه ها و انواع حشره ها لذت ببرید. علاوه بر این جنگل می توانید به سایر جنگل های ابری مانند San Gerardo de Dota، Bajos del Toro و Los Angeles سفر کنید.

5. بازدید از اورانگوتان ها در جزیره بورنئو، مالزی

جزیره بورنئو مالزی یکی از دو زیستگاه طبیعی اورانگوتان ها در دنیا است که برخلاف کوشش های اجرا شده در معرض خطر جدی نابودی قرار گرفته است. برای بازید از این موجودات دوست داشتنی می توانید سیاحت اکتشافی خود را در پارک ملی Kubah در ساراواک یا در پارک حیات وحش لوک کاوای در ساباح انجام داده، یا در امتداد رود کیناباتانگان قایق سواری کنید. بعلاوه می توانید به نهادهای حمایتی مانند Semenggoh Wildlife Rehabilitation Centre و Sepilok Orangutan Rehabilitation Centre مراجعه کنید.

6. غواصی در سد بزرگ Reef، استرالیا

یکی دیگر از شگفتی های طبیعی مجذوب نماینده دنیا و کعبه آمال غواصان و زیست شناسان دریایی که به علت آلودگی، تغییرات آب و هوایی، ماهیگیری بیش از حد و نیز رفت و آمد جهانگردان در معرض نابودی قرار گرفته است. ازاین رو، یونسکو این منطقه را در لیست آثار در حال نابودی قرار داده و کوشش های گسترده ای برای حفظ آن اجرا شده است ولی با این وجود، بسیاری از موجودات دریایی مانند مرجان ها و لاک پشت های سبز همچنان در معرض خطر قرار دارند. اگر شما نیز علاقه مند به شنا، غواصی یا قایق سواری در این منطقه هستید، حتما به راهنماهای محیطی در خصوص عدم تماس یا ایجاد مزاحمت برای موجودات منطقه توجه کنید.

7. تاج محل، هند

تاج محل، ستاره درخشان آگرا و هند و نیز یکی از شاهکارهای معماری که سالانه سه میلیون جهانگرد از آن بازدید می نمایند. اگرچه از معروفیت این آرامگاه طی سالیان سال کاسته نشده، ولی به علت آلودگی و نیز بازسازی نامناسب، این بنا نیز از شر نابودی و تخریب در امان نمانده است. حتی بعضی از کارشناسان معتقدند که بنا در حال تخریب بوده و ازاین رو، تعداد بازدیدنمایندگان آن را در طول روز کاهش داده اند. در حال حاضر، این بنا در لیست یونسکو ثبت شده ولی بحث بر سر ممنوعیت ورود جهانگردان به بنا ادامه دارد!

8. دیوار چین

یکی دیگر از جالب ترین مکان های شگفت انگیز این لیست دیوار بزرگ چین است، که بازدید از آن برای هر جهانگردی تجربه ارزشمندی محسوب می شود. طول این دیوار در حدود 21،000 کیلومتر است و قدمت ساخت آن به قرن هفتم پیش از میلاد مسیح بازمی شود. در واقع دیوار چین مشهورترین سازه متعلق به سلسله چینگ است. تا به امروز حدود 30 درصد از دیوار به علت فرسایش، عامل انسانی و نااستواری از بین رفته است. خوشبختانه بخش های معروف این دیوار مانند Mutianyu، Jinshanling و Jiankou برای بازدید عموم آزاد است.

9. جزایر گالاپاگوس

جزایر گالاپاگوس اکوادور یکی از متنوع ترین زیستگاه های کره زمین با برخورداری از گونه های وحشی و بومی و نیز الهام بخش نظریه چارلز داروین به شمار می رود. ولی متاسفانه این بهشت زمینی نیز به علت رفت و آمد بی رویه جهانگردان و ماهیگیری، از سال 2014 در لیست میراث های در خطر یونسکو قرار گرفته است. در حال حاضر، تورهای دوستداران طبیعت و نیز کشتی ها با رعایت کلیه شرایط، جهانگردان را به بازدید از منطقه و مشاهده گونه های جانوری مانند لاک پشت های بزرگ گالاپاگوس، ایگواناهای دریایی، پنگوئن ها و غازهای پاآبی می برند.

10. خرس های قطبی کانادا

زیستگاه های قطب شمال و ساکنان آن، خرس های قطبی، از دیگر قربانیان تغییرهای جوی و گرم شدن کره زمین هستند و طبق گفته کارشناسان، تا سال 2050 میلادی احتمال انقراض کامل آن ها وجود دارد. اگرچه تعدادی از این خرس های قطبی در باغ وحش در معرض دید قرار دارند، ولی مشاهده این موجودات دوست داشتنی در زیستگاه طبیعی آن ها تجربه بی نظیری است. برای مشاهده این خرس های زیبا راه های مختلفی وجود دارد مانند سفر سیاحتی به کانادای شمالی، پرواز با هلی کوپتر بر فراز آلاسکا، سفر با کشتی در امتداد منطقه یخی گرینلند یا سفر به مجمع الجزایر سوالبارد نروژ.

منبع: کجارو / huffingtonpost.com
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2046

به "فرصت سفر به این 10 منطقه در حال نابودی را از دست ندهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت سفر به این 10 منطقه در حال نابودی را از دست ندهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید