قدیمی ترین خانه های دنیا در کجا قرار دارند و زندگی در آن ها چگونه بوده است؟

به گزارش آناسی، از ابتدای پیدایش، انسان ها موجوداتی اجتماعی بودند که با یکدیگر به شکار حیوانات می رفتند. احتمالاً همه ما در کتاب های تاریخ خوانده ایم که انسان ها برای شکار حیوانات به صورت دسته ای از یک مکان به مکانی دیگر مهاجرت می کردند. پس از آن ها انسان ها به غار نشینی روی آوردند و بعد از مدتی با توسعه کشاورزی و آشنایی با کاشت بذر، اولین خانه های این کره خاکی ساخته شد و سپس تمدن های مختلفی تشکیل شد. امروزه آثاری از اولین و قدیمی ترین خانه های دنیا و ساخته دست بشر یافت شده اند که قدمت برخی از آن ها به 10/000 سال پیش برمی گردند.

قدیمی ترین خانه های دنیا در کجا قرار دارند و زندگی در آن ها چگونه بوده است؟

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

قدیمی ترین خانه های دنیا

یافته های باستان شناسی نشان می دهند که اولین زندگی های یکجا نشینی پیش از آنکه تصورش را داشتیم شکل گرفته است. شاید هیچ گاه نتوانیم به صورت دقیق بفهمیم که اجداد ما از کی تصمیم به یکجا نشینی و ساختن خانه برای سکونت گرفته اند اما امروزه در سراسر دنیا شواهد و خرابه هایی از اولین خانه های مسکونی یافت شده که بسیار جالب توجه هستند. در ادامه به معرفی قدیمی ترین خانه های دنیا پرداخته ایم.

خانه پادشاه (Kirkjubøargarður)

  • قدمت: 11 قرن قبل از میلاد مسیح
  • مکان: ایسلند
  • شرایط کنونی: پابرجا و دارای سکنه

خانه پادشاه قدیمی ترین خانه چوبی دنیا است که امروزه نیز قابل سکونت بوده و عظیم ترین مزرعه های ناحیه نیز به همین خانه تعلق دارد. این خانه در ابتدا محل سکونت و آموزش اسقف ها بوده است. از آنجایی که ایسلند چوب ندارد، این بنای چوبی اهمیت بسیار زیادی برای ساکنین منطقه دارد. مطابق افسانه ها گفته می شود که این خانه از چوب هایی که توسط جریان آب از نروژ به این ناحیه آورده می شد ساخته شده است. این مکان امروزه به یک موزه تبدیل شده اما ساکنین آن که خانواده پاتورسون (Patursson) نام دارند، از سال 1550 نسل در نسل در این خانه سکونت داشته اند و امروزه نیز این مکان تاریخی خانه آن ها محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: قدیمی ترین سازه های دنیا کدام ها هستند و در کجا قرار دارند؟

خانه رنگی رومی ها (Roman Painted House)

  • قدمت: 200 سال پیش از میلاد
  • مکان: انگلیس
  • شرایط کنونی: خرابه

خرابه های خانه رنگی رومی ها اولین بار در سال 1970 کشف شدند. این مکان شامل پنج اتاق است که دیوار اتاق ها به نقاشی های بسیار زیبای رومی مزین شده. این دیوار ها جزء زیباترین نقاشی های رومی و عظیم ترین بوم های نقاشی در سراسر بریتانیا هستند که هنر رومی ها را به بهترین شیوه به نمایش می گذارد.

یکی از جالب ترین مشخصات این محل، گرمابه آن است که حرارت آن از طریق گرمایش مرکزی تأمین می شده است. امروزه این مکان به یکی از اماکن توریستی بسیار پر رفت و آمد مبدل شده که هرساله افراد زیادی از آن بازدید می نمایند.

خانه جارشوف (Jarlshof Houses)

  • قدمت: 800 سال پیش از میلاد
  • مکان: اسکاتلند
  • شرایط کنونی: خرابه

منطقه باستان شناسی جارشوف یکی از بهترین و محافظت شده ­ترین اماکن باستانی در جزایر بریتانیا است. در این ناحیه بقایایی از چندین دوره مختلف یافت شده است از جمله خانه هایی از اواخر عصر حجر، یک روستا مربوط به عصر برنز، یک خانه وایکینگی، یک مزرعه قرون وسطایی و قلعه ها و خانه های دایره ای مربوط به عصر آهن.

اگرچه قدیمی ترین اشیا یافت شده در این ناحیه چند عدد ظروف سفالی مربوط به عصر حجر است اما قدیمی ترین سازه های این منطقه مربوط به 800 سال پیش از میلاد مسیح بوده و در عصر برنز بنا شده اند. مهندسی این خانه ها که یکی از قدیمی ترین ها در دنیا هستند از یک نوع ساختار لانه زنبوری الهام گرفته شده است؛ آلونک هایی کوچک که از طریق دیوارهایی از یکدیگر جدا می شوند. تقریباً 200 سال پیش از میلاد، این خانه ها تخریب شده و خانه های جدیدی با ساختار دایره ای ساخته شده که از آلونک های قدیمی عظیم تر و جادارتر بوده اند اما مثل همان آلونک های قدیمی، تماماً با سنگ بنا شده اند.

تپه اسکارا (Skara Brae)

  • قدمت: 3100 سال پیش از میلاد
  • مکان: اسکاتلند
  • شرایط کنونی: خرابه

روستای اسکارا از 10 خانه کاملاً سنگی تشکیل شده که در عصر حجر بنا شده اند. تمامی این بناها زیر یک تپه عظیم مدفون مانده بودند به همین دلیل آسیب چندانی ندیده اند. به نظر می رسد سکونت در این روستا به مدت 600 سال ادامه داشته و تعداد خانه ها بیش از 10 عدد نبوده است. این خانه های از قدیمی تری ها در دنیا هستند.

یکی از زیباترین مشخصات این مکان، اسباب و اثاثیه سنگی داخل خانه ها است که از آن موقع تا کنون دست نخورده باقی مانده اند؛ وسایلی مانند کمد لباس، قفسه، جایگاه و تخت خواب که تماماً از سنگ ساخته شده اند. علاوه بر این اثاثیه سنگی، مردم این ناحیه با استفاده از سنگ، استخوان و سنگ های قیمتی، ابزار آلات، ظروف خاص و زیورآلاتی ساخته اند که در نوع خود بسیار دیدنی و بی نظیر هستند.

تپه هووار (Knap of Howar)

  • قدمت: 3700 سال پیش از میلاد
  • مکان: اسکاتلند
  • شرایط کنونی: خرابه

خانه ای که روی تپه هووار ساخته شده، قدیمی ترین خانه سنگی در شمال اروپا است که بقایای آن از 3700 الی 3500 سال پیش از میلاد تا کنون باقی مانده است. کل خانه متشکل از دو خانه مجزا است که از طریق یک راهرو باریک به یکدیگر متصل شده اند. خانه عظیم تر قدیمی تر است و به نظر می رسد محل زندگی ساکنین بوده. خانه کوچک تر مدتی بعد از خانه عظیم تر ساخته شده و از آن به عنوان انباری استفاده می شده است.

به نظر می رسد پس از مدتی راهرو بین دو خانه توسط ساکنین مسدود شده و انباری بدون استفاده مانده است. با این حال خانه اصلی همچنان بعد از مسدود شدن پل ارتباطی بین دو خانه سالم باقی مانده و ساکنین آن 900 سال نسل اندر نسل در آن زندگی نموده اند.

خیروکیتا (choirokoitia)

  • قدمت: 7000 سال قبل از میلاد مسیح
  • مکان: جمهوری قبرس
  • شرایط کنونی: خرابه

خیروکیتا یکی دیگر از قدیمی ترین خانه های دنیا است. قدمت این بنا که در جزیره قبرس بنا شده، به عصر حجر برمی شود. خرابه ها شامل مجموعه ای از خانه های دایره ای شکل هستند که به نظر می رسد انسان ها 7000 سال پیش از میلاد در آن ها سکونت گزیده اند. برای ساخت این خانه ها علاوه بر سنگ، از خشت خام نیز استفاده شده است و باستان شناسان به این نتیجه رسیده اند که سقف خانه ها کاملاً مسطح بوده. علاوه بر خانه و بقایای اجساد انسانی، آتشدان، آسیاب های دستی و چندین نوع وسیله مربوط به فرهنگ مردم ناحیه نیز در این مجموعه یافت شده است.

خانه هوویک (Howick House)

  • قدمت: 7800 سال پیش از میلاد
  • مکان: انگلیس
  • شرایط کنونی: خرابه

تا قبل از کشف خانه star carr که در ادامه به آن اشاره می کنیم، خانه هوویک قدیمی ترین خانه شناخته شده روی این کره خاکی بود. علاوه بر خود خانه 5 عدد گور مربوط به عصر برنز نیز در این ناحیه یافت شده اند. به نظر می رسد آب و هوای خوب و فراوانی حیوانات گیاه خوار، انسان های عصر حجری را به این ناحیه کشانده تا بتوانند بدون جا به جا شدن در کل طول سال در آن جا زندگی نمایند.

خانه استار کار (star carr)

  • قدمت: 8500 سال پیش از میلاد
  • مکان: انگلستان
  • شرایط کنونی: خرابه

خانه star carr نه تنها قدیمی ترین خانه در انگلستان، بلکه قدیمی ترین خانه کشف شده در سراسر کره زمین و دنیا است. همچنین باستان شناسان در این خانه یک وسیله چوبی پیدا نموده اند که به نظر می رسد قدیمی ترین مدل های نجاری را در پس انحناهای خود داشته باشد. به نظر می رسد این محل مکان بسیار مناسبی برای شکار حیوانات بوده است که امروزه با جدا شدن بریتانیا از قاره اروپا، این نواحی به جزایری متعلق به بریتانیا تبدیل شده اند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 30 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1117

به "قدیمی ترین خانه های دنیا در کجا قرار دارند و زندگی در آن ها چگونه بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین خانه های دنیا در کجا قرار دارند و زندگی در آن ها چگونه بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید