چرا اپل فناوری که توسعه اش 5 سال طول کشید را پس از 4 سال رها کرد؟

به گزارش آناسی، هیچ تردیدی نیست که 3D Touch جزو کم ارزش ترین فناوری هایی است که اپل در یک دهه گذشته معرفی نموده است؛ اما هیچ کس جز خود اپل مقصر نیست!

چرا اپل فناوری که توسعه اش 5 سال طول کشید را پس از 4 سال رها کرد؟

3D Touch یک فناوری به اندازه کافی پیشرفته بود که شامل سنسورهای خاص تعبیه شده در صفحه نمایش آیفون می شد. این سنسورها می توانستند میزان فشاری که یک شخص با انگشت خود به صفحه نمایش آیفون وارد می نماید را اندازه گیری نموده و سپس سیستم عامل iOS براساس این میزان فشار واکنش های مختلفی انجام دهد.

فناوری 3D Touch آیفون این امکان را به کاربران می داد که با ضربه زدن روی یک آیکون، اپلیکیشنی را باز نمایند ولی با کمی فشار دادن روی همان آیکون، منوی میانبر یا منوی ویجت ها باز گردد. قابلیت کاربردی که غالب کاربران آیفون عاشق آن بودند و به داشتن چنین قابلیتی روی اسمارت فون خود می بالیدند.

همواره این طور بوده که اپل یک فناوری را توسعه دهد و شرکت های رقیب کپی نمایند. اما تا کنون هیچ شرکتی پیروز نشده 3D Touch را کپی نموده یا مشابه آن را به طور گسترده در محصولاتش بگنجاند.

می توانیم یک دلیل ساده برای این موضوع بیاوریم: شرکت های رقیب خیلی زود متوجه شدند 3D Touch اگرچه فناوری بسیار پیشرفته ای است ولی اصلا مفید نیست و ارزش حتی کپی کردن ندارد. اکنون، با عرضه آیفون های 11 می توانیم بگوییم خود اپل هم متوجه شد این فناوری آینده دار نیست و پس از 4 سال از عرضه آیفون 6s آن را به طور کامل کنار گذاشت.

در واقع، 3D Touch یک فناوری درخشان و مدرنی بود که یک سری مسائل داشت و انتظار می رفت اپل آن ها را برطرف کند نه اینکه به طور کامل کنار بگذارد و صورت مسئله را پاک کند.

بزرگ ترین مشکل این بود که اپل نمی دانست کجا باید 3D Touch کار کند و کجا این قابلیت فعال نباشد. این وضعیت برای اپل گیج نماینده بود و معادله بسیار پیچیده ای روبروی خود می دید. مشکل بزرگ تر این بود که اپل فهمید این فناوری کاملا بی فایده است و باید کنار گذاشته گردد.

زمانی که اپل در سال 2015 فناوری 3D Touch را عرضه کرد؛ تقریبا هر کاری که انجام می داد، پیش از این با چند لمس و ضربه در iOS امکان پذیر بود. همان زمان بعضی از کارشناسان به اپل خرده گرفتند که چرا سال ها وقت و هزینه خود را صرف توسعه فناوری نموده که فقط یک سری کارها را ساده تر کند.

کاربران از تجربه لمس ها و ضربه های متعدد و طولانی راضی نبودند و اپل می خواست تجربه کاربری بهتری ارائه دهد.

5 سال توسعه؛ 4 سال استفاده

اپل در سال گذشته و با عرضه آیفون XR، فناوری 3D Touch را کنار گذاشت و سال جاری با رونمایی از آیفون های 11 فهمیدیم که این فناوری به طور کامل حذف شده است.

پیش از این، مینگ چی کو، تحلیلگر ارشد اپل پیش بینی نموده بود کوپرتینو در مراسم سپتامبر خود سه مدل آیفون جدید معرفی می نماید که فقط یک مدل فاقد فناوری 3D Touch است. همان مدلی که قرار است با صفجه نمایش 6.3 اینچی LCD و قیمت مناسب تر جایگزین آیفون XR گردد.

اما اپل ترجیح داد هر سه گوشی آیفون 11 بدون 3D Touch معرفی شوند. هم اکنون، کاربران آیفون باید دوباره به لمس ها و ضربه های طولانی برای بعضی کارها رجوع نمایند. البته، iOS صدها ترفند کاربردی برای انجام میانبری کارها دارد که کاربران ازشان بی اطلاع هستند. تقریبا می توان گفت نیمی از عملکرد 3D Touch به صورت میانبرهایی باز هم در iOS موجود هستند.

خداحافظی با 3D Touch از این جهت اهمیت دارد که یک ویژگی ساده و کوچک نبود که اپل یک شبه اختراع نموده باشد و بعد تصمیم به حذف آن بگیرد. نگاهی به توییت های مهندسان اپل در سال 2015 نشان می دهد توسعه 3D Touch بیش از 5 سال طول کشیده و یک فناوری بنیادین و آینده نگر محسوب شده است.

به زبان ساده تر، اپل بیش از 5 سال برای توسعه فناوری وقت صرف نموده ولی در کمتر از 4 سال آن را کنار گذاشت. هواداران 3D Touch می توانند حداقل در اپل واچ هنوز این ویژگی را استفاده نمایند.

شاید هم ارزش و وجه تمایز شرکتی مانند اپل در همین تناقض ها نهفته باشد. شرکتی که دست به هر کاری می زند و حاضر است هر هزینه و توسعه ای هرچند طولانی مدت را انجام دهد تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران فراهم گردد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 438

به "چرا اپل فناوری که توسعه اش 5 سال طول کشید را پس از 4 سال رها کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اپل فناوری که توسعه اش 5 سال طول کشید را پس از 4 سال رها کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید