خبر خوش به اصفهانی ها ؛ آب زاینده رود فردا به اصفهان می رسد

به گزارش آناسی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: پس از افزایش خروجی سد زاینده رود، رسیدن جریان آب به کلانشهر اصفهان حدود 48 ساعت زمان می برد و پیش بینی می کنیم حدود عصر یا غروب شنبه این رودخانه در شهر جاری باشد.

خبر خوش به اصفهانی ها ؛ آب زاینده رود فردا به اصفهان می رسد

به گزارش خبرنگاران، محمود چیتیان روز آدینه گفت: خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی این رودخانه حدفاصل سد چم آسمان تا شهرستان اصفهان و تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان این خطه قبل از نیمه شب پنجشنبه افزایش یافت.

وی درباره اندازه افزایش آب رها شده در رودخانه افزود: این اندازه با احتساب خط قرمز آب آشامیدنی لحاظ خواهد شد.

سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان روز گذشته اظهار داشت: خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی این رودخانه حدفاصل سد چم آسمان تا شهرستان اصفهان و تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان این خطه افزایش خواهد یافت و این تصمیم با توافق نمایندگان صنف کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه ای گرفته شده است.

هم اکنون اندازه ورودی آب به سد زاینده رود 15 متر مکعب بر ثانیه، خروجی آن 10.5 متر مکعب بر ثانیه و حجم مخزن سد حدود 149 میلیون متر مکعب است.

اصفهان شرایط آبی نابسامان و کم سابقه ای را در نیم قرن اخیر سپری می نماید بطوریکه رودخانه زاینده رود در 2 دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال 99 تا به امروز نیز، این موضوع باز تکرار می گردد.

زاینده رود به طول افزون بر 450 کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می رود.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال 1349 با ظرفیت افزون بر 1.2 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 بهمن 1401 بروزرسانی: 22 بهمن 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2319

به "خبر خوش به اصفهانی ها ؛ آب زاینده رود فردا به اصفهان می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر خوش به اصفهانی ها ؛ آب زاینده رود فردا به اصفهان می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید