نیاز بیش از پیش نظام سلامت به همکاری تشکل های مردم نهاد حوزه سلامت در مدیریت حوادث و بلایا

به گزارش آناسی، مدیرکل امور موسسات خیریه و خیّرین سلامت وزارت بهداشت، به مناسبت سومین روز از هفته سلامت تحت عنوان نقش مردم، مسئولین و سمن ها در مدیریت حوادث و بلایا، گفت: نظام سلامت بیش از پیش به همکاری تشکل های مردم نهاد در مدیریت حوادث و بلایا نیاز دارد.

نیاز بیش از پیش نظام سلامت به همکاری تشکل های مردم نهاد حوزه سلامت در مدیریت حوادث و بلایا

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محمد جواد حیدری پورمدیرکل امور موسسات خیریه و خیّرین سلامت وزارت بهداشت، مدیرکل امور موسسات خیریه و خیّرین سلامت وزارت بهداشت، به مناسبت سومین روز از هفته سلامت تحت عنوان نقش مردم، مسئولین و سمن ها در مدیریت حوادث و بلایا، گفت: نظام سلامت بیش از پیش به همکاری تشکل های مردم نهاد در مدیریت حوادث و بلایا نیاز دارد.

وی با بیان این مطلب افزود: بحران حادثه ای است که به طور طبیعی یا به طور ناگهانی از طریق انسان رخ می دهد و الگوی زندگی افراد جامعه را مختل کرده و جان انسان ها را به خطر می اندازد و صدمات متعددی در سطح مالی، اجتماعی و روانی به بار می آورد که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری است.

وی افزود: امروزه کاهش خطر بلایا مستلزم مشارکت همه جامعه، توانمندسازی و توجه ویژه به مردم و مشارکت همه اقشار به ویژه اقشارآسیب پذیر و فقیر جامعه است. در این رویکرد جامعه محور به فرهنگ، آداب و رسوم و سنن جامعه توجه شده و برنامه ریزی برای آمادگی و مواجهه با حوادث و بحران ها با توجه به زمینه های اجتماعی، مالی، فرهنگی، قومی، جغرافیایی، مذهبی و مخصوصا بهداشتی انجام می شود.

ایران جزو 20 کشور بلاخیز دنیا

مدیر کل امور موسسات خیریه و خیّرین سلامت وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه ایران جزو 20 کشور بلاخیز دنیا محسوب می شود، افزایش آگاهی عموم در جامعه گام مثبتی در جهت مدیریت هرچه بهتر بلایا و کاهش خسارت های جانی و مالی می تواند باشد. کاهش خسارت های ناشی از حوادث و بلایا در چنین کشوری نیازمند همکاری تمام ارگان های دولتی و غیردولتی با یگدیگر است، چراکه دولت به تنهایی توانایی کنترل آسیب هایی در این وسعت و نیز آموزش های همگانی و عمومی در سطح جامعه را ندارد.

حیدری پور گفت: از آنجایی مشارکت های مردمی در قالب تشکل های مردم نهاد، همواره نقش موثری در کاهش آثار زیان بار بلایای طبیعی، نظیر سیل و زلزله داشته است، ﻧﻈﺎﻡ ﺳﻼﻣﺖ نیز به عنوان ﻣﺘﻮﻟی ﺍﺻﻠی ﺗأﻣﻴﻦ، ﺣﻔﻆ ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺗﻮﺟﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺍی ﺑﻪ پیشگیری ﻭ ﺁﻣﺎﺩگی ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ حوادث و بلایا و همه گیری بیماری ها با ﺗأﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮﺭی تشکل های مردم نهاد سلامت محور داشته و با توجه به اینکه این تشکل ها ظرفیت های بسیار بالایی در سطح جامعه دارند، ضرورت دارد از این ظرفیت ها در راستای افزایش آمادگی جامعه در برابر بحران های مربوط به سلامت، آموزش به مردم و نیز استفاده از توان و امکانات آنان در زمان استفاده شود.

وی گفت: تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه سلامت به عنوان کانال ارتباطی بین جامعه بیماران و دولت در حوزه مدیریت سوانح و بلایا دارای ظرفیت های متعددی در ابعاد مختلف هستند. در بعد بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی، مهمترین ظرفیت آن ها در ارتباط با سازماندهی مشارکت مردمی است. همچنین این تشکل ها در راستای مدیریت بحران هم پیش از بحران و هم پس از آن می توانند نقش اساسی ایفا کنند.

حیدری پور خاطر نشان کرد: تشکل خیرینهای مردم نهاد حوزه سلامت طی سال های اخیر در بحران های مختلف کشور از جمله زلزله کرمانشاه، سیل گلستان، سیل خوزستان، همه گیری بیماری کووید 19 و ... تجربه ارزشمندی از همکاری و تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتند؛ لذا شایسته است به مناسبت سومین روز از هفته سلامت که به نام نقش مردم، مسئولین، سمن ها در مدیریت حوادث و بلایا نامگذاری شده است و نیز به یمن تقارن آن با روز دنیای صلیب سرخ که متولی اصلی مدیریت سوانح و بالایا در کشور است، همچون گذشته و حتی بیشتر از آن در بهبود سلامت مردم از طریق مدیریت سوانح و بلایا نقش آفرینی کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2185

به "نیاز بیش از پیش نظام سلامت به همکاری تشکل های مردم نهاد حوزه سلامت در مدیریت حوادث و بلایا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیاز بیش از پیش نظام سلامت به همکاری تشکل های مردم نهاد حوزه سلامت در مدیریت حوادث و بلایا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید