4 پیش شرط مهم کاهش قیمت خودرو

به گزارش آناسی، در حالی که سید رضا فاطمی امین وزیر صمت تحقق وعده کاهش قیمت خودرو را منوط به افزایش تیراژ خودرو اعلام نموده، کارشناسان این صنعت معتقدند، با شرایط موجود امکان افزایش فراوری خودرو وجود ندارد و علیرغم تاکید مقامات دولتی بر روی این موضوع، حداقل تا یک سال آینده مقدار فراوری زیر یک میلیون دستگاه خواهد بود.

4 پیش شرط مهم کاهش قیمت خودرو

به گزارش خبرنگاران، وزیر صمت در این رابطه در توییترش نوشته است: سال آینده فراوری خودرو به قدری زیاد خواهد شد که دیگر احتیاجی به قرعه کشی نیست، اما این توئیت با واکنش کاربران همراه شد. او در ادامه نوشته بود: برنامه دقیقی مبتنی بر 9 طرح در صنعت خودرو طراحی شده و به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت ها کاهش یابد و این مهم تا انتها سال محقق خواهد شد.

برای افزایش فراوری و کاهش قیمت خودرو چه باید کرد؟

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه با وجود شرایط فعلی نباید منتظر کاهش قیمت خودرو بود، گفت: اینکه وزیر صنعت کاهش قیمت خودرو در منوط به افزایش فراوری نموده، این حرف جدیدی نیست، زیرا که در گذشته بار ها از سوی مقامات دولتی چنین اظهاراتی شنیده شده، اما نکته مهم این است که تنها با حرف قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت، این درحالیست که به دلیل شرایط وخیم صنعت خودرو، شرایط تحقق افزایش فراوری به هیچ عنوان مهیا نیست و در کوتاه مدت نمی توان چنین انتظاری را داشت.

قیمت گذاری دستوری خودرو

زاوه با بیان اینکه برای عدم کاهش قیمت خودرو و بعلاوه افزایش فراوری محصولات به وسیله شرکت های خودروسازی چند دلیل را می توان برشمرد، گفت: اولین دلیل قیمت گذاری دستوری خودرو است، علیرغم اینکه طی چند ماه اخیر همیشه خبر آزادسازی قیمت خودرو به گوش رسیده، اما دولت به دلایل مختلف، زیر بار انجام چنین کاری نرفته، درحالی که قیمت گذاری دستوری تنها زیان را برای خودروسازان در پی دارد و برای مصرف نماینده نیز سودی ندارد.

وی افزود: چرا که با ایجاد فاصله قیمتی بین نرخ کارخانه و قیمت بازار آزاد، سود این گپ قیمتی به جیب دلالان می رود و مصرف نماینده واقعی به دلیل عدم افزایش فراوری خودرو نمی تواند در بیشتر مواقع در قرعه کشی های خودرو برنده گردد و مجبور است برای تامین احتیاج خود به بازار آزاد مراجعه کند.

این فعال صنعت خودرو افزود: بنابراین اگر قیمت گذاری دستوری از بین برود، دلالان نیز از این چرخه حذف خواهند شد و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می گردد، در چنین حالتی قیمت بسیار پایین تر از بهای فعلی بازار آزاد خواهد بود و خودروسازان دیگر مصولات خود را با زیان فراوری نمی نمایند، که منفعت این موضوع در افزایش تیراژ فراوری و متنوع تر شدن بازار خواهد بود.

بالا بودن هزینه فراوری

زاوه با اشاره به اینکه بالا بودن هزینه فراوری دومین دلیل کاهش تیراژ فراوری خودرو است، ادامه داد: ادامه تحریم ها تامین اقتصادی خودروسازان را بسیار پیچیده شده، به طوری که این موضوع هزینه خودروسازان را با افزایش بسیار زیادی روبرو ساخته، طی سال های گذشته خرید قطعات و مواد اولیه از سوی خودروسازان به صورت اعتباری انجام می گرفت، به صورتی که آن ها تنها 10 درصد مبلغ را به صورت نقد و مابقی را به صورت اعتباری پرداخت می کردند، اما الان به دلیل تحریم ها خودروسازان باید برای تهیه مواد اولیه و قطعه به صورت نقدی کار نمایند، به طوری که احتیاج یک سال خود را باید به صورت نقد خریداری نمایند، که چنین موضوعی باعث شده آن ها نقدینگی لازم برای انجام این کار نداشته باشند، نتیجه این شرایط نیز کاهش فراوری خودرو است، به طوری که فراوری خودرو در چهار سال گذشته نصف شده است.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: خرید اعتباری حتی در خصوص قطعه سازان داخلی نیز الان به دلیل افزایش هزینه فراوری، محقق نمی گردد، چراکه آن ها نیز اوضاع اقتصادی شان بسیار وخیم است، این در حالی است که تهیه مواد اولیه از کشور هایی مانند چین نیز به سختی انجام می گردد، در اینجا باید به یک نکته مهم اشاره نمود، کسانی که مدعی هستند تحریم ها و به خصوص عدم تصویب اف ای تی اف، مسئله ای را ایجاد نمی نماید، باید به این سوال مهم پاسخ دهند که چرا در حال حاضر نقل و انتقال اقتصادی و واردات مواد اولیه قفل شده و راهکار آن ها برای این موضوع چیست، بنابراین برای کاهش قیمت خودرو، باید تحریم ها برطرف گردد و اف ای تی اف نیز به تصویب برسد.

وی اظهار داشت: این کسانی که در داخل چنین حرف هایی می زنند، متوجه این موضوع نیستند که در بحث فراوری و در صنایع مختلف مسائل جابجایی اقتصادی، هزینه فراوری را چند برابر نموده که این موضوع باعث شده مقدار فراوریات نصف گردد، به طوری که در حال حاضر بسیاری از صنایع کشور با کمتر از نیمی از ظرفیت خود در حال فراوری هستند، بنابراین با پابرجا بودن تحریم ها هزینه فراوری خودرو و قطعات بسیار بالا خواهد بود و خودروسازان قادر نخواهند بود که سالی بیشتر از 800 تا 900 هزار دستگاه خودرو فراوری نمایند.

عدم توسعه محصول

وی افزود: دلیل سومی که عدم افزایش فراوری خودرو را رقم زده، به نوعی مرتبط با عدم توسعه محصول به وسیله خودروسازان است که به صورت مسقیم با تحریم در ارتباط است، چراکه ظرفیت فراوری داخل نهایتا همین 900 هزار دستگاهی است که فراوری می گردد، زمانی که فراوری خودرو در سال 1.5 میلیون بود، افزون بر این 900 هزار دستگاه، مابقی خودرو ها مونتاژی بود که با مشارکت شرکت های خارجری فراوری می شد، اما به دلیل اینکه آن ها ایران را ترک کردند، فراوری محصولات مشترک نیز متوقف شد، بنابراین اگر تحریم ها برطرف گردد، مقدار فراوری نیز افزایش خواهد یافت؛ بنابراین عدم انتقال و دانش تکنولوژی روز خودروسازی دلیل دیگری است که باعث افت تیراژ فراوری خودرو در کشور شده است.

دخالت دولت در صنعت خودرو و عدم خصوصی سازی واقعی

این فعال صنعت خودرو ادامه داد: دلیل چهارم نیز مرتبط با دخالت دولت در صنعت خودرو و عدم خصوصی سازی واقعی شرکت های بزرگ خودروساز است، به طوری که اگر مدیریت خودروسازان به طور واقعی خصوصی گردد آن موقع مدیری که بر روی جایگاه ریاست یک شرکت خودروسازی می نشیند، برای توسعه فعالیت خود برنامه ریزی می نماید و به دلیل ثبات مدیریتی که وجود دارد، می تواند مقدار فراوری و کیفیت را نیز بالا ببرد، اما در حال حاضر به دلیل مدیریت دولتی حاکم بر دو شرکت بزرگ خودروساز چنین موضوعی نمی تواند اتفاق بیفتد و نتیجه آن فراوری محصولات بی کیفیت آن هم همراه با زیان است.

منبع: فرارو
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2061

به "4 پیش شرط مهم کاهش قیمت خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 پیش شرط مهم کاهش قیمت خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید