کشف خیره کنندۀ یک کارگاه تبرسازی 1.2 میلیون ساله!

به گزارش آناسی، تعداد زیادی سنگ های تراشیده شدۀ آتشفشانی در رسوبات رودخانه ای در اتیوپی پیدا شده است که خبر از وجود کارگاهی برای ساخت ابزار های سنگی در حدود 1 میلیون و 200 هزار سال قبل می دهد.

کشف خیره کنندۀ یک کارگاه تبرسازی 1.2 میلیون ساله!

خبرنگاران | گروهی از محققان اسپانیایی، فرانسوی و آلمانی در جریان کاوش هایشان در درۀ آواش در اتیوپی پیروز به کشف کارگاهی با قدمت خیره نمایندۀ 1 میلیون و 200 هزار سال شدند؛ کارگاهی عصر حجری برای ساخت تبر از سنگ های آتشفشانی موسوم به ابسدین.

به گزارش خبرنگاران ؛ عصر حجر تقریبا از 2 میلیون و 600 هزار سال قبل شروع می شود و تا 3 هزار و 300 سال قبل از میلاد ادامه پیدا می نماید. مورخان این دوره را معمولا به دوره های جزئی تری مثل پارینه سنگی، میان سنگی و نوسنگی تقسیم می نمایند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که برپایی کارگاه های ساخت ابزار سنگی در اروپا تقریبا به حدود 774 هزار سال قبل برمی شود؛ بنابراین این کشف تازه، قدمت برپایی کارگاه های سنگ را حدود 500 هزار سال عقب تر می برد. به علاوه این نخستین کارگاهی است که در خارج از اروپا یافت می شود.

ابسدین نوعی سنگ شیشه ای آتشفشانی است که با سرد شدن سریع مواد مذاب آتشفشانی شکل می گیرد. این نوع سنگ به خاطر ساختار شیشه مانندی که دارد، بعد از شکسته شدن، لبه هایی بسیار تیز و برنده پیدا می نماید. همین نکته است که آن را به ابزاری مناسب برای استفادۀ انسان ها در عصر سنگ تبدیل می نموده است.

سابقۀ ساخت ابزار های سنگی حتی به بیشتر از 2 میلیون و 500 هزار سال هم می رسد، اما تا به حال کارگاهی برای فراوری انبوه این ابزار ها با این قدمت پیدا نشده بود. محققان این کاوش در مقاله ای که منتشر نموده اند، از کشف 578 تبر سنگی در این سایت باستانی خبر داده اند که به جز 3 تای آن ها بقیه از جنس ابسدین هستند و همۀ آن ها به شیوۀ نسبتا مشابهی ساخته شده اند.

این تبر های سنگی که با لب پر کردن سنگ ها برای ایجاد لبه های تیز ساخته شده اند، متصل به هیچ نوع دسته ای نیستند و به طور ساده و با گرفتن در دست مورد استفاده قرار می گرفته اند. آنالیز مواد موجود در اطراف سنگ ها نشان داد که قدمت این کارگاه به 1 میلیون و 200 هزار سال قبل برمی شود. به گفتۀ محققان با توجه به قدمت بسیار زیاد این کارگاه هنوز امکان تشخیص اینکه کدام نوع از انسان گونه ها (Hominids) این فعالیت را انجام می داده اند وجود ندارد.

منبع: فرادید
انتشار: 11 بهمن 1401 بروزرسانی: 11 بهمن 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2313

به "کشف خیره کنندۀ یک کارگاه تبرسازی 1.2 میلیون ساله!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف خیره کنندۀ یک کارگاه تبرسازی 1.2 میلیون ساله!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید