14 راه چاره خانگی کاربری برای برطرف بوی بد پا

به گزارش آناسی، بوی بد پا که اصطلاح پزشکی آن برومودوزیس (Bromodosis) است، از تجمع عرق و باکتری روی پوست ناشی می گردد. این مشکل معمولاً جدی نیست، اما برای برطرف آن باید دلیل بروز آن را پیدا کرد.

14 راه چاره خانگی کاربری برای برطرف بوی بد پا

در حالی که بیشتر مردم هر از گاهی با مشکل بوی بد پا روبرو می شوند، برخی از افراد با ترس ناشی از در آوردن کفش های خود در حضور دیگران زندگی می نمایند.

بوی بد پا که اصطلاح پزشکی آن برومودوزیس (Bromodosis) است، از تجمع عرق و باکتری روی پوست ناشی می گردد. این مشکل معمولاً جدی نیست، اما برای برطرف آن باید علت بروز آن را پیدا کرد.

خوشبختانه، راه های زیادی برای برطرف بوی بد پا وجود دارد که به معرفی آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

علت بوی بد پا

بوی بد پا دلایل مختلفی دارد که شایع ترین آن ها عبارت اند از:

تعریق بیش از حد؛ اصولاً وقتی پا های شما عرق می نمایند، باکتری ها رشد نموده و بو های نامطبوع ایجاد می نمایند.

استرس و اضطراب؛ هم استرس و هم اضطراب می توانند باعث تعریق شوند که این امر به نوبه خود باعث بدبو شدن پا ها می گردد.

رعایت نکردن بهداشت؛ اگر بین زمان دوش گرفتن یا تعویض جوراب ها فاصله زیادی باشد، نباید از بوی بد پا های خود تعجب کنید. خوشبختانه، عادت های بد بهداشتی قابل اصلاح هستند و با حمام کردن می توان به برطرف بوی بد پا یاری کرد.

پای ورزشکار؛ پای ورزشکار یک عفونت قارچی است که معمولاً در مکان های عمومی مثل رختکن، استخر و سونا بین افراد پخش می گردد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید در این مکان ها از دمپایی یا صندل شخصی بهره ببرید.

نوشیدن بیش از حد قهوه؛ زیاده روی در مصرف قهوه باعث افزایش تعریق می گردد. در این شرایط، ممکن است صرفاً کاهش مقدار قهوه مصرفی به درمان بوی بد پا یاری کند.

دیابت؛ دیابت لزوماً باعث بدبو شدن پا ها نمی گردد، اما برخی از عوارض آن ممکن است در بروز این مشکل نقش داشته باشند. با گذشت زمان، قند خون بالا به اعصاب پا ها آسیب می رساند و به همین علت ممکن است متوجه وجود زخم، بریدگی یا تاول در آن ها نشوید. درنتیجه، زخم های درمان نشده به سرعت عفونی می شوند.

یائسگی؛ تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی اغلب با گرگرفتگی و تعریق بیش از حد همراه هستند. بنابراین، جای تعجب نیست که ممکن است پاهایتان عرق نمایند.

پرکاری تیروئید؛ عرق کردن و بدبو بودن پا ها ممکن است علامت هشداردهنده پرکاری تیروئید باشد. اگر رعایت بهداشت در برطرف بوی بد پا مؤثر نبود، برای پیدا کردن علت آن به پزشک مراجعه کنید.

مسمومیت با جیوه؛ هنگام صحبت در خصوص دلایل بوی بد پا احتمالاً مسمومیت با جیوه اولین چیزی نیست که به آن اشاره گردد. اما اگر با علائمی مانند اختلال در مهارت های حرکتی، سرگیجه و دوبینی روبرو هستید، نزد پزشک بروید. یکی از شایع ترین علل مسمومیت با جیوه، زیاده روی در مصرف غذا های دریایی است.

برطرف بوی بد پا با روش های خانگی

درمان بوی بد پا به علت بروز آن بستگی دارد. برای مثال، پای ورزشکار را می توان با کرم های ضدقارچ درمان کرد. علاوه بر این، رعایت نکات زیر برای برطرف بوی بد پا مفید است:

1. جوراب بپوشید

پوشیدن جوراب می تواند به کاهش تعریق پا و برطرف بوی بد آن یاری کند. جوراب ها، به ویژه جوراب هایی که از مواد عرق گیر ساخته شده اند، عرق را جذب نموده و بو را کاهش می دهند. از سوی دیگر، به راحتی می توانید جوراب خود را عوض کنید که این کار باعث کاهش بوی داخل کفش می گردد.

2. از کفش مناسب بهره ببرید

پوشیدن کفش با قابلیت گردش هوا باعث کاهش تعریق و رطوبت می گردد. در پی کفش هایی باشید که دارای پنل های مشبک هستند و امکان تنفس را برای پا ها فراهم می نمایند. غالباً کفش های ساخته شده از پلاستیک به بوی بد پا منجر می شوند، چون قابلیت تنفس ندارند و پا در داخل آن ها عرق می نماید.

3. کفش و جوراب خود را به طور متناوب عوض کنید

برای برطرف بوی بد پا باید بعد از در آوردن کفش برای خشک شدن آن صبر کنید. برای اینکه کفش فرصت خشک شدن داشته باشد، سعی کنید در دو روز متوالی از دو جفت کفش متفاوت بهره ببرید. راه چاره دیگر این است که در طول روز جوراب خود را عوض کنید. این کار به کاهش تعریق و بو یاری می نماید.

4. از کفی کفش مناسب بهره ببرید

کفی های کفش خود را با کفی های ضدبو یا ضدباکتری جایگزین کنید. گزینه دیگر خرید اسپری آنتی باکتریال (ضدباکتری)، اسپری بوگیر یا پودر بوگیر برای استفاده در کفی کفش است. با این حال، این گزینه معمولاً به مقدار خشک شدن کامل کفی کفش مؤثر نیست.

5. پا ها را لایه برداری کنید

شما می توانید برای برطرف بوی بد پا از اسکراب یا سنگ پا بهره ببرید. این کار به حذف سلول های مرده پوست که باکتری ها دوست دارند از آن ها تغذیه نمایند، یاری می نماید. اگر پاهایتان بوی ناخوشایندی دارند، دو تا سه بار در هفته از سنگ پا بهره ببرید تا از تجمع سلول های مرده پوست جلوگیری گردد. به علاوه، توصیه می گردد هر روز پا های خود را با صابون ضدباکتری بشویید و به نواحی بین انگشت های پا توجه زیادی داشته باشید.

6. از نمک حمام (اپسوم) بهره ببرید

قرار دادن پا ها در مخلوط آب و نمک حمام هم به تن هایی و هم به عنوان بخشی از روتین لایه برداری باعث برطرف بوی پا می گردد. نمک حمام می تواند به جذب رطوبت و بستن غدد عرق یاری کند. نصف لیوان نمک حمام را به یک لگن یا وان حاوی آب گرم اضافه کنید. پا ها را به مدت 10 تا 20 دقیقه در آن قرار دهید و سپس آن ها را کاملاً خشک کنید.

7. پا های خود را در محلول آب و سرکه قرار دهید

سرکه هم می تواند مثل نمک حمام به از بین بردن بوی بد پا یاری کند. آب و سرکه (سرکه سیب یا سرکه سفید) را به نسبت دو به یک با هم مخلوط کنید و پاهایتان را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن قرار دهید. در صورت داشتن هر گونه بریدگی، زخم یا خراش نباید از سرکه بهره ببرید، چون ممکن است نواحی باز پوست را تحریک کند.

8. استفاده از جوش شیرین را امتحان کنید

روش دیگری که معمولاً برای برطرف بوی بد پا توصیه می گردد، استفاده از جوش شیرین است. برای استفاده از جوش شیرین می توانید شب دو قاشق چای خوری از آن را داخل کفش بریزید و صبح آن را از جوش شیرین پاک کنید.

9. از روغن درخت چای یاری بگیرید

پاهایتان را بشویید و کاملاً خشک کنید. سپس مقدار کمی از روغن رقیق شده درخت چای را روی منطقه ها مستعد تعریق بمالید. مراقب روغن غلیظ درخت چای باشید، چراکه می تواند پوست شما را تحریک کند.

10. از ضدتعریق بهره ببرید

برخی از افراد ترجیح می دهند برای کاهش بوی بد از ضدتعریق پا استفاده نمایند. اگرچه ضدتعریق ها به طور سنتی برای زیر بغل استفاده می شوند، اما می توانند از تعریق بیش از حد پا هم جلوگیری نمایند.

درمان های پزشکی برای برطرف بوی بد پا

اگر روش های خانگی برای برطرف بوی بد پا مؤثر نبودند، می توانید در خصوص درمان های پزشکی با پزشک مشورت کنید. اگرچه درمان های پزشکی تهاجمی تر هستند، اما ماندگاری بیشتری دارند و اثربخشی آن ها ثابت شده است. فقط به یاد داشته باشید که این روش ها غالباً برای درمان هایپرهیدروزیس (تعریق شدید) طراحی شده اند و کار آن ها کاهش تعریق است.

11. یونتوفورزیس

یکی از گزینه های درمانی برای افرادی که از بوی بد پا رنج می برند، فرآیندی به نام یونتوفورزیس (Iontophoresis) است. در این روش که بسته به نوع دستگاه 15 تا 40 دقیقه طول می کشد، به وسیله آب جریان الکتریکی ملایم به پوست می رسد تا تعریق کاهش پیدا کند.

از نمونه های خانگی دستگاه یونتوفورزیس (دستگاه ضدتعریق) می توان در منزل استفاده کرد. از آنجا که استفاده از دستگاه یونتوفورزیس برای برخی از افراد ممنوع است، در خصوص بی خطر بودن آن با پزشک مشورت کنید.

12. تزریق بوتاکس

یکی از گزینه هایی که ممکن است برای برطرف بوی بد پا توصیه گردد، تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس به کف پا است. بوتاکس اعصاب فعال نماینده غدد عرق را مسدود نموده و معمولاً تا 6 ماه از تعریق در ناحیه مورد نظر جلوگیری می نماید. برخی از افراد ممکن است از بوتاکس برای برطرف تعریق بیش از حد زیر بغل استفاده نمایند.

13. سمپاتکتومی ترانس توراسیک به روش آندوسکوپی

در این روش، اعصاب سمپاتیک مرتبط با غدد عرق قطع می شوند. در حالی که هدف اصلی این روش اعصاب زیر بغل است، ممکن است بتواند به از بین بردن تعریق بیش از حد در پا ها هم یاری کند.

14. دارو های آنتی کولینرژیک

دارو هایی مثل گلیکوپیرولات (Glycopyrrolate)، اکسی بوتینین (Oxybutynin)، بنزتروپین (Benztropine) و پروپانتلین (Propantheline) می توانند با مسدود کردن گیرنده های محرک تعریق باعث کاهش آن شوند. عوارض جانبی این دارو ها عبارتند از: خشکی دهان، یبوست، اختلال در حس چشایی، تاری دید، احتباس ادرار و تپش قلب.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر به طور ناگهانی بوی بد پا آغاز شد، باید پا های خود را از نظر وجود عفونت های ناشی از زخم یا بریدگی آنالیز کنید. یک آینه روی زمین بگذارید تا بتوانید کف پا ها را راحت تر ببینید. در صورت مشاهده علائم زخم در پا های خود حتماً به پزشک مراجعه کنید. قرمزی و تورم پا ممکن است نشانه عفونت باشد که باید به سرعت به آن رسیدگی گردد. این موضوع به خصوص برای بیماران دیابتی اهمیت زیادی دارد.

کلام پایانی

اغلب افراد ممکن است هر از گاهی به علت تعریق بیش از حد، رعایت نکردن بهداشت یا ابتلا به بیماری های زمینه ای از بوی بد پا شکایت داشته باشند.

بسیاری از درمان های خانگی از جمله قرار دادن پا ها در آب حاوی سرکه یا نمک حمام، استفاده از اسپری برطرف بوی بد پا و موارد دیگر می توانند به برطرف این مشکل یاری نمایند. اگر این روش ها مؤثر نبودند، به پزشک مراجعه کنید.

منبع: آخرین خبر

منبع: فرادید
انتشار: 24 آذر 1401 بروزرسانی: 24 آذر 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2286

به "14 راه چاره خانگی کاربری برای برطرف بوی بد پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 راه چاره خانگی کاربری برای برطرف بوی بد پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید