20 نکته مهم که بیماران کلیوی در روزه داری باید رعایت نمایند

به گزارش آناسی، آیا بیماران کلیوی می توانند روزه بگیرند؟ روزه گرفتن در ماه رمضان می تواند به سلامت آن ها آسیب وارد کند. افرادی با مسائل کلیه باید قبل از روزه گرفتن ابتدا با پزشک خود مشورت نمایند و مطمئن شوند که انجام این کار به سلامت کلیه ها آسیب وارد نمی کند. سپس می توانند با در نظر گرفتن توصیه های پزشک و رعایت اصول و مصرف بعضی مواد غذایی روزه بگیرند. اما مراقبت از کلیه در ایام روزه داری چطور انجام می گردد؟ فرآیند روزه داری در بیماران کلیوی چه تفاوتی با سایر افراد دارد؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با نکته های روزه داری برای بیماران کلیوی طبق آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص بیماران کلیوی و روزه داری پاسخ خواهیم داد.

20 نکته مهم که بیماران کلیوی در روزه داری باید رعایت نمایند

بیماران کلیوی و روزه داری

کلیه ها از مهم ترین اعضای حیاتی بدن هستند که به دفع مواد زائد به وسیله ادرار یاری می نمایند و در فرآیند خون سازی و ساخت ویتامین D نیز مشارکت دارند. زمانی که بدن با کم آبی روبرو گردد، غلظت مواد زائد در بدن افزایش پیدا می نماید و از همین رو رفع مواد زائد برای کسانی که به سنگ کلیه و مسائل کلیه مبتلا هستند، به سختی انجام می گردد.

به طور کلی روزه گرفتن بیماران کلیوی در ماه رمضان هیچگاه نباید بدون مشورت با پزشک انجام گردد. به علاوه در صورتی که فرد مجاز به روزه گرفتن باشد، باید از یک رژیم غذایی سالم، متعادل و مفید پیروی کند تا در طول ماه رمضان بدن با مشکل روبرو نگردد. برای مطالعه بیشتر درباره روی لینک مطلب کلیک کنید.

آیا بیماران کلیوی می توانند روزه بگیرند؟

رابطه بیماران کلیوی و روزه داری به شرایط بیمار بستگی دارد. بسیاری از افراد گمان می نمایند که ابتلا به بیماری های کلیوی مانع روزه گرفتن می گردد، اما این موضوع به طور مستقیم به شرایط بیمار وابسته و از فردی به فرد دیگر فرق دارد. در ادامه می توانید با شرایط بیماران کلیوی و روزه داری آن ها آشنا شوید.

سنگ کلیه و روزه داری

افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند و کلیه های آن ها هر 6 ماه 3 سنگ فراوری می نماید، باید آب بیشتری در طول روز استفاده نمایند. مصرف مایعات می تواند به دفع سنگ و سنگریزه ها در این افراد یاری کند و از همین رو چنین افرادی نباید روزه بگیرند.

اگر فردی با کاهش مصرف آب در روزه داری با مشکل روبرو نگردد و احساس ضعف جسمانی نداشته باشد، می تواند هر چند روز یک بار در ماه رمضان روزه بگیرد. در غیر این صورت بهتر است چنین افرادی روزه نگیرند.

روزه داری و سوزش ادرار

سوزش ادرار می تواند به دلایل متفاوتی ایجاد گردد، اما یکی از رایج ترین دلایل سوزش ادرار در روزه داری، کبود شدید آب بدن است. از طرف دیگر مصرف مایعات و مواد غذایی با طبع گرم نیز می تواند موجب بروز این مشکل گردد. اگر علائم فرد بعد از مصرف مایعات زیاد و سبزی و میوه های تازه رفع نشد، باید از روزه گرفتن اجتناب کند.

در صورتی که سوزش ادرار ناشی از سنگ های ادراری، التهاب مثانه، عفونت و سنگ کلیه باشد، فرد مجاز به روزه گرفتن نیست و باید برای درمان اقدام کند. در خصوص و روزه گرفتن نیز باید بدانید که کمبود مصرف آب در ماه رمضان می تواند علائم بیماری را تشدید کند، از همین رو این افراد نیز تا درمان کامل نباید روزه بگیرند.

نارسایی کلیه و روزه داری

شرایط بیماران کلیوی و روزه داری در ماه رمضان به خصوص برای افرادی که به نارسایی کلیه مبتلا هستند، کمی چالش برانگیز است. افرادی که به نارسایی کلیه مبتلا هستند و کارکرد کلیه هایشان کاهش پیدا می نماید، به هیچ عنوان مجاز به روزه گرفتن نیستند.

در صورتی که کارکرد کلیه های بیماری بین 30 تا 60 درصد کاهش پیدا نموده و کمبود مایعات مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی نماید، بیمار می تواند با مشورت پزشک خود روزه بگیرد.

دیالیز و روزه داری

دیالیز یکی از روش های درمان نارسایی کلیه ها است که در مرحله قبل از پیوند کلیه انجام می گردد. این بیماران باید کاملاً تحت نظر پزشک باشند و سر ساعت های تعیین از دارو استفاده نمایند. از همین رو بیماران دیالیزی به هیچ عنوان نباید روزه بگیرند.

دفع پروتئین و روزه داری

مشکل دیگری که بعضی از بیماران کلیوی با آن روبرو می شوند، دفع پروتئین است. کلیه وظیفه تصفیه خون را برعهده دارد و این خون حاوی گلبول های قرمز، سفید و پروتئین است. در بعضی بیماران کلیوی پروتئین وارد ادرار می گردد و مواد مفید به وسیله ادرار دفع می گردد.

معمولاً این مشکل به علت ابتلا به و بعلاوه در اثر بیماری های ویروسی و میکروبی ایجاد می گردد. افرادی که دفع پروتئین پایینی دارند و بیشتر از 60 درصد کلیه ها سالم است می توانند بعد از مشورت پزشک روزه بگیرند. اما افرادی که میزان دفع پروتئین آن ها زیاد است، مجاز به روزه گرفتن نیستند.

قولنج کلیوی و روزه داری

در افرادی که سنگ کلیه موجب انسداد کلیه ها شده و به اصطلاح به قولنج کلیه مبتلا هستند، تا زمانی که سنگ به طور کامل دفع نشده باشد، نباید روزه بگیرند. در صورتی که فرد مشکل خاصی نداشته باشد، می تواند با اجازه از پزشک هر چند روز یک بار روزه بگیرد.

روزه و کلیه پلی کیستیک

کلیه پلی کیستیک یکی از بیماری هایی مربوط به کلیه است که در بعضی از مواقع منجر به نارسایی کلیه ها می گردد. معمولاً پزشکان توصیه می نمایند تا این افراد از میزان آب بیشتری استفاده نمایند و از همین رو بهتر است چنین بیمارانی روزه نگیرند تا با مسائل جدی روبرو نشوند.

اسید اوریک و روزه داری

کاهش مصرف آب در ماه رمضان می توان میزان اسید اوریک را افزایش دهد و موجب بروز مسائلی جدی در افراد دارای اسید اوریک بالا گردد. از همین رو افرادی که میزان اسید اوریک خون شان زیاد است، باید قبل از روزه گرفتن با پزشک مشورت نمایند.

توصیه های تغذیه ای روزه داری در بیماران کلیوی

آشنایی با شرایط بیماران کلیوی و روزه داری و بعلاوه رعایت نکات و توصیه های پزشکی در ماه رمضان می تواند به این بیماران یاری کند تا بدون مشکل و نگرانی روزه بگیرند. در واقع روزه گرفتن بیماران کلیوی در ماه رمضان باید با پیروی از یک رژیم غذایی خاص و رعایت نکاتی ضروری انجام گردد.

در غیر این صورت این کار می تواند به سلامت بیماران کلیوی آسیبی جدی وارد کند. در ادامه می توانید با مهم ترین نکته های روزه داری برای بیماران کلیوی آشنا شوید.

عدم مصرف مواد غذایی حاوی سدیم، پتاسیم و فسفر در ماه رمضان

اولین نکته در خصوص بیماران کلیوی و روزه داری این است که افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باید در طول روز از مصرف مواد غذایی حاوی سدیم، پتاسیم و فسفر اجتناب نمایند. سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی، بامیه و سبزیجاتی با برگ سبز، میوه هایی مثل موز، انبه، خرما، زردآلو، هلو و طالبی حاوی پتاسیم هستند.

لوبیا، نوشیدنی های گازدار، آجیل و لبنیات سرشار از فسفر هستند این سبزیجات و خوراکی ها نباید به وسیله افراد مبتلا به بیماری های کلیوی استفاده شوند. این افراد باید از غذاهای کم نمک استفاده نمایند، زیرا مصرف سدیم نیز برای سلامت کلیه ها مضر است.

مصرف پروتئین در بیماران پیش دیالیز و دیالیزی

اگر فرد بیمار در مرحله پیش دیالیز واقع شده است و مجاز به روزه گرفتن باشد، باید برای و از غذاهای کم پروتئین استفاده کند. مصرف زیاد پروتئین در این افراد موجب فشار به کلیه ها و افزایش اوره می گردد. از طرف دیگر افرادی که دیالیز نموده اند برای جبران پروتئین از دست رفته باید از مواد پروتئینی بیشتری برای سحری و افطار استفاده نمایند.

مصرف به میزان آب در سحر و افطار

بیماران کلیوی باید تا زمانی که حجم ادرار نرمال است، قبل از دیالیز روزانه 2 تا 3 لیتر آب مصرف نمایند؛ در غیر این صورت مصرف زیاد مایعات موجب احتباس آب در قلب و کلیه ها می گردد. بیماران همودیالیز باید روزانه بیشتر از 1 لیتر آب بعد از افطار مصرف نمایند تا از احتباس آب جلوگیری گردد. بیماران دیالیزی نیز باید روزانه تا 2 لیتر آب بنوشند.

کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین در بیماران کلیوی

بیماران کلیوی بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. از همین رو این افراد باید در مصرف غذاهای چرب و شیرین محتاط باشند و حتماً از غذاهای سالم و کم چرب استفاده نمایند.

استفاده از میوه های آبدار برای مبتلایان به سنگ کلیه

روزه گرفتن بیماران کلیوی در ماه رمضان اگر با نظارت پزشک و رعایت اصول و مراقبت های خاص انجام گردد، مسئله ای برای فرد ایجاد نخواهد کرد. افرادی که با سنگ کلیه دست و پنجه نرم می نمایند، باید با مصرف سبزیجات مفید و آبدار میزان حجم ادرار را افزایش دهند. این افراد بهتر است برای سحری و افطار از هندوانه استفاده نمایند. از این است که به دفع سنگ کلیه یاری زیادی می نماید.

نکاتی مهم در خصوص روزه گرفتن بیماران کلیوی در ماه رمضان

*روزه داری و سوزش ادرار در بیماران کلیوی ارتباط تنگاتنگی با هم دارد. در صورتی که فرد با روزه گرفتن با مشکل سوزش ادرار روبرو شد باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

*افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و سنگ کلیه فقط با اجازه پزشک مجاز به روزه گرفتن هستند.

*افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باید در مصرف پروتئین های حیوانی محتاط باشند.

*مصرف مثل زولبیا و بامیه برای بیماران کلیوی مناسب نیست.

*مبتلایان به بیماری های کلیوی باید از پرخوری در ماه رمضان اجتناب نمایند.

*افرادی که به بیماری های کلیوی مبتلا هستند باید از میزان آب بیشتری در سحر و افطار استفاده نمایند.

سوالات متداول

آیا افرادی که سنگ کلیه دارند، می توانند روزه بگیرند؟

افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند و کلیه های آن ها هر 6 ماه حدود 3 سنگ فراوری می نماید، نباید در ماه رمضان روزه بگیرند. اما اگر میزان سنگ سازی کلیه ها کمتر است و روزه گرفتن مسئله ای برای او ایجاد نمی کنید، فرد می تواند با مشورت پزشک روزه بگیرد.

آیا بیماران کلیوی می توانند روزه بگیرند؟

رابطه بیماران کلیوی و روزه داری به شرایط بیمار بستگی دارد. در واقع هر فرد باید با در نظر گرفتن شرایط خود و مشورت با پزشک برای روزه گرفتن یا نگرفتن تصمیم بگیرد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2178

به "20 نکته مهم که بیماران کلیوی در روزه داری باید رعایت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 نکته مهم که بیماران کلیوی در روزه داری باید رعایت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید