نگاهی به تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل

به گزارش آناسی، شاتل اولین بار در بهمن ماه 1400، از رونمایی کرد. شاتل می خواست فیبر نوری را از شهرهای قم و بعد تهران شروع کرد ولی پیروز به انجام این کار نشد و پورت های بسیار کمی توانست راه اندازی و به مشتریان بدهد.

نگاهی به تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل

اکنون در اردیبهشت ماه 1401 اعلام شد شاتل یکی از 9 اپراتوری است که در وزارت ارتباطات شرکت خواهد نمود و متولی ارائه پورت FTTH به شهروندان قزوینی شده است.

وزارت ارتباطات با جدیت پروژه توسعه فیبر نوری را دنبال می نماید و فعلا با 9 اپراتور برای توسعه اینترنت FTTH پرسرعت 50 مگابیت تا 1 گیگابیت تفاهم نامه امضا نموده است. هرچند شرکت های اپراتوری بزرگی مانند مخابرات، همراه اول و ایرانسل هنوز به این پروژه ورود نکردند یا اینکه شهرهای پرجمعیت کشور مانند تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز، شیراز و … متولی فیبرنوری ندارند ولی رگولاتوری می گوید همین 9 اپراتور متعهد شدند طی یک سال نزدیک به 8 میلیون و 500 پورت فیبرنوری ارائه بدهند.

به همین بهانه، در این مقاله می خواهیم سراغ تعرفه های اینترنت فیبرنوری شاتل برویم و آن ها را مورد آنالیز قرار دهیم.

شاتل موبایل مدتی است که خود را فعال نموده است و حتی در آن پیش ثبت نام اینترنت بر بستر فیبرنوری (FTTH) را پیش می برد.

در این صفحه عنوان شده است که شاتل سرویس FTTH با سرعت 50 تا 100 مگابیت با حداکثر کیفیت ارائه می نماید. شاتل می گوید در اینترنت فیبرنوری، یک فیلم 2 گیگابایتی در مدت زمانی 20 ثانیه دانلود می گردد ولی با اینترنت +ADSL2 این فیلم طی 30 روز و با فناوری اینترنت VDSL در مدت 5 دقیقه دانلود خواهد شد.

شاتل تاکید دارد برای دریافت سرویس اینترنت فیبر نوری باید یک مودم ONT تهیه نموده باشید و احتیاجی به خط تلفن ثابت مسی نیست. این شرکت روی همان مودم ONT یک خط تلفن ثابت به مشتری خواهد داد و دیگر احتیاجی به خط تلفن ثابت هم برای خانه یا محل کار ندارند.

تعرفه های اینترنت فیبر نوری شاتل

پیش از اینکه سراغ تعرفه های اینترنت فیبر نوری شاتل برویم؛ باید این نکته را یادآوری کنیم که معمولا شرکت های سرویس دهنده اینترنت، یک تعرفه ثابت و استاندارد و تعیین در سایت خود دارند ولی در هر استان و منطقه و براساس اولویت ها یا هزینه ها و معیارهای دیگر، تعرفه ها و بسته های اینترنت متفاوتی ارائه می دهند.

مثلا، ممکن است تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل در شهر قم با شهر قزوین متفاوت باشد و مشتریان، بسته های با حجم های مختلفی دریافت نمایند. چنانچه اکنون اینترنت فیبرنوری مخابرات در استان ها و شهرهای مختلف با تعرفه های کاملا متفاوتی ارائه می گردد که با تعرفه درج شده در سایت شرکت مخابرات فرق دارد.

همین طور، در اینترنت فیبر نوری بحث کابل کشی و نصب و راه اندازی بسیار جدی است. بعضی شرکت ها این کار را به صورت رایگان انجام می دهند و بعضی شرکت های دیگر مانند صبانت برای هر سرویس، فارغ از بسته و حجم و زمان قرارداد، 100 هزار تومان هزینه می گیرند و شرکتی مانند مخابرات، براساس بسته و سرویس و مدت قرارداد مشتری، نصب و راه اندازی رایگان یا با هزینه را در هر استان دنبال می نماید.

بنابراین، در این تعرفه ها هم درصدی تغییر را انتظار داشته باشید و هم اینکه بحث هزینه نصب و راه اندازی و البته هزینه خرید مودم ONT را خواهید داشت.

شاتل بسته های اینترنت FTTH را در دو مدل پرحجم و کم حجم ارائه نموده است. در اینترنت فیبر نوری معمولا کاربران هوادار بسته های پرحجم هستند؛ چون به طور طبیعی مصرف اینترنت بالا است ولی شاتل برای کاربران خانکی با مصرف کم ماهیانه مثلا 5 گیگابایت در ماه نیز بسته هایی ارائه نموده است:

سرویس های پرحجم فیبر نوری شاتل

بسته های اینترنت Fair یا پرحجم سرویس FTTH شاتل از یک ماهه 100 گیگابایت ترافیک بین الملل آغاز شده و به بسته 1200 گیگابایت یک ساله ختم می شوند.

بسته یک ماهه 100 گیگابایت قیمت 150 هزار تومان خورده است ولی با 30 درصد تخفیف 105 هزار تومان ارائه می گردد.

بسته سه ماهه 300 گیگابایت قیمت 450 هزار تومان است ولی با 40 درصد تخفیف می گردد 270 هزار تومان.

بسته شش ماهه 600 گیگابایت به قیمت 900 هزار تومان است که با 40 درصد تخفیف به قیمت 540 هزار تومان عرضه می گردد.

بسته یک ساله اینترنت FTTH شاتل نیز با 1200 گیگابایت حجم قیمت 1/800/000 تومان دارد ولی با 50 درصد تخفیف به قیمت 900 هزار تومان فروخته می گردد.

شاتل برخلاف بعضی شرکت های دیگری که سرویس FTTH می دهند؛ بسته های با حجم بالایی ارائه نموده است. مثلا بسته 6 ماهه این شرکت با 600 گیگابایت حجم که تقریبا می گردد ماهی 100 گیگابایت برای بسیاری از کاربران مناسب خواهد بود. همین طور، بسته یک ساله با 1200 گیگابایت حجم، معمولا احتیاج به خرید حجم کمتری در صورت اتمام حجم بسته اصلی را احتیاج دارد.

فعلا شاتل برای تشویق کاربران و مشتریان به خرید سرویس های اینترنت فیبرنوری خود، تخفیف های با درصد بالایی در نظر گرفته است که هزینه این سرویس اینترنت را منطقی تر می نماید.

سرویس های کم حجم فیبر نوری شاتل

شاتل برای کاربران کم مصرفی که دوست دارند از سرعت اینترنت فیبرنوری لذت ببرند نیز بسته های کم مصرف با هزینه پایین ارائه نموده است.

بسته یک ماهه اینترنت FTTH شاتل با 5 گیگابایت اینترنت بین الملل به قیمت 40 هزار تومان ارائه می گردد و با تخفیف 30 درصد به قیمت 28 هزار تومان خواهد بود.

بسته سه ماهه شاتل با 10 گیگابایت حجم قیمتی 110 هزار تومان دارد و در طرح تخفیفی این شرکت با 40 درصد تخفیف به قیمت 66 هزار تومان ارائه می گردد.

بسته شش ماهه فیبرنوری شاتل نیز 20 گیگابایت حجم دارد که در ابتدا قیمتی 200 هزار تومانی داشته و بعد با تخفیف 40 درصد 120 هزار تومان است.

بسته یک ساله 40 گیگابایت FTTH شاتل نیز 360 هزار تومان است و با 50 درصد تخفیف می گردد 180 هزار تومان.

بعید است بسته های کم حجم اینترنت فیبرنوری شاتل مورد استقبال قرار بگیرند چون در اینترنتی با سرعت 50 تا 100 مگابیت که قطعا تا 200 مگابیت نیز افزایش پیدا می نماید؛ بسته های 5 گیگابایت و 10 گیگابایت و حتی 40 گیگابایت ماهیانه اصلا کافی نیستند. شاید شاتل به دستور رگولاتوری یا برای کاربرانی که صرفا می خواهند اینترنت FTTH بگیرند ولی حجم مصرفی بالایی ندارند؛ این بسته ها را ارائه نموده است.

هزینه اینترنت فیبرنوری شاتل

احتمالا، با مشاهده قیمت بسته های اینترنت فیبر نوری شاتل، متوجه شدید که بسیار گران تر از بسته های اینترنت ADSL و VDSL این شرکت هستند. واقعیت این است که فعلا هزینه اینترنت فیبرنوری بالا است و شرکت های دیگر هم بسته های اینترنت با قیمت مشاهده ارائه می نمایند.

اما کم کم و با رواج این سرویس اینترنت و ایجاد یک بازار رقابتی و کوشش مشتریان برای مصرف بیشتر، قیمت بسته های اینترنت FTTH کاهش پیدا خواهد نمود. ضمن اینکه معمولا شاتل جشنواره های متنوعی در طول سال برگزار نموده و اجازه می دهد کاربران، اینترنت ثابت با قیمت های مناسب تری خریداری نمایند.

هر کدام از بسته های بالا را انتخاب کنید؛ باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز محاسبه کنید. همین طور، قیمت یک مودم ONT معمولا بین 600 هزار تومان تا 1 میلیون تومان برای یک مدل رده میانه است و هزینه نصب هم 50 تا 100 هزار تومان می گردد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2191

به "نگاهی به تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل" امتیاز دهید

11 کاربر به "نگاهی به تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل" امتیاز داده اند | 3.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید