همه جیز راجع به دوربینی

به گزارش آناسی، هایپروپیا (Hyperopia) یا دوربینی به عنوان یک بیماری فراگیر تقریبا بیست و پنج درصد از افراد را مبتلا و درگیر میکند. افراد مبتلا به دوربینی، اجسام و منظره ها دور را به خوبی میبینند ولی برای تماشا و تمرکز کردن بر روی اجسام و اشیاء نزدیک با مشکل روبرو میشوند

همه جیز راجع به دوربینی

دوربینی چشم

دوربینی یا (Farsightednes(hyperopia یکی از مسائل شایع مربوط به بینایی است که فرد مبتلا قادر به تماشا واضح اشیاء دور بوده ولی اشیاء با فاصله نزدیک را تار می بیند. در نتیجه مقدار دوربینی فرد بر توانایی تمرکز فرد روی اشیاء اطراف تأثیر می گذارد.

افرادی که مبتلا به دوربینی شدید هستند ممکن است بتوانند فقط اشیاء با فاصله بسیار زیاد را ببینند، در حالی که افراد با دوربینی خفیف ممکن است بتوانند اشیاء در فاصله کمتری را مشاهده نموده و روی آن ها تمرکز نمایند. دوربینی معمولاً عارضه چشمی است که از بدو کودکی وجود داشته و ممکن است بیشتر اعضای خانواده به آن مبتلا باشند.

البته درمان این مشکل کار چندان سختی نبوده و می توان به راحتی با استفاده از دوربین یا لنزهای چشمی دوربینی را اصلاح کرد. یکی از درمان های دیگر برای اصلاح مشکل بینایی فرد عمل جراحی است.1

علت دوربینی چشم

چشم هر فردی دو بخش دارد که به متمرکز کردن تصاویر بر روی شبکیه چشم یاری می نماید:

قرنیه بخش شفاف و دوکی شکل که در سطح رویی چشم فرد وجود دارد.

لنز ساختار شفاف که به میزان و شکل یک اسمارتیز بوده و روی چشم قرار گرفته است.

در یک چشم سالم و طبیعی، هر یک از این قسمت های گفته شده مثل سطح یک سنگ مرمر یک دست و دارای انحنای خاصی خواهد بود. قرنیه و لنزها انحنای خاصی (انکسار) دارد که به متمرکز کردن مستقیم تصویر بر روی شبکیه در پشت چشم یاری می نماید.

عیوب انکساری
اگر قرنیه یا لنز فرد به طور یک دست و یکنواخت منحنی نباشد، پرتوهای نوری به طور صحیح منعکس نشده و در نتیجه فرد دچار عیوب انکساری چشم و نهایتاً مسائل مربوط به بینایی خواهد شد. دوربینی زمانی رخ می دهد که چشم شما کوچک تر از حد طبیعی بوده یا قرنیه خمیدگی بسیار جزئی داشته باشد.

بر عکس این عارضه نزدیکی بینی است که در اثر خمیدگی بیش از حد قرنیه به وجود می آید. البته در بزرگسالان مبتلا به عارضه دوربینی، همزمان ممکن است اشیاء نزدیک و دور ممکن است تار دیده شوند.

دیگر عیوب انکساری چشم
علاوه بر دوربینی، دیگر عیوب انکساری چشم شامل موارد زیر می شوند:
نزدیک بینی (میوپیا)
نزدیک بینی دقیقاً برعکس دوربینی است. یعنی زمانی که کره چشم بزرگ تر و کشیده تر از میزان طبیعی بوده و انحنای قرنیه زیاد باشد، فرد دچار عیوب انکساری نزدیک بینی خواهد شد. در نتیجه این عارضه تصاویر و نور به خوبی روی شبکیه متمرکز نشده و در نتیجه اشیاء با فاصله زیاد تار دیده خواهند شد.
آستیگماتیسم
این اتفاق زمانی می افتد که شبکیه یا لنزها دارای خمیدگی و انحنای بیشتری در یک جهت نسبت به جهت دیگر باشند. آستیگمات اصلاح نشده باعث تاری دید فرد مبتلا خواهد شد.

برجستگی وقتی رخ می دهد که چشم شما کوتاهتر از حد نرمال باشد یا قرنیه شما خیلی کمی خمیده باشد. اثر برعکس نزدیک بینی است. در بزرگسالان دارای دور بینی ، اشیاء نزدیک و دور ممکن است تار شوند.1

انواع دوربینی

دوربینی ساده
معمولا به علت کاهش قدرت تطابق یک چشم و یا به علت کاهش طول قدامی خلفی چشم و یا کاهش ضریب شکست اجزای اپتیکی چشم ایجاد می گردد.
دوربینی پاتولوژیک
معمولا به صورت مادرزادی در شکل یک عارضه ظاهر می گردد، مثلا فقدان عدسی در چشم، جابجایی عدسی، تغییرات شکل و انحنای سطح انکساری.
دوربینی Fanctional
این نوع دوربینی به علت فلج عضلات مژگانی چشم و فقدان نیروی تطابق در چشم ایجاد می گردد.2

علائم دوربینی

♦ کاهش بینایی

♦ سردرد به خصوص در پشت سر و گاهی سردرد در ناحیه پیشانی و گیجگاهی

♦ اشک ریزش

♦ قرمزی چشم

♦ فتوفوبیا (ترس از نور)

♦ خستگی چشم و خستگی عمومی بدن

♦ چشمان ریز (به علت کوچک بودن عمق اتاق قدامی گلوکوم یا آب سیاه)

♦ بلفاریت (شوره زدن مژه های پلک)

♦ گل مژه و حتی شالازیون شور

♦ کاهش بینایی در هنگام مطالعه یا انجام کارهای نزدیک از علائم دوربینی است. در بعضی افراد دوربین مشاهده می گردد که در حین کار نزدیک هر از چند گاهی چشم خود را به مدت چند دقیقه بسته و آن را ماساژ داده و سپس بکار خود ادامه می دهند.

♦ در بعضی موارد تنبلی چشم و لوچی چشم.2

تشخیص

یک چشم پزشک می تواند دور بینی چشم را در معاینه چشم اولیه تشخیص دهد.

ابتدا چشم پزشک دید شما را در فواصل مختلف با نمودار چشمی مورد آنالیز قرار می دهد.

بسته به نتایج ممکن است معاینه چشم متسع انجام گردد. برای این منظور، چشم پزشک قطره هایی را داخل چشم ها می ریزد تا مردمک چشم (دایره سیاه در مرکز هر چشم) باز گردد. چشم های متسع به پزشک اجازه می دهد تا بطور واضح تری پشت چشم را ببیند.

پزشک شما از یک لنز بزرگنمایی استفاده می نماید تا دقیق و نزدیکتر در چشم شما نگاه کند.

پزشک بعلاوه به منظور اصلاح بینایی از شما می خواهد تا به وسیله لنزهای مختلفی که باعث واضح شدن اجسام می شوند، نگاه کنید.

تست های بینایی در مدرسه اغلب متوجه دوربینی در بچه ها نمی شوند. بطور معمول در مدارس تنها دید دور تست می گردد و از کودک خواسته می گردد تا با فاصله گرفتن از یک تخته حرف یا علامت های روی آن را بخوانند.

اگر کودک نتواند چیزها را از فاصله دور ببیند ممکن است به علت نزدیک بینی باشد. بچه هایی که تست بینایی را در مدرسه انجام نمی دهند باید به متخصص چشم مراجعه نمایند که دید کودک را از فاصله نزدیک نیز آنالیز کند، دانستن علت مشکل بینایی در فزندتان موضوع بسیار مهمی است. اگر فرزندتان اغلب دچار دوبینی است یا از سردرد شکایت دارد و در مدرسه دچار مسائل بینایی است و دید تار دارد باید به چشم پزشک مراجعه کنید.3

چگونه می توان دور بینی را درمان کرد؟

1-عینک
برای اصلاح دید افراد دوربین از عدسی همگرا استفاده می نمایند. در این عدسی کانون عدسی بیشتر از کانون چشم سالم بوده و تصویر اجسام پشت شبکیه تشکیل می گردد.
2-لنز
لنز معادل عینک است، ولی مزایایی نسبت به عینک دارد. در بعضی مواقع برای تصحیح آستیگماتیسم نامنظم از لنز استفاده می گردد، چون با عینک ممکن نیست. در این مورد لنز با چشم حرکت می نماید و مانع ایجاد آستیگماتیسم مایل می گردد. لنز از نظر زیبایی بسیار رضایت بخش تر است.
3- جراحی
در جراحی اپی تلیوم قرنیه برداشته می گردد و بعد از اعمال انرژی لیزر دوباره آن را سرجای خود می گذارند.4

چگونه می توان از دوربینی پیشگیری کرد؟

متاسفانه دوربینی چشم چیزی نیست که بتوان از آن پیشگیری کرد، اما برای مراقبت از چشمانتان می توانید کار های زیر را انجام دهید.

1-به طور منظم آزمایشات چشم را انجام دهید.

2- اگر مشکل فشار خون یا دیابت دارید که روی دیدتان تاثیر می گذارد حتما معاینات سالیانه را انجام دهید.

3-اگر مشکل چشمی تان در حال پیشرفت است از طرح درمانی که پزشک برایتان تجویز می نماید پیروی کنید.

4- اگر دیدتان دچار تغییرات می گردد به پزشک مراجعه کنید.

5-اگر چشم درد، قرمزی چشم یا ترشح چشم دارید به پزشک مراجعه کنید.4

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.beytoote.com

3.www.dr-yadegari.ir

4.www.yjc.ir

منبع: راسخون
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1989

به "همه جیز راجع به دوربینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جیز راجع به دوربینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید