فیلم شبانه در جشنواره ونیز به نمایش درآمد؛ یک مستند سیاسی-اجتماعی چشمگیر

به گزارش آناسی، فیلم شبانه (Notturno) به کارگردانی جیانفرانکو رزی در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و تا به این ساعت این مستند در کنار فیلم مرید بالاترین امتیازها را از منتقدها دریافت نموده اند.

فیلم شبانه در جشنواره ونیز به نمایش درآمد؛ یک مستند سیاسی-اجتماعی چشمگیر

با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

جشنواره ونیز سال جاری از خلاء حضور کارگردان های مشهور و مهم رنج می برد و اگر نگاهی به آثار حاضر در بخش مسابقه اصلی بیندازیم، می توان گفت جانفرانکو رزی ایتالیایی سرشناس ترین فیلم ساز حاضر در بخش رقابتی جشنواره سال جاری است. رزی در سال 2013 با سکرو جی.ئه ره.آ توانست شیرطلایی ونیز را از آن خود کند و با مستند بعدی اش یعنی آتش در دریا پیروز به دریافت خرس طلایی جشنواره برلین 2016 شد. حالا او با فیلم مستند شبانه به سراغ جنگ های تمام نشدنی خاورمیانه رفته و بخش هایی از درگیری های خونین کشورهای عراق، سوریه و لبنان را به تصویر کشیده است.

  • فیلم خورشید مجید مجیدی تحسین شد؛ شانس شیر طلای جشنواره ونیز

نقدهای فیلم شبانه

هالیوود ریپورتر / دبورا یانگ

همانند دیگر فیلم های این کارگردان در شبانه نیز تم های اعتراض سیاسی و اجتماعی مشهود است. در این مستند رزی بچه هایی را در نماهای دور به تصویر می کشد که اسیر داعش بوده و شاهد شکنجه و قتل بزرگسالان توسط این گروه تکفیری بوده اند. رزی با نگاهی دلسوزانه تاثیرات روانی و جسمانی جنگ بر افراد بی پناه کشورهای خاورمیانه را به تصویر می کشد. مستند او 3 سال از زندگی این افراد را در قالب یک کلاژ امپرسیونیسمی نشان می دهد. مستند شبانه برای افرادی که علاقه دارند همراه با دوربین دوست داشتنی رزی، کادرهای باز و موسیقی محلی سفری به خاورمیانه داشته باشند اثر قابل توجه ای است.

ایندی وایر / بن کرول

امتیاز فیلم: A-

شبانه بیشتر از اینکه فیلمی پیرامون جنگ و خشونت باشد، مستندی درباره زندگی در زمان جنگ است. نزاع و درگیری در پس زمینه حضور دارد و طبیعتا بخشی از فیلم به آن اختصاص پیدا نموده اما توجه رزی روی افرادی است که در این شرایط سخت قصد دارند روبه جلو حرکت نمایند. برخی از قسمت های شبانه مانند تابلوهای امپرسیونیسمی هستند که رزی به واسطه دوربین ثابتش در آن ها همانند یک عکاس خبری (فتوژورنالیستی) عمل نموده است، اما کنترل او روی صحبت ها و طراحی صدا به شما اجازه نمی دهد فراموش کنید این سینما است.

می توان گفت فیلم شبانه ذهن بیننده را به چالش می کشد و به چشم او پاداش می دهد. بی راه نیست اگر رزی را یکی از بهترین مستندسازهای معاصر بخوانیم که با وجود تمام محدودیت ها، زیبایی شناسی های مختص به خود را دارد.

مجله اسلنت / پت برون

امتیاز فیلم: 4.5 ستاره از 5 ستاره

با اینکه در مستندهای جانفرانکو رزی موضوعات سیاسی و اجتماعی زیادی طرح و آنالیز می شوند، اما او از تمام زد و بندهای اینچنینی فاصله می گیرد و خواهان همدلی و تعادل بیشتر در میان انسان ها می گردد.

این فیلم تجربیات افراد مختلف در سرزمین های متفاوت را به یکدیگر پیوند می زند؛ افرادی که نقطه اشتراک آن ها جنگ خانمان سوز خاورمیانه است. رویکرد تجربی و دوربین جذاب رزی به خوبی به مخاطب نشان می دهند صحنه های این مستند بخش های واقعی از زندگی میلیون ها نفر از ساکنان خاورمیانه است.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره ونیز از 12 شهریور کار خود را شروع کرد و در 22 شهریور این رویداد سینمایی انتها یافت.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1241

به "فیلم شبانه در جشنواره ونیز به نمایش درآمد؛ یک مستند سیاسی-اجتماعی چشمگیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم شبانه در جشنواره ونیز به نمایش درآمد؛ یک مستند سیاسی-اجتماعی چشمگیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید