مغذی ها و مغزی ها

به گزارش آناسی، چه قدر در انتخاب غذای خود دقیق هستید؟ آیا تا به امروز به تاثیر رژیم غذایی بر سلامت جسم و روان خود فکر کرد ه اید؟ با وجود اینکه بسیاری از اشخاص از تاثیر رژیم غذایی بر کاهش و افزایش وزن و ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیگر بیماری ها آگاهی دارند اما کمتر کسی می داند که تغذیه بر عملکرد مغز هم موثر است. پژوهش های اخیر نشان می دهد که

مغذی ها و مغزی ها

مغذی ها و مغزی ها

چه قدر در انتخاب غذای خود دقیق هستید؟ آیا تا به امروز به تاثیر رژیم غذایی بر سلامت جسم و روان خود فکر کرد ه اید؟ با وجود اینکه بسیاری از اشخاص از تاثیر رژیم غذایی بر کاهش و افزایش وزن و ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیگر بیماری ها آگاهی دارند اما کمتر کسی می داند که تغذیه بر عملکرد مغز هم موثر است. پژوهش های اخیر نشان می دهد که اشخاص با انتخاب غذای خود بر فعالیت انتقال دهنده های عصبی مغز تاثیر می گذارند. این مواد شیمیایی حامل پیغام هایی هستند که موجب تغییر خلق و خو و توانایی تفکر افراد می شوند. سرتونین یکی از این انتقال دهنده های عصبی است که در واقع داروی ضدافسردگی طبیعی بدن محسوب می گردد. کلسیستوکینین هم انتقال دهنده عصبی دیگری است که حافظه را تقویت می نماید. در واقع تغذیه مناسب موجب بهبود حافظه، حفظ هوشیاری در طول روز و کاهش اضطراب می گردد. ما هم در این مقاله به آنالیز تاثیر رژیم غذایی بر خستگی فکر، هوشیاری مغز، حفظ محفوظات و بهبود خلق و خو می پردازیم.

برطرف خستگی های فکری

تصور کنید در موقعیتی قرار دارید که خستگی فکرتان موجب نداشتن تمرکز برای انجام فعالیت های روزمره شده است. در این مواقع، شکر طبیعی به اسم تقویت نماینده فکر عمل می نماید زیرا موجب افزایش قندخون می گردد. گلوکز موجود در انگور، پرتقال و ذرت نوعی شکر طبیعی است که بسیار سریع عمل می نماید و در عرض دو دقیقه قندخون شما را بالا می برد، در حالی که فروکتوز موجود در بسیاری میوه ها و سبزی ها کند عمل می نماید و 25 دقیقه طول می کشد تا قندخون شما افزایش یابد.

پروتئین، عامل افزایش تحمل

اگر تا به امروز در سیمنارهایی با زمان طولانی شرکت نموده باشید، می دانید که شرکت در این گونه مراسم به هوشیاری مغز و تحمل و شکیبایی احتیاج دارد. مصرف مواد غذایی شامل ماهی، لوبیا، گوشت، ماست، پنیر، شیر و تخم مرغ که برترین منبع پروتئین، هستند، می تواند موجب افزایش هوشیاری مغز و شکیبایی اشخاص گردد. پروتئین موجب ایجاد نوراپینفرین و دوپامین، انتقال دهنده های عصبی می گردد که به حفظ مطالب یاری می نماید.

گفته می گردد که هوشیاری اشخاص حدود دو ساعت پس از صرف ناهار کم می گردد و هر قدر بیشتر غذا بخورید، بیشتر احساس خواب آلودگی می کنید. اگر احتیاج شدید به هوشیاری کامل دارید، بهتر است ناهار را فراموش کنید. در این مواقع میان وعده هم می تواند مفید باشد. چنانچه میان وعده روز برای شما مفید نبود، می توانید تن ماهی، سالاد و تخم مرغ را که پروتئین هایی با هضم آسان هستند، انتخاب کنید.

به طور کلی افزایش مصرف پروتئین و کاهش مصرف کربوهیدرات مانند ماکارونی و سیب زمینی سرخ نموده از رژیم غذایی به افزایش هوشیاری و کاهش احساس خواب آلودگی پس از صرف ناهار یاری می نماید.

یادآوری محفوظات با میوه های مغزدار

می دانید که یادآوری سریع مطالب و فقدان فراموشی نکات مهم در هنگام سخنرانی، به ویژه در محیط کار یک امتیاز عظیم محسوب می گردد.

کلسیستوکینین، انتقال دهنده عصبی است که با ترشح تریپتوفان و اسید آمینه دیگری به نام فنیلانانین موجب بهبود حافظه می گردد. گرچه زمان در تاثیر بهینه کلسیستوکینین نقش اساسی دارد. مطالب سخنرانی خود را پیش از خوردن غذا مرور کنید. بلافاصله پس از به خاطر سپردن مطالب برای یک وعده، از شیر، میوه های مغزدار و برنج که حاوی مواد ترشح نماینده کلیستوکینین هستند و به شما یاری می نمایند تا آنچه را آموخته اید به خاطر بسپارید، مصرف کنید.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1914

به "مغذی ها و مغزی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغذی ها و مغزی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید