آیا ارز ذخیره R5 بریکس در راه است؟

به گزارش آناسی، بریکس در حال حاضر بستر مناسبی برای مذاکرات سطح بالا در سال 2023 دارد و در درازمدت، ارز R 5 می تواند نقش تسویه و پرداخت و بعلاوه ذخیره ارزش/ ذخایر را برای بانک های مرکزی داشته باشد. در دنیای چند قطبی کنونی، عوامل مالی و نظامی در تضمین حاکمیت کشور ها مشخص کننده هستند. به نظر می رسد روسیه و چین این موضوع را بسیار جدی می گیرند و متعهد به دلارزدایی از اقتصاد خود و توسعه شتابان سلاح های مافوق صوت هستند.

آیا ارز ذخیره R5 بریکس در راه است؟

به گزارش دنیای اقتصاد، در مرحله گذار از نظم جهانی تک قطبی به نظم چندقطبی، نیازمند مشاهده دقیق تحولات است. تجزیه و تحلیل اقدامات دو قدرت جهانی، چین و روسیه، در دفاع و تحکیم حاکمیت خود در بلندمدت بسیار مهم است.

با رصد تصمیمات این دو کشور در سال های اخیر، می توان به استراتژی دوگانه پی برد. یکی مالی است و دیگری صرفا نظامی. رابطه ویژه بین مسکو و پکن با تجربه مشترک فشار واشنگتن در 25 سال گذشته شکل گرفته و ماموریت مشترک آن ها اکنون مهار قدرت امپریالیستی ایالات متحده و گذار به نظام چندقطبی با حداقل سه قدرت جهانی است که نقش عمده ای در روابط بین الملل ایفا می نمایند. بحران مالی 2007-2008 نشان داد که سیستم بانکی غربی آن قدر که تصور می گردد باثبات نیست.

بسیاری از کشورها، از جمله کشور های بزرگ در حال توسعه، برای یافتن رویه های دیگر برای تجارت و سرمایه گذاری تعجیل کردند. تاسیس بریکس به وسیله برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، نمونه ای از این فوریت بود. بعلاوه ایالات متحده به عنوان بخشی از جنگ ترکیبی خود از قدرت دلاری خود برای تحریم استفاده نموده است و بیش از 30 کشور از ایران گرفته تا ونزوئلا، در پی جایگزینی برای سیستم مالی تحت سلطه آمریکا برای انجام تجارت عادی هستند.

هنگامی که ایالات متحده در سال 2014 روسیه را تحریم کرد و در سال 2018 جنگ تجاری خود را علیه چین تعمیق بخشید، این دو قدرت بر اساس فرآیند های تجارت بدون دلار که سایر کشور های تحریم شده از قبل آغاز به شکل گیری نموده بودند، تسریع کردند. در آن موقع، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای دلارزدایی از تجارت نفت مسکو با عجله آغاز به کاهش دارایی های دلار خود و حفظ دارایی های خود به طلا و سایر ارز ها کرد. در سال 2015، معادل 90 درصد تجارت دوجانبه بین چین و روسیه به دلار انجام شد، اما این رقم تا سال 2020 به زیر 50 درصد رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2310

به "آیا ارز ذخیره R5 بریکس در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ارز ذخیره R5 بریکس در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید