توان ساخت قطعات حساس و پیچیده خودرو را داریم

به گزارش آناسی، وزیر صنعت در پاسخ به سوال نماینده تهران با اشاره به پرداخت 4 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان جهت حمایت گفت: وزارت صنعت و دولت به دنبال حمایت از صنعت قطعه سازی است که در حال حاضر نیز توانسته ایم امکان ساخت قطعات حساس و پیچیده را داشته باشیم.

توان ساخت قطعات حساس و پیچیده خودرو را داریم

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، رضا رحمانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان پاسخ به سوال سیده فاطمه حسینی و سیده حمیده زرآبادی نماینده تهران و قزوین در مورد جلوگیری از تضییع حقوق خریداران خودرو گفت: یکی از چالش های کنونی، دولتی بودن صنعت خودروسازی عنوان می گردد در حالی که از لحاظ نظام تجارت، این صنعت دولتی نیست و تنها در بخش هایی مدیریت آن به دست دولت است که البته با بعضی مجوز ها و استفاده از تجارب کشور های مختلف به دنبال حل این موضوع هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در مورد قیمت های خودرو مطرح نمود: گاهی در شرایط عادی نیز بعضی پارامتر ها بر افزایش قیمت موثر هستند، چنانچه در شرایط عادی حدود یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار خودرو جهت مصرف واقعی فراوری می گردد که این میزان در شرایط سخت مالی به زیر یک میلیون خودرو رسیده است.

وی اضافه کرد: بخشی از تقاضا نیز ناشی از نظام عرضه و تقاضا نبوده بلکه برای مثال زمانی شرکت سایپا هزار خودرو برای پیش فروش می گذاشت و تنها ظرف 10 دقیقه 260 هزار نفر نسبت به خریداری و ثبت نام اقدام می کردند.

رحمانی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت ها به خصوص ارز میزان قیمت قرارداد ها نیز افزایش یافت، اما تمام عملکرد بر اساس قیمت قطعی بوده است که دستگاه های نظارتی نیز بر این امر صحه گذاشته اند تا عدالت و حقوق مردم رعایت گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه برای ثبت نام خرید خودرو سامانه ای وجود دارد، مطرح نمود: پیش از این پیش فروش خودرو بر اساس کد ملی نبود که بعد از راه اندازی سامانه، دو خودروسازی به یکدیگر متصل شدند و افراد تنها بر اساس کد ملی اقدام به خرید کردند لذا شرایط برای استفاده مصرف کنندگان واقعی ایجاد شد و نحوه ثبت نام دیگری وجود نداشت که اگر باشد خلاف قانون است و ما نیز با آن برخورد می کنیم.

وی در ادامه در مورد خودرو های یورو 4 و یورو 5 مطرح نمود: خودرو ها ساخت داخل بوده، افزایش تیراژ داشته و اصلاح ساختار در مورد آن اجرا شده است، همچنین خروج خودرو های قدیمی از خط فراوری نیز در دستور کار قرار گرفته است که بر این اساس چند مدل پراید و پژو 405 بعد از اتمام تعهدات که از پیش فروش سال 96 باقی مانده، از رده خارج می گردد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با بیان اینکه برای فراوری خودرو های جدید 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری سالیانه احتیاج است، گفت: کمکی که در این خصوص شده تنها یک دهم است و فقط چرخه را راه می اندازد و 4 هزار میلیارد تومان نیز به قطعه سازان داده شد تا صرفاً صرف هزینه فراوری خودرو و پرداخت حقوق پرسنل باشد و سایر هزینه ها از این محل انجام نمی گردد.

رحمانی در ادامه با اشاره به راه اندازی نهضت ساخت داخل ابراز داشت: این اقدام باعث شده قیمت خودرو به زیر یک دوم قیمت واردات برسد که در آینده روی قیمت خودرو نیز موثر خواهد بود ضمن اینکه امکان ساخت قطعات حساس و پیچیده را نیز پیدا نموده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سرانجام با اشاره به موضوع اخراج کارگران خاطر نشان کرد: آمار اعلام شده برای آذر ماه سال 97 است که در حال حاضر این افراد به کار بازگشته و حتی جذب جدید نیز داشته ایم چنانچه تعداد کارگران یک واحد از 35 نفر به 106 نفر رسیده چرا که واردات ممنوع شده و افراد به کار خود بازگشته اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 740

به "توان ساخت قطعات حساس و پیچیده خودرو را داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توان ساخت قطعات حساس و پیچیده خودرو را داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید