هشدار وزیر دفاع ترکیه به یونان و قبرس

به گزارش آناسی، وزیر دفاع ترکیه از قبرس و یونان خواسته اقدام های تحریک کننده درباره وضعیت دریای اژه و مدیترانه را متوقف کنند.

هشدار وزیر دفاع ترکیه به یونان و قبرس

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با شدت دریافت اتهام زنی های یونان و قبرس علیه ترکیه، وزیر دفاع ترکیه نیز این دو کشور را به آنچه که حملات تحریک آمیز و صدور بیانیه های غیرمسئولانه درباره وضعیت دریای اژه و مدیترانه شرقی خواند، متهم کرد.

به نوشته وبگاه اکاثیمرینی حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی در این زمینه گفت: انتظار واقعی ما این است که اعمال تحریک آمیز و بیانیه های غیرمسئولانه ای که به حل مسائل در دریای مدیترانه و اژه کمک نمی کند، صورت نپذیرد.

آکار در ادامه گفت: تمایل و انتظار ما این است که حقوق و منافع ترکیه که طولانی ترین خط ساحلی در دریای مدیترانه را دارد و همچنین قبرس شاقتصادی محترم شمرده می شود. از همه طرف ها انتظار داریم به این موارد احترام گذارند و این طبیعی ترین حق ماست.

آن طور که سی ان ان ترک نیز گزارش کرده وزیر دفاع ترکیه از تداوم حفاری کشتی های این کشور در منطقه خبر داده است.

کشتی ویژه عملیات حفاری ترکیه

ترکیه چندی قبل برای یافتن نفت و گاز کشتی های حفاری خود را به سواحل غربی قبرس اعزام کرد که واکنش این کشور را به همراه داشت به طوری که با هشدارهای رادیویی از کشتی های حفاری ترکیه خواست بلافاصله اقدام های غیر قانونی را در منطقه ویژه اقتصادی در این کشور متوقف سازند. (جزئیات بیشتر)

جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش تُرک نشین در شمال و یونانی نشین در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی نشین قبرس ندارد. تاکنون نیز تلاش هایی برای اتحاد دو قبرس اجرا شده، اما به شکست انجامیده است.

یونان، دیگر کشور تنش دار با ترکیه نیز مدعی است که آنکارا با برگزاری رزمایش منطقه را نظامی کرده است. براساس توافقنامه منعقد شده بین آتن و آنکارا در سال 1988، نیروهای دو کشور نباید هیچگونه رزمایش نظامی را در دریای اژه و در فصل تابستان برگزار کنند. ترکیه به تازگی رزمایش موسوم به گرگ دریا را در مناطق شرقی مدیترانه، دریای اژه و دریای سیاه ادامه با شرکت 131 کشتی جنگی، 57 هواپیما و 33 بالگرد برگزار کرد. (جزئیات بیشتر)

یونان همانند قبرس از ترکیه خواسته تا حفاری های خود را در مدیترانه انتها بخشد که با واکنش منفی آنکارا روبرو شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 378

به "هشدار وزیر دفاع ترکیه به یونان و قبرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار وزیر دفاع ترکیه به یونان و قبرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید