شروع بازسازی نقش برجسته چشمه علی

به گزارش آناسی، مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری از شروع پروژه بازسازی نقش برجسته چشمه علی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال اطلاع داد.

شروع بازسازی نقش برجسته چشمه علی

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

ایسنا: نوروز تقی پور گفت: آسیب نگاری نقوش، شناخت مقدار تخریب و آسیب، پاکسازی و تمیزکاری سطح با روش های غیرمخرب و مواد شیمیایی، برداشت رسوب ها، حذف جلبک ها و گلسنگ ها و راهنمایی راستا آب و جمع آوری روان آب ها در بالادست به گونه ای که بر سطح نقش برجسته جاری نگردد، از جمله اقدامات این پروژه بازسازیی است.

وی با یادآوری این که مجموعه تاریخی چشمه علی از مهمترین و پربازدیدترین جاذبه های گردشگری شهرستان محسوب می گردد، اضافه نمود: پروژه بازسازی نقش برجسته چشمه علی با نظارت کامل کارشناسان معاونت میراث فرهنگی انجام می گردد.

بنا بر این گزارش، در اردیبهشت ماه سال جاری نقش برجسته قاجاری چشمه علی از طریق رنگ مو و مواد شیمیایی مخدوش شد و همین بهانه ای شد برای پاکسازی اولیه و جلب نظر مسؤولان میراث فرهنگی و شهری برای حفاظت بیشتر از آن. احمد مسجدجامعی ـ عضو شورای شهر تهران ـ در واکنش به اتفاقی که افتاده بود، گفت: اتفاق مخدوش کردن کتبیه قاجاری در شهر ری نشان می دهد حفاظت از این منطقه به طرح جامعی احتیاج دارد و متولی آن شهردار منطقه نباید باشد، بلکه مساله ای فراملی است.

تقی پور، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستای ری هم درباره محافظت از این نقش برجسته قاجاری با توجه به طرح بازسازی و حفاظت چشمه علی که قرار بود تا انتها سال 99 به خاتمه برسد و وعده های مختلف و متعدد برای حافظت از آن داده شده، اظهار نموده بود: بحث های ما متمرکز بر دسترسیِ آسان به سنگ نگاره است، پیشگیری ها هم باید بر این اساس باشد. پس از آنالیز تیم کارشناسی و متخصصان، درباره شیوه حفاظت هم تصمیم گرفته می گردد که آیا شیشه نصب گردد یا راه کار دیگری درنظر گرفته گردد.

چند ماه پس از آن اتفاق، در جلسه کمیسیون ماده پنج شهر تهران که پیروز حناچی، شهردار تهران ریاست آن را به عهده داشت، با طرح راهبردی احیاء و بهسازی محدوده تاریخی چشمه علی شهر ری موافقت شد.

سنگ نگاره فتحعلی شاه به دستور این شاه قاجار روی دیوار چشمه علی شهر ری ساخته شده است. روی نقش برجسته فتحعلی شاه روی تختی شبیه به تخت طاووس نشسته و 16 پسرش در اطرافش جمع شده اند. چشمه علی پیشینه ای هشت هزارساله دارد و کانون مهمی از شهر ری بوده است اما آن چنان که باید تا کنون محافظت نشده و هر بار به شکلی در معرض تهدید قرار گرفته است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1856

به "شروع بازسازی نقش برجسته چشمه علی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع بازسازی نقش برجسته چشمه علی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید