7 عادت غذایی برای کند کردن روند پیری مغز

به گزارش آناسی، با این وجود، چگونه بعضی از افراد در اواخر دهه هشتم و نهم عمرشان نیز از پیر شدن مغز جلوگیری نموده اند؟ شاید بگویید این موضوع مربوط به ژنتیک است، اما نتایج پژوهش ها نشان می دهند که رژیم غذایی در این مورد نقش مهمی ایفا می نماید چرا که التهاب عصبی را می توان بر اساس نحوه غذا خوردن تنظیم کرد.

7 عادت غذایی برای کند کردن روند پیری مغز

به گزارش خبرنگاران به نقل از یاهونیوز؛ رژیم های غذایی سرشار از چربی و قند می توانند بر هیپوکامپ بخشی از مغز که بیش ترین نقش را در شکل گیری یادآوری خاطرات دارد تاثیر منفی بگذارند. از طرف دیگر، انواع مواد غذایی مناسب می توانند از حافظه محافظت نمایند.

در ادامه 7 عادت غذایی برای کند کردن روند پیری مغز را ذکر خواهیم کرد:

1-به آن چه در دهان تان می گذارید توجه داشته باشید

به جای کاهش کالری می توانید روی خوردن غذا هایی تمرکز کنید که به سلامت مغز یاری می نمایند. خوشبختانه پژوهشگران رژیمی را برای برطرف این مشکل ایجاد نموده اند که رژیم غذایی MIND نامیده می گردد و این رژیم ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیمی است که برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی مهم رژیم غذایی MIND آن است که حاوی چربی های کم تر اشباع شده، روغن های سالم بیش تر و وجود به ندرت گوشت قرمز (دو وعده یا کم تر در هفته) است.

2-سبزیجات مصرف نمایند

از سبزیجات بزرگ سبز مانند کاهو و تهیه سالاد با آن، کلم پیچ و اسفناج غافل نشوید. سبزی های برگدار حاوی فولات، ویتامین E، کاروتنوئید ها و فلاونوئید ها هستند مواد مغذی ای که از مغز در برابر زوال شناختی محافظت می نمایند.

3-روزانه سبزی مصرف کنید

دست کم مصرف سه وعده در روز سبزیجات و صیفی جات رنگارنگ غنی از پلی فنول مانند فلفل زرد و قرمز، هویج، کلم بروکلی، گل کلم، نخود فرنگی، چغندر، کدو حلوایی و بادمجان برای مغزتان مفید است. سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل نیز سرشار از ترکیب ضد التهابی به نام سولفورافان هستند که مطالعات نشان می دهد می تواند از مغز در برابر بیماری ها محافظت کند.

4-انواع توت ها و آجیل ها را مصرف کنید

توت های رنگارنگ منبع قابل توجهی از فلاونوئید ها و سایر مواد مغذی مفید برای مغز هستند. مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی سرشار از زغال اخته رادیکال های آزاد و التهاب را در مغز کاهش می دهند. هم چنین، آجیل محافظ دستگاه عصبی است. ویتامین E موجود در کره بادام زمینی، بادام خشک بو داده فندق و تخمه آفتابگردان می تواند به افرادی که از استرس و اضطراب و علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) رنج می برند یاری کند.

5-روغن زیتون مصرف کنید

روغن زیتون فرابکر چربی ای مفید برای قلب و منبع دست کم 30 ترکیب فنولی است که آنتی اکسیدان های قوی و محافظ مغز هستند. نتیجه مطالعه ای که در سال 2019 میلادی در مجله Molecules منتشر شد نشان داد که روش پخت و پز با استفاده از روغن زیتون فرابکر برای بسیاری از مواد غذایی استخراج پلی فنول های محافظ مغز را از سبزیجات سرخ شده مانند پیاز، سیر، فلفل دلمه ای گوجه فرنگی و فلفل چیلی افزایش می یابد.

6-امگا -3 بیش تری دریافت کنید

نتیجه یک متا آنالیز اجرا شده در سال 2019 میلادی بر روی بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی (ماژور) نشان داد که مصرف اسید های چرب غیراشباع امگا - 3 افسردگی را در مقایسه با دارونما تسکین می دهد. اسید های چرب امگا - 3 با کاهش نشانگر های التهابی و محافظت از نورون ها در برابر التهاب بیش از حد، سلامت مغز را تقویت می نمایند. برترین منابع امگا - 3 ماهی های روغنی و آب سرد مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین هستند. با این وجود، شما می توانید با مصرف تخم مرغ نیز امگا - 3 را دریافت کنید. امگا - 3 در منابع گیاهی مانند گردو نیز وجود دارد.

7-روز خود را خوش طعم کنید

عادت کنید که طعم ها را در آشپزی خود بدون افزودن کالری تقویت کنید و مغز را تقویت کنید. زردچوبه، فلفل، زعفران دارچین، رزماری، زنجبیل و سایر ادویه ها به حافظه یاری می نمایند.

زردچوبه حاوی ماده فعال کورکومین ستاره ادویه های یاری نماینده به مغز است. نتیجه آنالیز ای در سال 2019 میلادی از مطالعات حیوانی که در نشریه Current Neuropharmacology منتشر شد نشان داد که کورکومین احتمالا می تواند بعضی از آسیب های مغزی ناشی از بیماری آلزایمر را معکوس کند. نتیجه مطالعه دیگری که در همان سال منتشر شد بهبود هایی را در توجه، شناخت و حافظه در افرادی که 90 تا 1500 میلی گرم زردچوبه را طی 53 هفته مصرف نموده بودند را نشان داد. هنگام مصرف زردچوبه آن را با مقداری فلفل سیاه ترکیب کنید. فلفل سیاه ممکن است به جذب کورکومین یاری کند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 آبان 1401 بروزرسانی: 6 آبان 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2269

به "7 عادت غذایی برای کند کردن روند پیری مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 عادت غذایی برای کند کردن روند پیری مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید