هرآنچه که باید در خصوص تراشه اسنپدراگون 865 بدانید

به گزارش آناسی، دو روز قبل کوالکام از تراشه پرچم دار اسنپدراگون 865 رونمایی کرد و حالا به لطف انتشار جزییات آن، با خیال راحت می توانیم به ویژگی های این تراشه قدرتمند بپردازیم که قرار است در نسل جدید شمار زیادی از پرچم داران اندرویدی قرار بگیرد. به گفته کوالکام، اسنپدراگون 865 در زمینه هایی مانند عملکرد، هوش مصنوعی، عکاسی و گیمینگ نسبت به نسل قبلی بهبودهای قابل توجهی را به ارمغان می آورد.

هرآنچه که باید در خصوص تراشه اسنپدراگون 865 بدانید

ارتباطات و عملکرد اسنپدراگون 865

مشخصا، فناوری 5G در مرکز توجه کوالکام قرار گرفته است. با توجه به اینکه این تراشه از مودم X55 بهره می برد و مودم مذکور چند ماه قبل معرفی گردیده، نکات جدیدی در خصوص این مودم نمی توان عنوان نمود. برای یادآوری، باید بگوییم که این مودم نسبت به نسل قبلی یعنی X50 امکانات بهتری ارائه می دهد و مثلا حداکثر سرعت دانلود از 5 گیگابیت بر ثانیه به 7 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. از این مهم تر، مودم مذکور به خصوص در بین فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز از فرکانس های متنوع تری پشتیبانی می نماید که چنین موضوعی برای بهره گیری از شبکه های 5G اهمیت زیادی دارد.

چنین ویژگی هایی برای تراشه اسنپدراگون 865 بسیار حائز اهمیت هستند زیرا این تراشه فاقد هرگونه مودم یکپارچه ای است و در عوض برای اینترنت موبایل کاملا به مودم X55 وابستگی دارد. همین موضوع تفاوت مهم اسنپدراگون 865 با مدل قبلی خود محسوب می گردد که سال گذشته با مودم یکپارچه LTE به نام X24 معرفی گردید. به همین خاطر شرکت هایی که علاقه ای به ارائه فناوری 5G نداشتند، می توانستند تراشه مذکور را به تنهایی تعبیه نمایند تا گوشی موردنظر بدون هیچ مسئله ای از اینترنت 4G بهره ببرد. اما حالا با اسنپدراگون 865، شرکت ها به اجبار باید پشتیبانی از اینترنت 5G را برای کاربران خود ارائه نمایند.

در رابطه با عملکرد هم شاهد بهبودهای قابل توجهی هستیم. پردازنده جدید Kryo 585 حدود 25 درصد سریع تر از نسل قبلی است و در رابطه با پردازنده گرافیکی Adreno 650 هم شاهد 25 درصد بهبود در عملکرد هستیم. البته باید خاطرنشان کنیم که اسنپدراگون 855 اولین تراشه 7 نانومتری کوالکام بود و به همین خاطر 40 درصد سریع تر از اسنپدراگون 845 محسوب می گردد. از آنجایی که فرایند ساخت این تراشه جدید تفاوت چندانی با نسل قبلی خود ندارد، افزایش 25 درصدی سرعت روی هم رفته رقم بسیار قابل توجهی به حساب می آید.

قابلیت های مربوط به دوربین

یکی دیگر از حوزه هایی که کوالکام برای توسعه اسنپدراگون 865 به آن توجه نشان داده، مربوط به دوربین است. مطابق انتظار، ISP (پردازشگر سیگنال تصویر) جدید به نام Spectra 480 مورد استفاده قرار گرفته. این پردازشگر از سرعت 2 گیگاپیکسل در ثانیه پشتیبانی می نماید و این یعنی شرکت های سازنده می تواند قابلیت های بسیار جذابی را در حوزه عکاسی عملی نمایند.

گوشی های مبتنی بر اسنپدراگون 865 قادر به عکاسی در رزولوشن 200 مگاپیکسلی، فیلمبرداری 8K و ضبط ویدیوهای اسلوموشن با سرعت 960 فریم بر ثانیه با کیفیت 720p خواهند بود. علاوه بر این، این پردازشگر از قابلیت ضبط ویدیو با حالت Dolby Vision HDR پشتیبانی می نماید که چنین مشخصه ای برای نخستین بار به گوشی های هوشمند راه پیدا نموده است.

البته در نهایت این شرکت های سازنده هستند که برای عکس برداری و فیلمبرداری مبتنی بر این امکانات باید سخت افزار مناسبی را ارائه بدهند اما حداقل این تراشه پایه و اساس چنین امکانات جذابی را فراهم نموده است.

گیمینگ

بین دیگر امکانات این تراشه نباید قابلیت های مربوط به گیمینگ را از قلم بیندازیم. اسنپدراگون 865 برای نخستین بار از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت 144 هرتز پشتیبانی می نماید که معمولا بسیاری از مانیتورهای گیمینگ رده بالا از چنین قابلیتی بهره می برند. ضمناً کوالکام اعلام نموده به سازندگان اجازه می دهد به وسیله اپ استورهای موردنظر، فریم ور پردازنده گرافیکی این تراشه را به روزرسانی نمایند که از سال ها قبل چنین چیزی در خصوص پردازنده گرافیکی کامپیوترها امکان پذیر شده بود.

هوش مصنوعی اسنپدراگون 865

در آخر باید به امکانات هوش مصنوعی این تراشه بپردازیم. طبق وعده کوالکام، نسل پنجم موتور هوش مصنوعی این تراشه نسل به نسل قبلی دو برابر قدرت بیشتری دارد و ضمناً مصرف انرژی آن هم 35 درصد بهینه تر شده است. مانند بسیاری از امکانات دیگر، در این حوزه هم در نهایت سازندگان گوشی ها و توسعه دهندگان اپلیکیشن ها هستند که باید بتوانند از امکانات هوش مصنوعی این تراشه نهایت استفاده را ببرند.

نخستین گوشی های مبتنی بر تراشه قدرتمند اسنپدراگون 865 در اوایل سال 2020 روانه بازار خواهند شد.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 676

به "هرآنچه که باید در خصوص تراشه اسنپدراگون 865 بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید در خصوص تراشه اسنپدراگون 865 بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید