لزوم توجه وزارت علوم به شغل و کارآفرینی دانشجویان، معرفی دستاوردهای انجمن علوم زیستی واحد علوم و تحقیقات

به گزارش آناسی، رئیس انجمن علمی دانشجویی علوم زیستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: ارتباط انجمن های علمی با صنایع به رونق کسب و کار نوآورانه یاری می نماید.

لزوم توجه وزارت علوم به شغل و کارآفرینی دانشجویان، معرفی دستاوردهای انجمن علوم زیستی واحد علوم و تحقیقات

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، فراوری علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می گردد که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ یکی از تشکل هایی که می تواند به موضوع فراوری علم ورود جدی پیدا کند، انجمن های علمی دانشجویی است که فعالیت آن ها کمتر رسانه ای می گردد.

با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پیشگیری از پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در صندلی حقیقی آن، خبرگزاری خبرنگاران را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله مصاحبههایی پای صحبت رؤسای دانشگاه، اساتید، نخبگان و دانشجویان بنشیند و با ارائه راه چارههایی به مسائل و چالش های انجمن های علمی در دانشگاه ها بپردازد.

در این مصاحبه میزبان شادمان ذاکری نسب، رئیس انجمن دانشجویی علوم زیستی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات هستیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید.

نقش بسیار مؤثر انجمن های علمی در فراوری علم/ بی خبری انجمن های علمی از فعالیت های پژوهشی دیگر مراکز دانشگاهی

دانشگاه آزاد اسلامی دستاوردهای خوبی در فراوری علم داشته است

خبرنگاران: فراوری علم یکی از موضوع های مهمی است که رهبر انقلاب در دیدارهای دانشگاهیان نسبت به آن تأکید دارند. دانشجو و استاد چگونه می توانند به فراوری علم یاری نمایند؟

ذاکری نسب: دانشگاهیان با ورود به علوم به روز جهان و تحقیق و پژوهش درباره مسائل علمی مختلف می توانند در فراوری علم نقش مؤثری داشته باشند؛ دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه پیشرفت ها و دستاوردهای بسیار خوبی داشته است که می تواند این دانشگاه را در راستا دانشگاه حل مسئله و فناورانه یاری کند.

خبرنگاران: انجمن های علمی دانشجویی چه نقشی در پیشرفت علمی کشور دارند؟

ذاکری نسب: دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف به خصوص دوره کارشناسی، به دلیل اینکه در ابتدای راهِ کسب علم در دانشگاه ها هستند و فرصت بسیاری برای پیشرفت دارند، احتیاج به بستری مناسب و پشتیبان برای انجام فعالیت های خود دارند که این فعالیت ها می تواند در قالب کارهای تحقیقاتی، پژوهشی، جمع آوری مطالب و ایجاد شغل و کارآفرینی در انجمن های علمی باشد.

همچنین دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز با ارائه ایده های خلاق و تحقیق در زمینه های مختلف رشته خود می توانند در ارتقای بار علمی دانشگاه سهیم باشند. انجمن های علمی و مراکز رشد و نوآوری به خوبی می توانند این ایده ها را شناسایی نموده و شرایط مناسب پیشرفت علمی را فراهم نمایند.

لزوم اهمیت دادن وزارت علوم به شغل و کارآفرینی دانشجویان

خبرنگاران: رویکرد وزارت علوم را در مورد حمایت کردن از انجمن های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می کنید؟

ذاکری نسب: وزارت علوم با در نظر دریافت سرفصل هایی در مورد ایجاد شغل و کارآفرینی برای رشته های مختلف باید نقش مهم و سازنده ای را برای آینده دانشجویان ایجاد کند و همچنین با امکان ایجاد این راستا، انجمن ها می توانند در جهت پویایی و اثرگذاری بیشتر گام بردارند. انجمن های علمی دانشجویی وابسته به دانشگاه هستند و برای پیشرفت خود بیش از پیش به حمایت مسئولان و اساتید دانشگاه ها احتیاج دارند و اگر این حمایت ها نباشد، انجمن ها پیشرفتی نخواهد داشت.

ارتباط انجمن های علمی با صنایع به رونق کسب و کار نوآورانه یاری می نماید

خبرنگاران: چه راه چارهی برای تقویت انجمن های علمی در دانشگاه ها وجود دارد؟

ذاکری نسب: انجمن های علمی با توجه به نامی که دارند، باید در زمینه علمی در هر رشته ای فعالیت نمایند و این فعالیت ها احتیاجمند پشتیبانی اساتید دانشگاه هاست که با هدایت و تجربه خود می توانند موجب پیشرفت انجمن ها شوند؛ همچنین یاری های اقتصادی یک دانشگاه و حمایت آن می تواند برای دانشجویان شرایطی را فراهم کند که بتوانند در زمینه رشته خود علاوه بر انجام فعالیت های علمی، فعالیت های شغلی را نیز یاد بگیرند و به کار ببندند.

ارتباط انجمن های علمی با صنایع مختلف به رونق کسب و کار نوآورانه یاری می نماید و موجب می گردد که دانشجویان به سمت کارآفرینی سوق پیدا نمایند و در جهت ایجاد دانشگاه فناورانه و حل مسئله گام بردارند.

لزوم آگاه شدن انجمن های علمی از علوم روز جهان

خبرنگاران: برای اینکه انجمن های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه ها و سمینارهای آموزشی به فراوری علم و حل مسائل کشور به وسیله علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

ذاکری نسب: انجمن های علمی در جهت فراوری علم علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی، باید از علوم روز جهان آگاه باشند و در این زمینه تحقیق نمایند. اگر هر دانشجو بتواند در زمینه مسائل مرتبط با رشته خود پیشنهاد و راه چاره هایی برای پیشرفت کشور ارائه دهد، در نتیجه نه تنها برای دانشگاه بلکه برای کشور خود نیز مفید خواهد بود.

معرفی دستاوردهای انجمن علوم زیستی واحد علوم و تحقیقات

خبرنگاران: درباره انجمن علمی علوم زیستی واحد علوم و تحقیقات شرح دهید. از ابتدای شکل گیری این انجمن تا به امروز چه فعالیت هایی اجرا شده است؟

ذاکری نسب: انجمن علوم زیستی با پیشنهاد دانشجویان علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تشکیل شد. با توجه به اینکه دانشجویان رشته زیست شناسی با گرایش های مختلف بسیار علاقه مند به فعالیت در حوزه های مربوط به رشته خود بودند، بنده تمایل پیدا کردم که انجمنی در مورد این رشته تشکیل گردد تا اساتید و دانشجویان در کنار یکدیگر بتوانند پیشرفت علمی داشته باشند.

با توجه به نام انتخاب شده برای این انجمن، تمامی گرایش های زیست شناسی می توانند در آن فعالیت نمایند. این انجمن 6 ماه است که فعالیت خود را شروع نموده و در این مدت اقدامات مختلفی را ارائه نموده است.

از جمله اقدامات این انجمن نوپا می توان به برگزاری جلسات هفتگی میان اعضای هیئت مدیره انجمن، طرح گزارش، بحث و مصاحبه و ارائه راه چاره و پیشنهاد برای پیشرفت انجمن، برگزاری جلسات ماهانه با حضور دانشجویان و نمایندگان گرایش های زیست شناسی برای استفاده از نظرات و پیشنهادهای خبرنگارانن، ایجاد کانال های خبری-علمی در زمینه رشته زیست شناسی برای اطلاع از یافته های جدید علمی در این زمینه، ترجمه مقالات به روز به خصوص مقالات مرتبط با کویید-19 توسط دانشجویان فعال این انجمن و نشر آن ها در فضای مجازی و ترجمه سه کتاب مرتبط با رشته زیست شناسی با همکاری دانشجویان این انجمن که در حال تکمیل شدن است، اشاره نمود.

انجمن علوم زیستی به عنوان یک نهاد ترویجی دانشجویی، رابط ستاد نانو و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است. فعالیت هایی که این انجمن در این راسته داشته شامل ترویج مسابقه ملی سالانه کشوری، برگزاری بیش از 15 کارگاه آنلاین در دوره قرنطینه خانگی کرونا در زمینه ارتباط نانو و زیست شناسی و ارتباط نانو با دیگر رشته ها و معرفی محصولات نانویی به دانشجویان بوده و هدف از این ارتباط، آشنایی دانشجویان و اساتید با این صنعت مهم کشوری است.

برای برگزاری کارگاه، همایش، دوره های آموزشی و ایجاد کارآفرینی در زمینه رشته زیست شناسی برای دانشجویان بعد از بازگشایی دانشگاه ها برنامه هایی تدارک دیده ایم که اعلام خواهیم کرد.

4118/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1122

به "لزوم توجه وزارت علوم به شغل و کارآفرینی دانشجویان، معرفی دستاوردهای انجمن علوم زیستی واحد علوم و تحقیقات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه وزارت علوم به شغل و کارآفرینی دانشجویان، معرفی دستاوردهای انجمن علوم زیستی واحد علوم و تحقیقات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید