C111 شاهکار بنز که هرگز ساخته نشد

به گزارش آناسی، در های ماشین رو به بالا باز می شد و بدنه آن از فایبرگلاس ساخته شده بود. داخل ماشین اگرچه به همه امکانات رفاهی نظیر کولر مجهز شده بود و تودوزی چرم داشت، اما بیشتر به اتاق یک ماشین مسابقه ای شبیه بود.

C111 شاهکار بنز که هرگز ساخته نشد

نمایش مرسدس-بنز C111 در نمایشگاه ژنو در سال 1970 با استقبال زیادی روبرو شد

شاهکاری که هرگز ساخته نشد

مرسدس-بنز امسال پنجاهمین سال ساخت ماشینی را جشن می گیرد که با اینکه به تولید انبوه نرسید، اما یکی از مشهورترین ماشین های تاریخ خودروسازی شد.

در اواخر دهه شصت میلادی، بنز با ایده تولید یک ماشین اسپرت، برونو ساکو، طراح ایتالیایی خود را مامور کرد تا کانسپتی با تازه ترین فن آوری های روز بسازد. نمونه اول این کانسپت به نام C111 در پاییز سال 1969 در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد و چند ماه بعد، بنز کانسپتی تقریبا آماده تولید در نمایشگاه ژنو نمایش داد.

ظاهر ماشین با محصولات دیگر بنز کاملا متفاوت بود و بیشتر به ماشین های اسپرت ایتالیایی زمان خود نظیر لامبورگینی و فراری شبیه بود. در های ماشین رو به بالا باز می شد و بدنه آن از فایبرگلاس ساخته شده بود. داخل ماشین اگرچه به همه امکانات رفاهی نظیر کولر مجهز شده بود و تودوزی چرم داشت، اما بیشتر به اتاق یک ماشین مسابقه ای شبیه بود.

اتاق C111 همه امکانات یک ماشین لوکس را داشت

بنز می گوید این اولین ماشین جهان است که به طور کامل با کمک کامپیوتر طراحی شد و به این ترتیب حدود چهار ماه در زمان مهندسی ماشین صرفه جویی شد. حدبیشتر سرعت ماشین 300 کیلومتر در ساعت بود و به جای موتور پیستونی از موتور درون سوز وانکل نیرو می گرفت که 350 اسب بخار نیرو داشت.

موتور های درون سوز وانکل با روشی متفاوت از موتور های پیستونی کار می کنند. این موتور در دهه پنجاه میلادی توسط فلیکس وانکل (Felix Wankel)، مهندس آلمانی اختراع شده بود، اما در دهه هفتاد مورد توجه خودروسازان قرار گرفت.

خودروسازان قصد داشتند تا موتور های وانکل را به خاطر کوچکی و کارآمدی جایگزین موتور های پیستونی کنند. اما پیچیدگی ساخت و مصرف بالای سوخت، مخصوصا بعد از بحران نفتی سال 1973 باعث شد این موتور از رونق بیفتد و موتور دیزل جای آن را بگیرد.

حدبیشتر سرعت مرسدس-بنز C111 سیصد کیلومتر در ساعت بود

استقبال از ماشین در ژنو به حدی بود که C111 را به ماشین رویایی دهه هفتاد میلادی تبدیل کرد. با اینکه بنز تاکید کرده بود که این ماشین آزمایشی است و هنوز برنامه ای برای تولید آن ندارد، اما کارخانه سفارش های زیادی برای خرید ماشین دریافت کرد.

تقاضا آنقدر زیاد بود که یک ماشین باز ساکن لندن حاضر شد برای خرید آن نیم میلیون مارک آلمان پرداخت کند و مرسدس-بنز یک چک سفید امضا از یک مشتری دیگر دریافت کرد.

مرسدس-بنز C111 اکنون در موزه بنز در شهر اشتوتگارت آلمان نگهداری می شود

بالاگرفتن بحران نفتی و مطمئن نبودن کارخانه از دوام فن آوری های به کار رفته در ماشین سبب شد تا در نهایت بنز پروژه C111 را بایگانی کند. بنز در سال های بعد مدل های دیگری از این کانسپت را با موتور های دیگر ساخت و در نمایشگاه های مختلف نمایش داد.

قرار است بهار امسال به مناسبت پنجاه سالگی C111 کتابی با استفاده از اسناد دیده نشده از دوران ساخت این ماشین منتشر شود. خود ماشین اکنون در موزه بنز در شهر اشتوتگارت نگهداری می شود.

امکانات مهندسی تیم های فرمول یک می تواند به تولید سریع تر دستگاه تنفس کمک کند

چند تیم فرمول یک اعلام کرده اند که برای ساخت دستگاه تنفس به دولت بریتانیا کمک خواهند کرد. با گسترش شیوع ویروس کرونا در بریتانیا، دولت برای درمان بیماران به دستگاه های تنفس بیشتری نیاز دارد.

فرمول یک در بیانیه ای اعلام کرده که تیم هایی که دفتر مرکزی آن ها در بریتانیا است، از جمله ردبول، مرسدس و ویلیامز قصد دارند توان مهندسی و ساخت دستگاه های پیچیده خود را در اختیار دولت قرار دهند.

دولت پیش بینی کرده که برای رسیدگی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا در چند ماه آینده به بیست هزار دستگاه تنفس اضافی نیاز دارد.

کارخانه های نیسان و مک لارن هم به تلاش جمعی صنعتگران بریتانیایی برای تولید دستگاه های تنفس پیوسته اند. مک لارن در حال بررسی طراحی یک دستگاه تنفس تازه است و نیسان کمک به تولید بیشتر دستگاه های موجود را در نظر دارد.

فراری در حال بررسی تولید قطعات دستگاه تنفس در کارخانه اش در شهر مارنلو است

در ایتالیا هم تلاشی مشابه با کمک فراری و فیات در جریان است. دولت ایتالیا از شرکت مهندسی سی آره، بزرگترین تولیدکننده دستگاه های تنفس در این کشور خواسته تا تولید خود را دوبرابر کند و این شرکت برای این کار از دو خودروساز ایتالیایی کمک خواسته است.

خانواده آنیلی که از سهامداران اصلی خودروسازی فیات-کرایسلر است، ده میلیون یورو به دولت ایتالیا کمک کرده و 150 دستگاه تنفس به بیمارستان های این کشور اهدا کرده است. این خانواده همچنین ماشین هایی را در اختیار دولت قرار داده تا به کسانی که در قرنطینه هستند غذا و دارو برساند.

دو شرکت فورد و جنرال موتورز هم در آمریکا در حال گفتگو با دولت هستند تا از ظرفیت تولید خود برای ساخت دستگاه های پزشکی استفاده کنند. ایلان ماسک، مدیر تسلا هم در شبکه های اجتماعی اعلام آمادگی کرده که کارخانه اش در صورت نیاز می تواند دستگاه تنفس بسازد.

بیشتر کارخانه های خودروسازی در اروپا و آمریکای شمالی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تعطیل شده است. مسابقات فرمول یک هم به همین دلیل چند ماه به تعویق افتاده است.

رنو سال آینده یک مدل الکتریکی براساس کانسپت مورفوز به بازار عرضه می کند

رنو ایده های تازه خود برای ساخت ماشین های الکتریکی را در قالب یک کانسپت به نام مورفوز (Morphoz) نمایش داد. رنو مورفوز یک شاسی بلند کوچک است که برای قراردادن باتری های بزرگ تر یا فراهم کردن جای بیشتر ابعادش تغییر می کند.

طول ماشین در حالت عادی 4400 میلی متر است. در این حالت که برای رانندگی در شهر مناسبت است، ماشین با هر بار شارژ 400 کیلومتر حرکت می کند و به خاطر ابعاد کوچک پیدا کردن جای پارک آسان تر است.

با افزایش طول ماشین جا برای قرار دادن باتری های بزرگ تر باز می شود

طول ماشین برای سفر های طولانی تر به 4800 میلی متر افزایش پیدا می کند و جا برای باتری بزرگتری باز می شود که ماشین می تواند با آن تا 700 کیلومتر حرکت کند. باتری ماشین با ایستادن روی دستگاهی که در زمین قرار داده شده به طور اتوماتیک عوض می شود.

در حالت کشیده تر، فضای عقب ماشین بزرگ تر شده و جای بیشتری برای گذاشتن بار فراهم می شود.

با قراردادن باتری ها در زیر ماشین جای بیشتری برای سرنشینان باز شده است

رنو برنامه ای برای تولید مورفوز ندارد و با ساخت این کانسپت می خواهد انعطاف پذیری شاسی الکتریکی را نمایش دهد که با همکاری شرکت نیسان ساخته است. قرار است این شاسی مبنای ساخت چند مدل الکتریکی جدید در ابعاد مختلف باشد و اولین مدل در سال 2021 به بازار عرضه خواهد شد.

سورنتو؛ برداشت چهارم

نسل جدید کیا سورنتو برای اولین بار با موتور هیبرید ساخته می شود

کیا قرار بود نسل جدید مدل سورنتو را در نمایشگاه ژنو رونمایی کند، اما با لغو این نمایشگاه به خاطر شیوع ویروس کرونا، این کارخانه هفته گذشته تصاویر و اطلاعاتی از این مدل جدید را در اینترنت منتشر کرد.

چهارمین نسل از شاسی بلند کره ای، که بزرگ ترین شاسی بلند کیا در بازار اروپا است، با الهام از مدل بزرگ تر کیا تلوراید طراحی شده که فروش خوبی در بازار آمریکا دارد.

کیا سورنتو برای هفت سرنشین جا دارد

برای اولین بار قرار است علاوه بر موتور های دیزل و بنزینی، سورنتو با قوای محرکه هیبرید هم ساخته شود. کیا اعلام کرده که به زودی ماشین را با موتور هیبرید-الکتریکی هم عرضه خواهد کرد.

برخلاف موتور هیبرید، در قوای محرکه هیبرید-الکتریکی می توان موتور الکتریکی را جداگانه شارژ کرد و ماشین می تواند مسافتی را تنها با نیروی باتری حرکت کند.

ظاهر ماشین همگام با طرح تازه مدل های کیا تغییر کرده و لوکس تر شده است. جلوپنجره ماشین بزرگ تر است و چراغ ها باریک تر شده اند.

کیا سورنتو را می توان با دو نمایشگر دیجیتال روی داشبورد سفارش داد

برای نمایش اطلاعات و کنترل بخش های مختلف ماشین می توان دو نمایشگر دیجیتال 12.3 و 10.25 اینچی سفارش داد که این روز ها در بیشتر ماشین ها لوکس دیده می شود.

سورنتو با وجود ماشین هایی مانند پژو 5008 و فولکس واگن تیگوان در اروپا و فورد اکسپلورر و شورلت تراورس در بازار آمریکا، رقیبان سختی پیش رو دارد. کیا امیدوار است بتواند با ارائه امکانات بیشتر و قیمت کمتر در این رقابت دست بالا را داشته باشد.

منبع: فرادید
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 988

به "C111 شاهکار بنز که هرگز ساخته نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "C111 شاهکار بنز که هرگز ساخته نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید