هرآنچه که باید راجع به تست آلرژی بدانیم

به گزارش آناسی، تست آلرژی که به وسیله یک متخصص آلرژی آموزش دیده انجام می گردد تا معین گردد،آیا بدن شما نسبت به یک ماده شناخته شده دارای حساسیت است.تست می تواند به صورت آزمایش خون ، آزمایش پوستی یا رژیم حذف باشد.

هرآنچه که باید راجع به تست آلرژی بدانیم

آلرژی

آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن که سیستم دفاع طبیعی بدن محسوب می گردد، نسبت به محیط اطراف بیش از حد واکنش نشان دهد. برای مثال گرده گل به صورت معمول بی ضرر است، اما این ماده می تواند سبب واکنش های شدید بدن گردد. این چنین واکنش هایی می توانند منجر به علائم زیر شوند:

آبریزش بینی

عطسه کردن

سینوس های مسدودشده

خارش و آبریزش از چشم ها

آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن که سیستم دفاع طبیعی بدن محسوب می گردد، نسبت به محیط اطراف بیش از حد واکنش نشان دهد.

انواع آلرژن

آلرژن ها موادی هستند که منجر به واکنش آلرژیک می شوند. سه نوع آلرژن اصلی وجود دارد:

آلرژن های تنفسی که به هنگام ورود به ریه، مجاری بینی و گلو حساسیت ایجاد می نمایند. گرده گل ها یکی از معمول ترین آلرژن های تنفسی است.

آلرژن های خوراکی که در بعضی از مواد غذایی از جمله بادام زمینی، سویا و غذاهای دریایی وجود دارد و منجر به آلرژی غذایی می شوند.

آلرژن های تماسی که معمولاً به هنگام تماس با پوست شما سبب ایجاد واکنش هایی می شوند. مثالی از این واکنش می تواند ایجاد قرمزی و خارش پس از تماس با پیچک سمی باشد.

طی آزمایش آلرژی شما را در معرض میزان کمی از ماده حساسیت زا قرار داده و واکنش بدن شما را ثبت می نمایند.1

آمادگی برای انجام تست آلرژی

قبل از انجام تست آلرژی پوستی، پزشک سوالاتی را در خصوص سابقه پزشکی و علائم حساسیت شما و راه معمول برای درمان آن ها خواهد پرسید. پاسخ ها به پزشک یاری خواهد نمود تا بداند آیا سابقه آلرژی در خانواده شما وجود دارد یا خیر. پزشک برای آنالیز موارد بیشتر معاینه ای فیزیکی انجام خواهد دارد.

قبل از انجام تست آلرژی داروهای مصرفی خود را برای پزشک فهرست کنید. بعضی داروها واکنش های آلرژیک را سرکوب می نماید و مانع از به دست آوردن نتایج دقیق می گردد. بعضی داروها نیز ریسک بروز عوارض آلرژیک شدید را افزایش می دهد.

از آن جایی که دفع داروهای مختلف از بدن سرعت متفاوتی دارد پزشک ممکن است قطع مصرف بعضی داروها را تا 10 روز توصیه کند.3

آزمایش آلرژی چگونه انجام می گردد

آزمایش آلرژی ممکن است شامل تست پوستی یا آزمایش خون باشد. اگر پزشک فکر کند ممکن است آلرژی غذایی داشته باشید، ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی را حذف کنید.
تست های پوستی
از تست های پوستی برای شناسایی آلرژن های احتمالی بیشمار استفاده می گردد. این شامل آلرژن های مرتبط با هوا، مواد غذایی و تماس با آنها می گردد. سه نوع آزمایش پوستی شامل تست های خراش، داخل بدن و پچ است. پزشک معمولاً ابتدا آزمایش خراش را امتحان می نماید.

در طی این آزمایش، یک ماده حساسیت زا در مایع قرار می گیرد، سپس آن مایع روی یک قسمت از پوست شما با یک ابزار ویژه قرار می گیرد که به راحتی آلرژن را در سطح پوست سوراخ می نماید. از نزدیک مشاهده خواهید کرد که پوست شما به ماده خارجی چگونه واکنش نشان می دهد. اگر قرمزی ، تورم ، افزایش یا خارش پوست در محل آزمایش وجود دارد ، به آن حساسیت خاصی حساسیت دارید.

اگر آزمایش خراش بی نتیجه باشد، پزشک شما ممکن است آزمایش پوستی داخل پوستی را انجام می دهد. این آزمایش احتیاج به تزریق میزان کمی آلرژن به لایه درم پوست شما دارد. باز هم ، پزشک واکنش شما را کنترل خواهد نمود.

شکل دیگر تست پوستی
شکل دیگر تست پوستی تست پچ (است که شامل استفاده از تکه های چسبنده ای است که به آلرژن های مشکوک مجهز شده اند و این لکه ها را روی پوست شما قرار می دهند. پس از ترک مطب پزشک ، تکه ها بر روی بدن شما باقی می مانند. سپس تکه ها در 48 ساعت پس از درخواست و در 72 تا 96 ساعت بعد از درخواست آنالیز می شوند.
آزمایش خون
در صورت وجود احتمال بروز حساسیت شدید به آزمایش پوستی ، پزشک ممکن است آزمایش خون را انجام دهد. خون در آزمایشگاه برای حضور آنتی بادی هایی که با آلرژن های خاص مبارزه می نمایند ، آزمایش می گردد. این آزمایش با نام ImmunoCAP در تشخیص آنتی بادی های IgE در آلرژن های اصلی بسیار پیروز است.2

در موارد زیر انجام تست آلرژی توصیه نمی گردد

تب یونجه منجر به بروز واکنش آلرژیک شدید می گردد
شما ممکن است به بعضی مواد حساسیت داشته باشید به نحوی که میزان اندک آن ها می تواند منجر به ایجاد واکنش های خطرناکی در شما گردد (آنافیلاکسی).
مصرف داروهایی که بتواند با نتیجه تست آلرژی تداخل داشته باشد
داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، داروهای آنتی دپرشنت و بعضی داروهایی که برای معده استفاده می گردد در این دسته قرار دارند.
ابتلا به بعضی شرایط پوستی
اگر اگزما یا پسوریازیس شدید بخش زیادی از پوست بازوها و کمر را فراگرفته باشد امکان انجام تست آلرژی نیست.

آزمایش خون می تواند در شرایطی که امکان انجام تست آلرژی پوستی وجود ندارد انجام گردد. آزمایش خون به میزان تست آلرژی پوستی متداول نیست زیرا حساسیت کمتری دارد، هم چنین هزینه آن نیز بیشتر است.

به طور کلی تست آلرژی پوستی برای تشخیص آلرژی مفید می باشد. اما تشخیص آلرژی های غذایی پیچیده است (تست آلرژی غذایی) و ممکن است به انجام تست های بیشتری احتیاج باشد.3

خطرات انجام تست آلرژی چیست؟

شایع ترین اثرات جانبی تست آلرژی عبارت است از:

تورم اندک

قرمزی

کمی خارش

برآمدگی (کهیر).

کهیرها در طول تست قابل توجه هستند. در بعضی افراد قرمزی و خارش ممکن است چند ساعت بعد از انجام تست آلرژی ادامه داشته باشد.

به ندرت پیش می آید که انجام تست آلرژی منجر به واکنش آلرژیک شدید گردد. انجام تست آلرژی در مطب مجهز به خدمات اورژانس بسیار حائز اهمیت می باشد.3

داروهایی که منجر به تداخل در تست آلرژی می گردد

داروهای نسخه ای مانند levocetirizine و desloratadine

آنتی هیستامین هایی مانند لوراتادین، دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، سیتریزین و فکسوفنادین.

داروهای ضد افسردگس سه حلقه ای مانند نورتریپتیلین و دسیپرامین.

بعضی داروهایی که برای مسائل معده استفاده می گردد مانند سایمتیدین و رانیتیدین.

داروهای آسم مانند omalizumab. این دارو می تواند در نتایج تست دخالت داشته باشد، تاثیر این دارو حتی تا شش ماه بعد از قطع مصرف آن نیز بر نتایج تاثیر خواهد داشت.1

پینوشتها

1.www.darmankade.com

2.www.tebinja.com

3.www.dorvana.com

منبع: راسخون
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2029

به "هرآنچه که باید راجع به تست آلرژی بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به تست آلرژی بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید