تاکتیک ناموفق سران یورو در قبال یونان جدید

به گزارش آناسی، خبرنگاران: حزب سیریزا با انتقاد از یاری های اقتصادی ارائه شده به یونان (به سبک و سیاق فعلی) و انتقاد نسبت به فرمان پذیری آنتونیوس ساماراس نخست وزیر سابق و راستگرایان میانه توانست آرای مردن ناراضی را جلب کند.

تاکتیک ناموفق سران یورو در قبال یونان جدید

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، این روزها آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ترجیح می دهد در قبال تحولات داخلی یونان سخنی به میان نیاورد. البته این سکوت کوتاه و مقطعی، ریشه در تغییر تاکتیک بازی اروپای واحد در قبال آتن است. مقامات اروپایی ترجیح می دهند در برهه حساس و معین نماینده فعلی، در انتخاب اعضا و افرادی که به سود یا زیان دولت تسپیراس اعلام موضع می نمایند نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهند.

مقامات منطقه یورو به خبوی نسبت به نفرت افکار عمومی یونان نسبت به آنگلا مرکل و حزب دموکرات مسیحی آلمان مطلع هستند. طی سالهای اخیر، ابراز خشم یونانی ها علیه مرکل در تظاهراتهای مختلف،به موضوعی عادی در اعتراضهای ضد ریاضتی تبدیل شده بود. هم اکنون شهروندان یونانی با رای معنادار خود به حزب سیرزا و الکسیس تسپیراس، انتقام خود را از آنگلا مرکل و حزب دموکرات مسیحی آلمان گرفته اند.

در این میان، حزب سوسیال دموکرات آلمان در صدد است تا حد زیادی بازی مرکل را در قبال آتن متعادل جلوه دهد.حضور سوسیال دموکراتها در دولت ائتلافی مرکل بهترین فرصت جهت مانور حداقلی برلین در مقابل آتن و ایجاد پیوندی حداقلی میان حزب سیریزا با سرزمین ژرمنها محسوب می گردد. شاید اگر دولت ائتلافی برلین متشکل از سوسیال دموکراتها (که هوادار طرح های ریاضتی نیستند) و دموکرات مسیحی ها نبود و به مانند ادوار گذشته توسط ائتلاف مخصوص مرکل و دموکراتهای آزاد و سوسیال مسیحی ها اداره می شد، اساسا دیگر ارتباطی میان آتن و برلین به لحاظ سیاسی متصور نبود.

هم اکنون مقامات اروپای واحد از مرکل خواسته اند تا در مقابل یونان و تحولات آن سخنی به میان نیاورد تا خاطرات تلخ دوران دیکتاتوری دموکرات مآبانه مرکل بر شهروندان یونانی از ذهن آنها محو گردد. فراتر از آن، مقامات اروپای واحد به خوبی مطلع هستند که پیروزی سیریزا یک تحول نقطه ای و مقطعی در اروپا محسوب نمی گردد. افزایش محبوبیت چپگرایان ضد یورو در اسپانیا و ایرلند و احتمال پیروزی آن ها در انتخاباتهای سراسری پیش رو نشان از شروع تحولاتی جدید در غرب، با موضوع سیریزا و احزاب ضد ریاضتی در منطقه یورو می باشد.

در اینجا صرفا دو گزینه به نام اضمحلال یورو یا توقف طرح های ریاضتی مورد انتخاب طرفهای گفت و گو خواهد بود و سخنی از حفظ وضعیت موجود به میان نخواهد آمد. به عبارت بهتر، سیریزا از سوی سایر احزاب چپگرای افراطی در اروپا موظف است تا تسلیم درخواست مقامات اروپایی مبنی بر اجرای سیاستهای ریاضتی نگردد.

در این میان، مقامات اروپای واحد و منطقه یورو دیگر نه سخنی از خروج یونان از منطقه یورو به میان می آورند و نه به مانند سالهای انزوای سیریزا، از ادبیات سخت و تند در قبال آتن استفاده می نمایند. یکی از افرادی که در غیاب نسبی مرکل سعی دارد سکان راهنمایی رفتار اروپای واحد در قبال آتن را در دست بگیرد، رئیس مجلس اروپاست. مارتین شولتز در مورد آنچه در یونان می گذرد معتقد است:

نخست وزیر یونان باید از نقش خود به عنوان یک مبارز انتخاباتی که می خواهد برنامه های حزبش را به هر قیمتی اجرایی کند به نقش نخست وزیر یونان تغییر چهره دهد.

سفر وی به پایتخت کشورهای اروپایی نشان می دهد که تسیپراس به دنبال هماهنگی و توافق با اروپا ست و نه موضع گیری در مقابل ما. دولت جدید یونان باید این مسئله را بپذیرد که یک تغییر دولت به این معنی نیست که یک کشور بتواند از همه تعهدات سابق خود شانه خالی کند. قراردادها و توافق های صورت گرفته در مجلس یونان تصویب شده اند. در مقابل یاری های مالی باید روند اصلاحات در این کشور در پیش گرفته گردد. اگر یونان به تعهدات خود پایبند باشد وام دهندگان بین المللی نیز به وظایف مالی خود عمل می نمایند. ما همه اقدامات لازم برای دستیابی به یک راهکار عاقلانه را انجام می دهیم.

با این حال به نظر می رسد نخست وزیر یونان چندان از اظهارات رئیس مجلس اروپا در قبال خود و حزب متبوعش راضی به نظر نرسد. تقابل با اروپا از ابتدا نیز هدف تسپیراس نبوده است اما وی در راستای گذار از وضعیت مالی موجود در آتن و توقف سیاستهای ضد ریاضتی، چاره ای جز انتخاب این گزینه ندارد.از سوی دیگر، حزب سیریزا با انتقاد از یاریهای مالی ارائه شده به یونان (به سبک و سیاق فعلی) و انتقاد نسبت به فرمان پذیری آنتونیوس ساماراس نخست وزیر سابق و راستگرایان میانه توانست آرای مردن ناراضی را جلب کند. از این رو در هر معامله ای با اروپای واحد و منطقه یورو، تسپیراس نگرانی های اقصتادی و دغدغه های انتخاباتی و سیاسی شهروندان کشورش را لحاظ خواهد نمود. در این جا نارضایتی سران یورو برای تسپیرس که در پی پایه ریزی قدرت گیری سایر احزاب چپگرای افراطی در اروپاست محلی از اعراب نخواهد داشت.

تاکتیک جدید منطقه یورو و اروپای واحد در قبال یونان، استفاده از چهره ای های معتدل تر (مانند رئیس مجلس اروپا) جهت رسیدن به توافق با دولت جدید آتن است. از دید مقامات اروپایی، این توافق باید در نهایت به ادامه اجرای سیاستهای ریاضتی در آتن ختم گردد اما تسپیراس هم در دوران مبارزات انتخاباتی و هم پس از آن نشان داده است که زیر بار چنین خواسته ای نخواهد رفت. همین موضوع بر حجم و شدت نگرانی مقامات اروپایی در قبال نخست وزیر جدید یونان می افزاید.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 371

به "تاکتیک ناموفق سران یورو در قبال یونان جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکتیک ناموفق سران یورو در قبال یونان جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید