آمادگی خوزستان برای همکاری با ایتالیا در راستای توسعه میراث فرهنگی

به گزارش آناسی، استاندار خوزستان از آمادگی کامل این استان به منظور انجام پروژه های همکاری مشترک با ایتالیا در راستای توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاع داد.

آمادگی خوزستان برای همکاری با ایتالیا در راستای توسعه میراث فرهنگی

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، شب آدینه 23 آذرماه یک هیئت سرمایه گذار ایتالیایی به همراه رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا و رئیس بخش میراث فرهنگی و گردشگری اتحادیه تعاونی های ایتالیا با غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و سیدحکمت الله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی استان درخصوص پروژه همکاری ایران و ایتالیا برای توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیدار کردند.

سیدحکمت الله موسوی در این نشست گفت: این هیئت به دعوت سفارت ایتالیا در ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کشورمان سفر و از پنج استان که دارای آثار ثبت جهانی هستند بازدید نموده اند و در نهایت مجموعه ای را که دارای ظرفیت های ویژه ای در حوزه های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و سرمایه گذاری باشد، به عنوان یک پروژه انتخاب خواهند کرد.

او اضافه نمود: این پروژه ممکن است مرمت و بازسازی یک بنا یا احیای یک کاروانسرا باشد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان توضیح داد: این استان با دارا بودن آثار تاریخی متعدد جزو قدیمی ترین مناطق جهان بوده که زیستن در آن شروع شده است. همچنین منطقه ای در خوزستان به نام چگاسفلی داریم که 6400 سال سابقه زیستی و تاریخی دارد.

او اضافه نمود: خوزستان استانی غنی و ثروتمند در حوزه های باستانی و تاریخی است، این در حالی بوده که در حوزه صنعتی هم اولین چاه نفت در خوزستان و شهر مسجدسلیمان حفاری شده و بیشترین آثار ثبت صنعتی نیز در استان قرار گرفته است.

شریعتی با بیان اینکه بیشترین فراوری نفت کشور و و محصولات کشاورزی در استان خوزستان انجام می گردد، خطاب به هیئت ایتالیایی گفت: کشور شما در حفظ میراث فرهنگی جهانی و مجموعه های تاریخی به نوعی پیشرو در جهان است و از نظر دانش و پژوهش در این زمینه تجربیات ارزشمند دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به اثر ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر، اظهار کرد: دیواره غربی این اثر به مرمت اصولی احتیاج دارد و حفظ آن به حفظ این اثر جهانی یاری شایانی می نماید. همکاری هیئت ایتالیایی در این زمینه می تواند به این موضوع جامه عمل بپوشاند به این منظور ما آمادگی کامل برای همکاری داریم.

او با بیان این که من از آثار تاریخی ایتالیا بازدید نموده ام اضافه نمود: رم، فلورانس و ونیز شهرهای پیشگام در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری هستند و با توجه به این شناخت، آمادگی داریم تا برای توسعه همکاری در زمینه سرمایه گذاری در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معرفی ظرفیت های غنی دو کشور به یکدیگر، تورهای مختلف و نشست های علمی در زمینه باستان شناسی، مرمت، موزه داری و گردشگری برگزار کنیم.

شریعتی به محور سه گانه آثار ثبت شده جهانی اشاره و توضیح داد: این محورها مناطقی هستند که می توان در آن ها سرمایه گذاری کرد و کار مشترک انجام داد. ما آمادگی لازم را برای همکاری های مشترک در راستای توسعه این محورها داریم.

استاندار خوزستان با اشاره به تالاب های شادگان و هورالعظیم در خوزستان که بزرگترین تالاب های کشور محسوب می شوند، اضافه نمود: زیبایی های این تالاب ها به گونه ای است که شادگان به ونیز ایران شهره شده است.

در ادامه آگوستو دی جیاچینتو رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا اضافه نمود: پروژه همکاری ایران و ایتالیا در زمینه توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را که سال جاری شروع شده به فال نیک می گیریم چرا که چند روز پیش مراسمی نیز به مناسبت شصتمین سال شروع همکاری های فرهنگی بین ایران و ایتالیا و سابقه این دو کشور در تمدن جهانی برگزار گردید.

او با تقدیر از هیئت ایتالیایی که مشتاقانه خواهان حضور در این پروژه هستند، توضیح داد: این پروژه در فاز اول اجرایی قرار گرفته است و یک سال ادامه خواهد داشت.

دی جیاچینتو توضیح داد: کار من آسان سازی روابط مالی و بازرگانی ایران و ایتالیاست. اگرچه تمایل بسیاری از سمت بخش ایتالیایی و سرمایه گذاران برای همکاری و مبادله اطلاعاتی با ایران وجود دارد اما با توجه به تحریم ها از مسائل هم آگاهی داریم.

رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا با تمجید از ظرفیت های بسیار بالای خوزستان در حوزه های کشاورزی و ... خطاب به استاندار خوزستان گفت: دفتر و امکانات ما در خدمت شما است و از این که که بتوانیم رابطه خوبی داشته باشیم استقبال می کنیم.

همچنین دبورا ویولی رئیس بخش میراث فرهنگی و گردشگری اتحادیه تعاونی های ایتالیا نیز در این دیدار اظهار کرد: اگرچه اعضای این هیئت، کارشناس و متخصص باستان شناسی هستند و موضوع مورد تأکید این هیئت نیز در این زمینه بوده، اما نباید از زیبایی های طبیعی و فرهنگی ایران و استان خوزستان هم غافل شد.

او اضافه نمود: فعالیت اتحادیه ما در زمینه شناخت، ارزیابی، معرفی و مدیریت میراث فرهنگی در تمام ابعاد و بخش های مختلف کشور است. در بخش تخصصی گردشگری، اتحادیه هایی که در این خصوص فعال هستند، موضوع پذیرش گردشگر و فعالیت های خاص در زمینه توریسم پایدار رادنبال می نمایند.

رئیس بخش میراث فرهنگی و گردشگری اتحادیه تعاونی های ایتالیا اعلام کرد: باتوجه به این که این اتحادیه ها در اروپا به میراث فرهنگی و گردشگری اهمیت زیادی می دهد، بسیار مشتاقانه این پروژه را در ایران پذیرفتیم و مشارکت می کنیم تا به یک نتیجه عملی برسیم.

عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه نیز در این دیدار گفت: سیاست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این بود تا در صورت امکان مجموعه میراث جهانی خوزستان در قالب محور و مثلث طلایی دیده گردد تا بتوانیم تمام ظرفیت های آن مانند میراث طبیعی و فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را معرفی کنیم.

او اضافه نمود: باتوجه به این که هیئت ایتالیایی به توانمندسازی جوامع محلی اعتقاد داشتند، با معرفی این سه پایگاه جهانی امیدواریم بتوانیم در استان خوزستان، نظر سرمایه گذاران خارجی را جلب کنیم.

این هیئت در سفر به خوزستان از آثار ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر، محوطه تاریخی شوش، چغازنبیل، هفت تپه و ظرفیت های این سه اثر به عنوان مثلث طلایی خوزستان بازدید کردند و ارزیابی های خود را انجام دادند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 602

به "آمادگی خوزستان برای همکاری با ایتالیا در راستای توسعه میراث فرهنگی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آمادگی خوزستان برای همکاری با ایتالیا در راستای توسعه میراث فرهنگی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی خوزستان برای همکاری با ایتالیا در راستای توسعه میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید