معرفی خانه ارغوان روستای تاریخی درسجین زنجان

به گزارش آناسی، ساعتی مانده به غروب؛ بوی کاهگل نم دار کوچه ها را پر می نماید، پنجره ها رو به میدانگاه روستا باز است و گلدان ها روی ایوان برای شب ناز می نمایند. نگاهی در قاب پنجره همه را همراهی می نماید؛ نگاه زنی که سال های عمرش را میان این کاه و گل گذرانده و حالا بر لب پنجره خانه اش، لبخندزنان نظاره گر گذر زندگی روستایش است؛ صورتش پرخط اما نگاهش برق دارد.

معرفی خانه ارغوان روستای تاریخی درسجین زنجان

اقامت در درسجین در 15 کیلومتری ابهر، یکی از روستاهای هدف گردشگری استان زنجان آسان است. درسجین که این اواخر بازسازی و بازسازی شده، در ذهنش خاطراتی از پیش از اسلام دارد و چهار طایفه ای که بزرگانش اداره آن را برعهده داشته اند.

بیشتر خانه های درسجین یک یا دو طبقه هستند، با وجود پیچ و خم کوچه ها و معماری خاصش، امکان گشت و گذار مخصوصا برای کم توانان در این روستا فراهم است. سفر به درسجین تجربه متفاوتی از هم صحبتی با مردم ترک تباری است که زبان بختیاری دارند و با گویش دودانگه حرف ها را از دلشان بر زبان می آورند. هوای خنک روستا در تابستان مدیون حضور چشمه و رودخانه و منابع زیرزمینی آب شیرین این منطقه است اما پاییز و زمستان سرد و بهار معتدل، شرایط آب و هوایی فصلی روستاست.مزارع گندم و جو اطراف روستا سخاوتمندانه دست باز نموده اند و در کنار محصولات باغ های انگور، بادام و گردو، سفره اهالی روستا را پربرکت می نمایند.

خانه های روستا برای اقامت در درسجین آماده شده اند. یکی از این خانه ها خانه ارغوان با دیوارهای کاهگلی کرم رنگ و نرده های آبی در دو طبقه میزبان حضور هر گردشگری است. در ورودی چوبی است و به حیاطی باز می گردد پر از حس یک آشنایی ساده اما صمیمی.

بوی چای روی آتش زغالی در حیاط خانه ارغوان ناخودآگاه به سمت خودش می کشاندت. روی تخت چوبی که می نشینی، نگاهت به معماری خانه روشن می گردد؛ ساده، ساده، ساده اما پر از زندگی...

بعد از پذیرایی با چای به استراحتگاه هدایت می شوی. اتاق کوچکی که برق دارد و هنوز با تیرک های چوبی پابرجاست. همه چیز مرتب چیده شده و خوش سلیقه. پا به اتاق که می گذاری، قدمت روی چشم جاجیم و فرش دستبافت هنرمندانه اهالی روستاست. برای سوغات از هنر دست اهالی روستا غافل نشوید، فرش و جاجیم یا دستبندهایی چوبی که با سکه ای فلزی تزئین شده اند و زینت گردن و دستان زنان درسجین، هستند، کوچک اما ماندگارند...

برای رزرو آنلاین مرکز خدمات اقامتی و پذیرایی روستامانی ارغوان یا خانه ارغوان می توانید با سرویس رزرو آنلاین مکانچی تماس بگیرید.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2300

به "معرفی خانه ارغوان روستای تاریخی درسجین زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خانه ارغوان روستای تاریخی درسجین زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید